• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4426 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ مرداد

ايران قهرمان جام جهاني واليبال زير 21 سال شد

فروتن و سربلند

علي كربلايي

 

 

مسابقات واليبال قهرماني جوانان جهان 2019 در رفاع بحرين با قهرماني ايران به پايان رسيد. تيم ملي جوانان ايران در ديدار فينال موفق شد با شكست 3 بر 2 ايتاليا به مدال خوشرنگ طلا برسد. اين اولين قهرماني واليبال ايران در رده جوانان در مسابقات جهاني است. شاگردان تاريخ‌ساز بهروز عطايي با عملكردي درخشان در اين دوره از مسابقات زير 21 ساله‌هاي جهان همگان را شگفت‌زده كردند. اين قهرماني خيال واليبال ايران را از جانشينان نسل فعلي كه سال‌هاست بدون جايگزين در تيم ملي توپ مي‌زنند، راحت كرده است. اكنون مي‌توان با خيالي آسوده و نگاهي خوش‌بينانه به آينده واليبال ايران نگاه كرد. اين نسل 2 سال پيش نيز در مسابقات زير 19 ساله‌هاي جهان به قهرماني رسيده بود.

ايران در مرحله اول اين مسابقات در گروه سوم با تيم‌هاي روسيه، جمهوري چك و تونس همگروه بود. جوانان ايران در اولين ديدار سه بر صفر تونس را شكست دادند. سپس با نتيجه نزديك سه بر دو از روسيه شكست خوردند و در ديدار پاياني جمهوري چك را سه بر صفر مغلوب كردند تا به عنوان تيم دوم بعد از روسيه به مرحله بعد برسند. در مرحله دوم ايران با تيم‌هاي ايتاليا، بحرين و آرژانتين همگروه شد. در نخستين ديدار شاگردان عطايي سه بر يك آرژانتين را شكست دادند و در ديدار دوم با همين نتيجه مقابل ايتاليا شكست خوردند تا دومين شكست سروقامتان ايران در اين مسابقات ثبت شود. در ديدار پاياني اين گروه ايران موفق شد ميزبان را سه بر صفر در هم بكوبد و باز هم به عنوان تيم دوم، راهي مرحله بعدي بشود و به جمع چهار تيم پاياني مسابقات برسد. در ديدار نيمه‌نهايي، ايران به مصاف تيم قدرتمند برزيل رفت. شاگردان عطايي با عملكردي درخشان و شگفت‌انگيز موفق شدند برزيل را با نتيجه جالب توجه سه بر صفر شكست بدهند. ست اول اين مسابقه با نتيجه 25-20 به نفع ايران به پايان رسيد. ايراني‌ها ست دوم را با اختلاف يازده امتياز به نفع خود به پايان رساندند و ست سوم با نتيجه 25-17 به نفع ايران به پايان رسيد تا ملي‌پوشان جوان‌مان با يك پيروزي مقتدرانه راهي فينال شوند.

تيم ملي زير 21 سال ايران در ديدار فينال، مقابل ايتاليايي كه قرار گرفت در دور دوم گروهي از آنها شكست خورده بود و حالا فرصت انتقام فراهم شده بود. ست اول با نتيجه 25-17 به نفع ايتاليا به پايان رسيد و اميدهاي ايراني‌ها با توجه به نتيجه قبلي مقابل ايتاليا نااميد شده بود. اما ست دوم با شاهكار عطايي و اميرحسين اسفنديار، با همين نتيجه به نفع ايران به پايان رسيد. ست سوم بازي بسيار نزديك بود و ايراني‌ها با دو اختلاف امتياز و نتيجه 25-23 اين ست را به نفع خود به پايان رساندند. در حالي كه رسيدن به عنوان قهرماني در يك قدمي جوانان ايران بود، ست چهارم با برتري 25-22 ايتاليا به پايان رسيد و همه‌ چيز به ست پاياني كشيده شد. در ست پنجم همه‌ چيز بسيار نزديك پيش مي‌رفت و گاه ايتاليا پيش مي‌افتاد و گاه ايران. از امتياز 12 ايران از ايتاليا پيش افتاد و موفق شد اين اختلاف را حفظ و بهبود بخشد و در نهايت با نتيجه 15-12 به پيروزي رسيد و قهرمان جهان شد.

اميرحسين اسفنديار، به عنوان ارزشمندترين بازيكن اين تورنمنت انتخاب شد. كاپيتان تيم ملي واليبال جوانان ايران، پيش از اين در سال 2017 نيز به عنوان ارزشمندترين بازيكن تورنمنت قهرماني جهان زير
19 سال شده بود. شريفي، به عنوان بهترين پشت خط‌زن و محمدرضا حضرت‌پور به عنوان بهترين ليبرو انتخاب شدند. رييس‌جمهور حسن روحاني، وزير ورزش، رييس كميته ملي المپيك، وزير ارتباطات، سخنگوي دولت و بسياري ديگر از مسوولان اين موفقيت تاريخي را تبريك گفتند. سردار كمالي نيز اعلام كرد ملي‌پوشاني كه مشمول خدمت سربازي بودند، معاف شده‌اند. شبكه ورزش در اقدامي عجيب تصميم گرفت اين تورنمنت را پخش نكند. باتوجه به اينكه مسابقه ورزشي مهم‌تري هم در جريان نبود، مظلوميت اين ستاره‌هاي جوان بيش از پيش به چشم مي‌آيد. انتظار مي‌رفت حداقل دو ديدار پاياني كه جوانان ايران به مدال نزديك‌تر شده بودند از تلويزيون پخش شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون