• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4428 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۹ مرداد

گفت‌و‌گو با پوريا يلي، ستاره تيم واليبال جوانان ايران

عاشق انتقام گرفتن هستم

علي ولي‌اللهي

 

 

در سال 2017 با تيم ملي نوجوانان، قهرمان جهان شد و همين چند روز پيش مدال طلاي جوانان جهان را به دست آورد. او در تيم ملي بزرگسالان نيز حضور دارد و توانسته اعتماد كولاكوويچ را به دست آورد. پوريا يلي بدون شك يكي از استعدادهاي آينده‌دار واليبال كشورمان است؛ بازيكني كه آرزوي حضور در المپيك و موفقيت در اين تورنمت را در سر مي‌پروراند. يلي در اين گفت‌وگو از قهرماني ايران و آينده و اهداف خودش مي‌گويد.

 

آقاي يلي، از مسابقات قهرماني جهان براي‌مان بگوييد. شما كي به تيم اضافه شديد؟

من و رضا حضرت‌پور بعد از مسابقات ليگ ملت‌ها به تركيب تيم جوانان اضافه شديم. يعني درست سه روز مانده به آغاز رقابت‌ها به تيم ملحق شديم. خدا را شكر توانستيم در اين سه روز شرايط بدني‌مان را با تيم هماهنگ كنيم و تمرينات منظمي را پشت سر بگذاريم تا با باقي بچه‌ها هماهنگ شويم. در مورد سطح بازي‌ها بايد بگويم كه مسابقات اين دوره در سطح بسيار بالايي برگزار شد. من پيش از اين در مسابقات قهرماني نوجوانان جهان هم حضور داشتم اما سطح جوانان با نوجوانان اصلا قابل مقايسه نيست. تنها تفاوت سطح مسابقات جهاني بزرگسالان با جوانان در اين است كه تجربه بازيكنان جوان كمتر است. ما در اين مسابقات توانستيم بازي‌ها را به خوبي پيش ببريم و نمايش خوبي داشته باشيم و در نهايت عنوان قهرماني را نيز به دست بياوريم.

حضور در تيم بزرگسالان و تيم جوانان. با اين برنامه فوق فشرده چطور كنار مي‌آييد؟

بله، ما از فروردين در خدمت تيم ملي بزرگسالان بوديم و ليگ ملت‌ها را پشت سر گذاشتيم. بعد از آن مسابقات ما حتي به تهران هم سفر نكرديم و يك راست رفتيم بحرين براي جام جهاني جوانان. الان دو روز فقط فرصت استراحت داريم و مي‌رويم اردوي تيم ملي بزرگسالان براي پيگيري تمرينات. به هر حال ما جوان‌ترهاي تيم ملي هستيم و بايد طوري تمرين كنيم كه بزرگ‌ترها هم خودشان را پا به پاي ما بياورند و بتوانيم به هارموني خوبي برسيم. ما جوان‌ترها بايد چندين برابر زحمت بكشيم تا بتوانيم به آنچه مي‌خواهيم برسيم.

حضور در تيم بزرگسالان و بازي مقابل بزرگان واليبال دنيا چه تاثيري در بازي شما مقابل بازيكنان جوان در جام جهاني جوانان داشت؟

مساله دقيقا سر اعتماد به نفس است. بازي‌هاي بزرگسالان بسيار سخت است. وقتي بازيكني در آن سطح بازي مي‌كند صددرصد اعتماد به نفس خوبي پيدا مي‌كند و وقتي مقابل هم سن‌وسال‌هاي خودش قرار مي‌گيرد با اعتماد به نفس بالاتري وارد زمين مي‌شود و بازي بهتري به نمايش مي‌گذارد.

در جام جهاني يك بار به ايتاليا باختيد. چه تمهيدي براي پيروزي در فينال اتخاذ كرديد؟

ما براي قهرماني وارد مسابقات شده بوديم و انتظار شكست را نداشتيم. وقتي ما به ايتاليا باختيم فقط منتظر يك فرصت بوديم تا بتوانيم انتقام شكست را از اين تيم بگيريم. به شخصه در زندگي ورزشي‌ام اگر به هر تيمي ببازم دوست دارم يك بار ديگر با آن تيم روبرو شوم تا انتقام بگيرم و شكستم را جبران كنم. اين حس شخصي من در تمام اعضاي تيم در ايام جام جهاني وجود داشت. هم بازيكنان هم كادر فني از ته دل دوست داشتند كه در فينال به ايتاليا بخوريم و اين تيم را شكست بدهيم. اما اگر بخواهم واليبالي و از نظر فني بگويم كه چه كار كرديم بايد بگويم كه بازي ما بر اساس پست‌بندي انجام مي‌شود. بازيكنان نمي‌توانند تحليل كنند. بازيكنان دستورات سرمربيان را اجرا مي‌كنند. ما مقابل ايتاليا در هر دو ديدار به يك شكل و با يك ذهنيت وارد زمين شديم و در بازي اول چند اشتباه كوچك و از دست دادن دو سه پوئن باعث شد ببازيم. در بازي دوم در فينال شرايط فرق كرد. گرچه ما با همان استراتژي وارد زمين شديم اما سرمربي پست اميرحسين اسفنديار و مرتضي شريفي يعني پست دو و چهار كه قدرتي‌زن‌هاي تيم بودند را عوض كرد تا مهاجمين تيم براي مدافعين ايتاليا قابل شناسايي نباشند. اين تمهيد جواب داد و موفق شديم قهرمان شويم.

درباره پخش نشدن بازي‌هاي‌تان از صداوسيما، به‌خصوص بازي فينال، چه نظري داريد؟

ما واقعا انتظار داشتيم كه بازي فينال را لااقل از تلويزيون پخش كنند. ما هشتاد ميليون جمعيت در كشورمان داريم كه همه منتظر بودند اين بازي پخش شود و فينال جام جهاني را ببينند. ما هم خودمان دوست داشتيم كه رقابت‌مان را مردم ببينند كه اين اتفاق نيفتاد و حالا ان‌شاء‌‌الله از تورنمنت‌هاي بعدي اين مشكل حل شود. به هر حال وقتي بازي پخش مستقيم مي‌شود جوانان ‌انگيزه‌هاي بيشتري پيدا مي‌كنند. ما خودمان وقتي بدانيم تمام مردم در حال تماشاي ما هستند انگيزه بيشتري پيدا مي‌كنيم و ما بايد تمام آنچه در توان داريم را بگذاريم.

اين برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري در زندگي ورزشي شما به چه صورت بوده است؟

هر ورزشكار حرفه‌اي بايد براي خودش يك سري هدف‌گذاري كند و بعد براي رسيدن به آن اهداف بجنگد. من هم در اين سه سال براي هر سالم اهدافي تعيين كردم و خدا را شكر به تمام آن اهداف رسيدم. بزرگ‌ترين هدف من و البته تمام ورزشكاران اين است كه بتوانيم در مسابقات المپيك حاضر شويم. ما در پيش رو المپيك 2020 و بعد از آن المپيك 2024 را داريم. در حال حاضر هدف‌گذاري بعدي من حضور موفق در المپيك 2020 است و براي آن تمام تلاشم را مي‌كنم.

كارشناسان معتقدند با قهرماني ايران در جام جهاني جوانان، آينده تيم ملي واليبال تضمين شده است. با اين نظر موافقيد؟

در تيم ملي بزرگسالان فعلي ستاره‌هايي حضور دارند كه مي‌توانند حداقل سه تا چهار سال ديگر همين روند را ادامه دهند. ما جوا‌ن‌ترها هم تلاش‌مان را مي‌كنيم و اميدواريم جاي بزرگ‌ترهاي‌مان را پر و افتخارات بيشتري را نصيب كشورمان كنيم.

بزرگ‌ترهاي تيم ملي بزرگسالان چقدر به پيشرفت شما كمك مي‌كنند؟

من جا دارد همين‌جا يك تشكر ويژه كنم از بزرگ‌ترهاي تيم ملي كه در صدر آنها آقاي معروف كاپيتان ملي حضور دارند. همچنين آقاي موسوي و سايرين. اينها واقعا ما جوانان را دوست دارند. اين را از ته دل مي‌گويم كه اين دوستان به ما بها مي‌دهند، روحيه مي‌دهند و از ما حمايت مي‌كنند. چه در تمرين‌ها چه در مسابقه. اين خيلي براي ما خوب است چرا كه وقتي مي‌بينيم بازيكن كنار دستي ما از ته دل دوست دارد كه ما پيشرفت كنيم احساس بسيار خوبي در ما به وجود مي‌آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون