• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

خبر

مذاكرات روسيه و تركيه براي توليد مشترك هواپيماي مسافربري

وزير انرژي روسيه اعلام كرد، آنكارا و مسكو در حال مذاكره براي توليد مشترك هلي‌كوپتر و هواپيماهاي مسافربري سوپر جت 100 سوخو و‌ام سي 21 هستند. به گزارش اسپوتنيك، الكساندر نواك وزير انرژي روسيه از مذاكرات اين كشور با تركيه براي ايجاد خط توليد ساخت هلي‌كوپتر و هواپيماي مسافربري به صورت مشترك خبر داد. او گفت: ما در حال مذاكره براي فروش هلي‌كوپتر و ايجاد خط توليد مشترك آن با تركيه هستيم. در آينده نيز تمركز ما بر صنعت هوانوردي به خصوص توليد مشترك هواپيماهاي مسافربري سوپر جت 100 سوخو و‌ام سي 21 خواهد بود.

اخيرا شانزدهمين نشست كميسيون همكاري اقتصادي و تجاري تركيه و روسيه برگزار شده كه نواك دبير اين نشست مشترك بود. نشست مشترك تجاري روسيه- تركيه در آنتاليا برگزار شد. از سال 2016 شاهد توسعه همكاري‌هاي تركيه با روسيه هستيم و اين در حالي است كه در سال 2015 و در پي ساقط كردن يك جت جنگنده روس توسط تركيه، روابط دو كشور تيره شده بود.

اولتيماتوم امريكا به WTO

دولت ترامپ فشار بر سازمان جهاني تجارت (WTO) را تشديد كرد و به اين نهاد ۹۰ روز مهلت داد تمهيدي كه به چين اجازه داده است مقررات تجارت جهاني را به بازي بگيرد، تغيير دهد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا اظهار كرد كه اين كشور از همه راه‌هاي موجود براي تغيير دادن تمهيدي در سازمان جهاني تجارت كه به كشورها اجازه داده است تصميم بگيرند خود را به عنوان كشور در حال توسعه تعريف كنند، استفاده خواهد كرد. كشورهايي كه مدعي هستند كشور در حال توسعه هستند با اين ادعا مي‌توانند از تعرفه‌هاي ترجيحي استفاده كنند. در حال حاضر حدود دو‌سوم از ۱۶۴ عضو سازمان جهاني تجارت، خود را كشور در حال توسعه معرفي كرده‌اند. دولت ترامپ مدعي است كه ده‌ها كشور از اين مقررات سوءاستفاده مي‌كنند و چين كه دومين اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترين صادركننده جهان است نبايد به عنوان يك كشور در حال توسعه طبقه‌بندي شود. مقامات دولت ترامپ مدعي هستند، چين در سازمان جهاني تجارت از امتيازات تجاري برخوردار شده و همزمان كالاهاي توليدي ارزان‌قيمت اين كشور باعث از بين رفتن مشاغل امريكايي شده است. ترامپ روز جمعه در توييتي، سازمان جهاني تجارت را ناكارآمد خواند و گفت: اين نهاد به كشورهاي ديگر اجازه داده است از امريكا سوءاستفاده كنند. دولت امريكا اعلام كرده است اگر نمايندگان تجاري امريكا به اين نتيجه برسند كه پيشرفت قابل توجهي در اصلاحات مقررات سازمان جهاني تجارت در مدت ۹۰ روز آينده صورت نگرفته است، امريكا ديگر با كشورهايي كه آنها را در حال توسعه حساب نمي‌كند به شكل كشورهاي در حال توسعه برخورد نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون