• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4427 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ مرداد

خبر ديپلماسي

سفير سابق آلمان در تهران رييس اينستكس شد

سفير سابق آلمان در ايران، به رياست سازوكار مالي ويژه اروپا با ايران موسوم به اينستكس منصوب شد. به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت خارجه آلمان از تصميم سه كشور اروپايي براي انتصاب برند اربل، سفير سابق آلمان در ايران به عنوان رييس سازوكار ويژه اروپا با ايران (اينستكس) خبر داد. پيش از اين پل فيشر رياست اين سازوكار را برعهده داشت.

 

چين: فشارهاي واشنگتن عامل تنش‌ها در منطقه است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين، مقابله جامعه جهاني به ويژه كشورهاي عضو برجام با فشار حداكثري امريكا عليه ايران را يكي از راه‌هاي كاهش تنش‌ها در منطقه عنوان كرد و گفت: فشارهاي حداكثري واشنگتن عليه تهران باعث شده برجام در يك مقطع بسيار حساس قرار گيرد.

خانم «هوا چون اينگ» روز دوشنبه در پكن در پاسخ به ايرنا افزود: همانطور كه قبلا هم گفتيم فشارهاي حداكثري واشنگتن عليه تهران، فقط موانع ايجاد مي‌كند و منطقه را به تشنج مي‌كشد ما مخالف اين فشارها هستيم و بارها نيز اين موضوع را تكرار كرده‌ايم. او با اشاره به برگزاري نشست كميسيون مشترك برجام در وين اظهار كرد:در نشست فوق‌العاده كميسيون برجام كه روز گذشته به درخواست انگليس و فرانسه در وين برگزار شد از طرف پكن هم مديركل تسليحاتي وزارت خارجه چين شركت كرد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين تاكيد كرد: اعضاي باقي مانده در برجام هم با اشراف بر مشكلاتي كه فشارهاي امريكا ايجاد كرده است در نشست روز گذشته اعلام كردند هر كاري كه براي كاهش تحريم‌هاي امريكا لازم باشد را انجام خواهند داد.

او از فشار حداكثر امريكا بر ايران به عنوان يك مشكل مضاعف كه باعث تشديد تنش‌ها شده است ياد كرد و گفت: در اين نشست نيز همه طرف‌ها از امريكا خواستند به فشارهاي حداكثري پايان دهد و موانع جديد بر سر راه اجراي برجام قرار ندهد.

خانم هوا از بررسي مفاد مربوط به توافق هسته‌اي سال 2015 ايران به عنوان يكي از محورهاي مهم نشست وين نام برد و افزود: مديركل تسليحات وزارت خارجه چين در اين نشست از همه طرف‌ها خواست آرامش خود را حفظ كنند، خويشتندار باشند و دست به اقداماتي كه باعث تشديد تنش‌ها شود، نزنند و اگر اختلافي هم وجود دارد از طريق كميته مشتركي كه براي اين كار در نظر گرفته شده است آن را پيگيري كنند.

او افزود: نماينده چين در اين اجلاس به‌شدت بر ضرورت كاهش تنش‌ها تاكيد كرد و از همه طرف‌ها خواست به توافق و تمام مفاد آن پايبند باشند و تعهدات خود را اجرا كنند طرف‌هاي ديگر هم تاكيد كردند كه قاطعانه از برجام حمايت مي‌كنند و به مفاد آن پايبند هستند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين با بيان اينكه پكن كاملا مخالف خروج يكجانبه امريكا از توافق هسته‌اي و اعمال حريم‌ها عليه ايران است، تاكيد كرد: اعضاي باقي مانده برجام هم در نشست روز گذشته اعلام كردند با موانعي كه امريكا بر سر اجراي توافق هسته‌اي قرار داده است مخالف هستند و تلاش مي‌كنند اين مساله را حل و فصل كنند. او افزود: اقدامات سازنده‌اي را براي تثبيت صلح در خاورميانه انجام خواهيم داد و با طرف‌هاي ذي‌ربط براي تقويت صلح در اين منطقه همكاري خواهيم كرد.

 

حكيم: منافع ايران در عراق مشروع است

رهبر جريان حكمت ملي عراق گفت كه جمهوري اسلامي ايران در دشوارترين شرايط در كنار عراق ايستاد، و مردم عراق اين موضع ايران را هيچ‌گاه از ياد نمي‌برند.

به گزارش ايسنا و به نقل از دفتر رسانه‌اي جريان حكمت ملي عراق، سيد عمار حكيم، رييس اين جريان در گفت‌وگو با ناس نيوز گفت: جمهوري اسلامي ايران در دشوارترين شرايط در كنار عراق ايستاد، ما اين موضع ايران را از ياد نمي‌بريم و ناديده نمي‌گيريم، ضمن اينكه در ديدگاه‌ها، انديشه‌ها و تصميم‌گيري‌هاي خود مستقل هستيم، همواره بايد با نگاه به اشتراكات و نه تفاوت‌ها عمل كرد. او افزود: جمهوري اسلامي ايران مانند ديگر كشورها، منافعي در عراق و منطقه دارد.

كشورها نهادهاي خيريه نيستند، ما هستيم كه بايد منافع خود با جمهوري اسلامي ايران و ديگر كشورها را در چارچوب منافع ملي عراق دنبال كنيم. حكيم در ادامه گفت: جنگ اقتصادي نه تنها با جمهوري اسلامي ايران بلكه با چين و ديگر كشورها راه افتاده است، هر چند اين جنگ با ايران سخت‌تر و همه‌جانبه‌ است اما به نظر ما هيچ طرفي خواهان جنگي فراگير نيست، چون ويراني‌هاي آن به منطقه خاورميانه محدود نمي‌شود، بلكه به همه جهان كشيده مي‌شود.

در مورد نقش عراق ما از آغاز استراتژي «عراق ميانجيگر» را مطرح كرديم و بر اين باوريم كه عراق مي‌تواند اين نقش را ايفا كند، اما رهبران گروه‌هاي سياسي و نهادهاي رسمي در اين باره اختلاف نظر دارند. در حال حاضر مهم اين است كه عراق درگير نزاع‌ها نشود، اين مساله به اين معني نيست كه عراق بي‌تفاوت و بيرون از گود بماند، بلكه بايد عراق بر اساس آنچه منافع ملي و وجدان انساني ايجاب مي‌كند وارد عمل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون