• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

با شكست اسپانيا در فينال مسابقات جهاني مردان

ايتاليا قهرمان واترپلو شد

سامان سعادت

 

 

رقابت‌هاي قهرماني ورزش‌هاي آبي 2019 جهان، به ايستگاه پاياني رسيده است و امروز شاهد مراسم اختتاميه آن خواهيم بود. ديروز فينال مسابقات واترپلوي مردان و زنان برگزار و پرونده اين رشته نيز بسته شد. در فينال مسابقات مردان اين ايتاليا بود كه موفق شد با نتيجه 10 بر 5 از سد اسپانيا عبور كند و جام قهرماني را بالاي سر ببرد. در قسمت زنان اما اين امريكايي‌ها بودند كه با پيروزي 11 بر 6 مقابل اسپانيا مدال طلا را از آن خود كردند. با اين نتيجه تيم ايتاليا به چهارمين عنوان قهرماني‌اش در رقابت‌هاي جهاني دست پيدا كرد و پرافتخارترين تيم مردان لقب گرفت و در سوي مقابل امريكا نيز ششمين قهرماني‌اش را در قسمت زنان جشن گرفت و فاصله‌اش را در صدر جدول پرافتخارترين تيم‌هاي جهان با ساير تيم‌ها افزايش داد.

تيم ايتاليا در مسابقات جهاني امسال كه با حضور 16 تيم برتر جهان برگزار شد، با تيم‌هاي آلمان و ژاپن و برزيل در گروه چهارم مسابقات همگروه بود. ايتاليايي‌ها در گروه با سه پيروزي پياپي توانستند به عنوان صدرنشين راهي دور بعد شوند. تيم ايتاليا به همراه صربستان و كرواسي و مجارستان صدرنشينان دور گروهي بودند كه با توجه به قوانين مسابقات توانستند يك ضرب راهي دور يك‌چهارم شوند. اما تيم‌هاي دوم و سوم در مرحله يك‌هشتم با هم مصاف دادند تا چهره تيم‌هاي ديگر حاضر در مرحله يك‌چهارم مشخص شود. به اين ترتيب چهار تيم ذكر شده به همراه اسپانيا، آلمان، استراليا و يونان مجموع هشت تيم پاياني مسابقات را تشكيل دادند. ايتاليا در اين مرحله از سد يونان عبور كرد و راهي مرحله نيمه نهايي شد. بر خلاف آنچه تصور مي‌شد، ايتاليا مقابل يونان اصلا كار ساده‌اي نداشت و تنها با يك امتياز اختلاف موفق به بردن حريف شد. 7 بر 6 نتيجه نهايي بازي بود. در ادامه ايتاليا موفق شد مجارستان را در نيمه نهايي شكست دهد. اين مسابقه نبرد پرافتخارترين تيم‌هاي جهان بود كه هر كدام سه عنوان قهرماني در كارنامه داشتند. ديداري كه باز هم به ‌شدت نفس‌گير و نزديك دنبال شد و در نهايت ايتاليا با نتيجه نزديك 12 بر 10 پيروز ميدان لقب گرفت. در سمت مقابل نيز اسپانيا خودش را به فينال مسابقات رساند.

در فينال اسپانيايي‌ها بازي را خوب آغاز كردند و در كوارتر اول با نتيجه 2 بر 2 با حريف قدرتمندشان به تساوي رسيدند. اما در ادامه اين ايتاليا بود كه بازي خودش را به حريف ديكته كرد. دو برد 3 بر يك و يك برد 2 بر يك در كوارترهاي دوم و سوم و چهارم نشان داد، فاصله زيادي با رقيب دارد و شايسته كسب عنوان قهرماني است. تيمي كه سه مدال طلاي المپيك و 4 عنوان قهرماني اروپا را در كارنامه دارشت، با قهرماني جهان تعداد قهرماني‌هاي ملي‌اش را به عدد 11 رساند. الكساندر كامپاگناي 56 ساله، سرمربي ايتاليايي‌ها نيز موفق شد، چهارمين نشان طلاي خودش در قامت سرمربي را دشت كند. اين مربي كهنه‌كار و خوش سابقه تا پيش از اين يك طلاي المپيك در سال 92، يك طلاي قهرماني جهان در سال 94 و يك طلاي قهرماني اروپا در سال 93 در كارنامه‌اش به چشم مي‌خورد كه هر سه با تيم ملي كشورش به دست آمده بود.

در بخش زنان نيز كه با حضور 16 تيم استارت خورد، تيم امريكا در گروه نخست با سه پيروزي برابر تيم‌هاي هلند، نيوزيلند و آفريقاي جنوبي توانست با 6 امتياز كامل به دور بعد صعود كند. اين تيم به همراه تيم‌هاي روسيه، اسپانيا، ايتاليا كه صدرنشينان گروه‌هاي دو تا چهار مسابقات بودند و تيم‌هاي يونان، استراليا، هلند و مجارستان كه از مرحله يك‌هشتم خودشان را بالا كشيده بودند، هشت تيم برتر مسابقات را تشكيل دادند. در اين مرحله امريكا با نتيجه 15 بر 5 يونان را در هم كوبيد و در مرحله نيمه نهايي با نتيجه 7 بر 2 استراليايي‌ها را غرق كرد. امريكا در فينال به اسپانيا رسيد كه تيم‌هاي هلند و مجارستان را از پيش‌رو برداشته بود. امريكا به عنوان پرافتخارترين تيم حاضر در مسابقات زنان در فينال با نتيجه 11 بر 6 به پيروزي رسيد. اين تيم كوارتر اول را با نتيجه 3 بر يك به سود خودش پايان داد. در كوارتر دوم دو تيم با نتيجه مساوي 2 بر 2 از آب خارج شدند. در كوارتر سوم امريكا با نتيجه 4 بر 0 به پيروزي رسيد تا تقريبا كار را يكسره كرده باشد. در كوارتر چهارم با وجود پيروزي 3 بر 2 اسپانيا، تغييري در نتيجه كلي پديد نيامد تا امريكا سومين قهرماني پياپي خود را در اين رقابت‌ها جشن بگيرد و اسپانيا نيز به عنوان بزرگ‌ترين بازنده مسابقات واترپلوي امسال شناخته شود. كشوري كه هم در فينال مردان و هم در فينال زنان بازنده شد و به مدال نقره قناعت كرد.

آدام كريكوريان سرمربي تيم امريكا كه سابقه قهرماني در دو المپيك لندن 2012 و ريو 2016 و همچنين قهرماني جهان سال 2010 را به همراه دختران امريكايي در كارنامه دارد، حالا يكي از دست نيافتني‌ترين مربيان تاريخ واترپلوي جهان محسوب مي‌شود. اين مربي 45 ساله يك بار هم مدال طلاي مسابقات پان امريكن را در سال 2011 به دست آورده بود.

در پايان مسابقات واترپلوي قهرماني جهان، در بخش مردان آلوارو گرانادوس از اسپانيا با به ثمر رساندن 13 گل آقاي گل مسابقات لقب گرفت. اين در حالي است كه در مجموع رقابت مردان 1038 گل در 48 مسابقه از خط دروازه‌ها عبور كرد. ميانگين گل مسابقات مردان عدد 21.63 را نشان مي‌دهد كه رقم بالايي محسوب مي‌شود. در قسمت زنان ليكه كلاسن از هلند با 25 گل بهترين گلزن مسابقات لقب گرفت. كلاسن در مرحله گروهي و در جريان برد 30 بر 3 تيمش مقابل ازبكستان 6 گل و در تساوي 12 بر 12 تيمش مقابل روسيه نيز چهار گل به ثمر رساند.

ايتاليا با مدال طلايي كه تيم واترپلوي اين كشور به دست آورد در جدول رده‌بندي مدالي با چهار مدال طلا، به رده پنجم صعود كرد و امريكا نيز با مدال طلاي تيم واترپلوي زنانش به دهمين مدال زرين خودش در اين مسابقات دست يافت و در رده سوم جدول توزيع مدال‌ها جاي گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون