• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4427 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ مرداد

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

امريكا پيشنهاد ظريف را رد كرد

گروه ديپلماسي| سيدعباس ‌موسوي، سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال «اعتماد» گفت كه واشنگتن به پيشنهاد محمدجواد ظريف، وزيرخارجه مبني بر تصويب زودتر پروتكل الحاقي در ازاي برداشته ‌شدن تحريم‌هاي امريكا، پاسخ منفي داده است. «اعتماد» از سخنگوي وزارت خارجه سوال كرد كه اين پيشنهاد وزيرخارجه در حالي كه واشنگتن محورهاي ۱۲گانه براي گفت‌وگو مشخص كرده و از لزوم غني‌سازي صفر در ايران سخن مي‌گويد به چه معناست، گفت:«امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند، چهره‌اي اهل تعامل و گفت‌وگو از خودشان به نمايش بگذارند و اينگونه وانمود مي‌كنند كه جمهوري اسلامي ايران اهل جنجال و فرار از گفت‌وگو است. ما هميشه اعلام كرده‌ايم زماني گفت‌وگو امكان‌پذير است كه دستور كار مشخصي داشته ‌باشد و نتايج ملموس و عملي در پي داشته ‌باشد. يكي از شروط گفت‌وگو اين است كه طرفين به نتايج و دستاوردهاي گفت‌وگو پايبند باشند. تاكنون چنين سيگنالي از سوي دولت فعلي امريكا دريافت نشده و حرف‌هايي كه زده مي‌شود در حد تبليغات خيلي سطح پايين است.» موسوي خاطرنشان كرد:«وزير امورخارجه در گفت‌وگوهايي كه با رسانه‌ها و نمايندگان افكار عمومي در نيويورك داشتند براي شكستن فضاسازي‌هاي دولت امريكا اعلام كردند كه اگر واقعا دولت امريكا خواهان گفت‌وگو و برداشتن گامي رو به جلو است، پيشنهاد مشخصي از سوي جمهوري اسلامي ايران وجود دارد.» موسوي در توضيح جزييات پيشنهاد ظريف تاكيد كرد:«در برجام ماده‌اي وجود دارد كه پس از اجراي برجام تا سال ۲۰۲۳ جمهوري اسلامي ايران بر اساس تعهداتش پروتكل الحاقي را به مجلس شوراي اسلامي مي‌برد و به صورت قانون دايمي تصويب مي‌كنيم. همزمان با اين اقدام جمهوري اسلامي ايران، امريكا موظف بود كه طرحي را به كنگره ارايه دهد و كليه تحريم‌هاي غيرقانوني خود عليه جمهوري اسلامي ايران را از طريق كنگره لغو كند. وزير امورخارجه پيشنهاد دادند اگر واقعا واشنگتن دنبال گفت‌وگو است، مي‌توان روي اين محور گفت‌وگو كرد كه به جاي سال ۲۰۲۳ اين اقدامات در سال ۲۰۱۹ انجام شود. اين يك اقدام قابل دسترس است.» وي گفت:«اما همان‌گونه كه پيش‌بيني مي‌شد اين طرح با مخالف دولت امريكا مواجه شد، ما هم از ابتدا مي‌دانستيم كه آنها اصولا دنبال گفت‌وگو و توافقي كه منجر به نتيجه درست باشد، نيستند.»

همچنان منتظر اقدامات عملي اروپا هستيم

به گزارش فارس، سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوالي درباره نشست كميسيون مشترك برجام گفت: نشست وين رو به جلو و سازنده بود و گفت‌وگوها بسيار صريح و قاطع بود، هم هيات ايران موارد نقض برجام و بي‌عملي اروپا و اقدامات فشل آنها را به گوش آنها رساند و اعتراض خود را اعلام و هم اروپا نقطه‌نظرات خود را به صراحت اعلام كرد. قدري فضا براي ادامه كار شفاف‌تر است. اگر برخي توافقات به نتيجه برسد منجر به نشست كميسيون در سطح وزرا خواهد شد كه يك گام رو به جلو است.

موسوي ادامه داد: هر اتفاقي قرار است بيفتد اميدواريم زودتر و دقيق‌تر و عملي‌تر بيفتد و ما روي بيانيه‌هاي اروپا و اظهارات آنها حساب نمي‌كنيم و همچنان منتظر اقدامات عملي و نتايج ملموس از طرف اروپايي‌ها براي اجراي تعهدات‌شان در برجام هستيم. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در نشست وين عزمي از سوي اروپا براي اجراي تعهدات‌شان ديده شده؟ افزود: اروپايي‌ها در حرف زدن كم نمي‌آورند و تعهداتي را مي‌پذيرند اين دفعه(نشست وين) احساس اين بود، قدري جدي‌تر است ولي خيلي نمي‌شود روي حرف حساب كنيم. بايد اقدام عملي در اين خصوص صورت بگيرد و مطالبات روشن ما به صراحت و شفافيت در نامه رييس‌جمهور و وزير خارجه و در نشست كميسيون مطرح شده است. موسوي اضافه كرد: آنها مي‌دانند دقيقا چه كار بايد بكنند اگر اقدام كنند، اقدامي مثبت و گامي رو به جلو خواهد بود.

وي درباره اينكه در نشست كميسيون برجام بحثي در خصوص نفتكش‌هاي توقيف شده بين هيات ايران و انگليس انجام شد؟ گفت: يكي از موضوعاتي كه در نشست ديروز كميسيون مشترك در وين توسط ايران طرح شد، بحث توقيف نفتكش حامل نفت خام ايران بود كه تلقي ما به عنوان نقض برجام در كميسيون مشترك مطرح شد و آنها استدلالاتي مطرح كردند و ايران مواضع خود را مبني بر اينكه اقدام انگليس يك دزدي دريايي است، مطرح و اعلام كرد كه براي ايران غيرقابل قبول است يك كشور اروپايي كه تحت تحريم آنها نيستيم، محموله نفت ايران را به دستور امريكا توقيف كند. موسوي درباره اظهارات بن علوي در خصوص همكاري با ايران براي تامين امنيت خليج فارس و تنگه هرمز نيز خاطرنشان كرد: آنچه يوسف بن علوي گفت چيز تازه‌اي نيست، ايران 1500 مايل ساحل در خليج فارس دارد و بيشتر آبراه استراتژيك تنگه هرمز نيز در مجاورت ايران است و امنيت آنجا با ماست. وي افزود: معتقديم اگر بخواهد امنيت منطقه و خليج فارس و اين آبراه بين‌المللي تامين و تضمين شود هيچ راهي جز همكاري و هماهنگي بين كشورهاي منطقه وجود ندارد و ريشه همه ناامني‌ها و مشكلات در خليج فارس و خاورميانه به دخالت‌هاي نيروهاي فراسرزميني برمي‌گردد كه هزاران مايل دورتر از كشورشان در منطقه ما دخالت كرده و باعث ناامني و بي‌ثباتي مي‌‌شوند. اين ديپلمات كشورمان گفت: ما همكاري با كشور دوست و برادر عمان براي تامين امنيت خليج فارس و تنگه هرمز داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون