• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4429 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۰ مرداد

عملكرد فولاد خوزستان در ارزآوري و حمايت از بنگاه‌هاي اقتصادي قابل تقدير است

در همايش روز ملي صنعت و معدن كه روز يكشنبه ۳۰ تيرماه ۹۸ در سالن همايش‌هاي سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در اهواز برگزار شد، معاون وزير صمت و رييس هيات عامل ايميدرو اقدامات فولاد خوزستان را در ارزآوري، حمايت از بنگاه‌هاي اقتصادي و توجه به موضوع بومي‌سازي قطعات مورد نياز قابل تقدير دانست.

به گزارش روابط عمومي، دكتر خداداد غريب‌پور، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در اين همايش اظهار داشت: خوزستان نماد مقاومت، ايستادگي و متعلق به همه ايران است و به همين دليل در هر كجا كه باشيم به اين استان و مردمان شريف آن افتخار كرده و از هر فرصتي براي توسعه صنعت آن كمك خواهيم كرد.

وي با اشاره به برگزاري جلسه‌اي مشترك با مديرعامل شركت فولاد خوزستان گفت: در اين جلسه به اتفاق آقاي كشاني مديرعامل زحمتكش فولاد خوزستان در خصوص سرمايه‌گذاري‌هايي كه قرار است در اين استان انجام شود، به نتايج مثبتي رسيده‌ايم؛ خوشبختانه براي توسعه استان بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان پروژه در نظر گرفته شده است. در ابتدا فولاد خوزستان با ظرفيت 8/1 ميليون تن وارد مدار توليد شد. بعد از جنگ ۲ ميليون تن به ظرفيت آن افزوده شد و ظرفيتش به 8/3 ميليون تن رسيد؛ در طرح توسعه آن نيز قرار است اين ظرفيت به 2/5 ميليون تن برسد.

رييس هيات عامل ايميدرو تاكيد داشت: اقدام فولاد خوزستان در ارزآوري يك ميليارد دلاري در اين شرايط حساس براي كشور قابل تقدير است و در سه ماهه اول سال نيز بيش از ۴۰ درصد افزايش درآمد داشته است. اين آمار با زحمات كاركنان و برنامه‌ريزي‌هاي هيات مديره و مديرعامل اين شركت به وقوع پيوسته است.

غريب‌پور همچنين فولاد خوزستان را يك بنگاه مادر دانست و در اين خصوص گفت: تلاش اين شركت در سه ماهه اول سال و توجه به زنجيره فولاد باعث رونق توليد در شركت‌هاي فولاد اكسين، فولاد كاويان و نورد لوله شده است كه اين موضوع نقش اين شركت بزرگ را به عنوان بنگاه مادر در استان خوزستان به خوبي نمايان ساخته و حمايتش از بنگاه‌هاي اقتصادي كوچك بي‌نظير است.

وي افزود: در اين سه واحد صنعتي ۴۷ درصد رشد داشته‌ايم؛ اين يعني فعاليت شركت فولاد خوزستان با يك نگاه مادرانه به صنايع استان است؛ به اين ترتيب شركت فولاد اكسين كه توليد آن به يك ميليون تن هم نمي‌رسيد، حالا حدود يك ميليون تن توليد دارد؛ اين نگاه ويژه فولاد خوزستان مسبب شد مجوز ۲۰ هزار تُن توليد خارج از بورس نيز توسط دولت به فولاد خوزستان داده شود.

غريب‌پور اذعان داشت: اميدوارم با درايت مديرعامل و تلاش كاركنان فولاد خوزستان، گروه ملي صنعتي فولاد ايران نيز مانند ديگر بنگاه‌هاي اقتصادي استان با اين مدل و توسط فولاد خوزستان رونق بگيرد.

معاون وزير صمت در خصوص ساير فولادسازها گفت: اين شركت‌ها تا دو ماه آينده صادرات خود را پيش‌فروش كرده‌اند؛ ما در شادگان طرح فولادسازي داريم و در انديمشك و اروند نيز شركت فولاد خواهيم داشت؛ كار فولاد انديمشك آغاز شده است و در اروند نيز به زودي فعاليت‌هاي اجرايي آغاز خواهد شد.

غريب‌پور با اشاره به ايفاي نقش مسووليت‌هاي اجتماعي از سوي فولاد خوزستان تصريح كرد: همان‌گونه كه استحضار داريد اين شركت ۲۸ ميليارد تومان به سيل‌زدگان استان كمك كرد و در اين زمينه پيشتاز بود؛ فولادسازان و شركت‌هاي بزرگ صنعتي و معدني در حادثه سيل اخير بر اعطاي ۱۰۰ ميليارد تومان كمك مالي به سيل‌زدگان توافق كردند و فولاد خوزستان فراتر از مسووليت، كمك‌رساني كرد و وظيفه ملي خود را به خوبي انجام داد.

رييس هيات عامل ايميدرو در ادامه به اهميت بومي‌سازي قطعات در شرايط فعلي اشاره كرد و اظهار داشت: در حال حاضر نمايشگاه بومي‌سازي در تهران با حضور شركت‌هاي بزرگ صنعتي و معدني افتتاح شده است؛ در استان نيز با محوريت فولاد خوزستان اين نمايشگاه برگزار خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: عملكرد فولاد خوزستان در ساليان گذشته و همچنين بومي‌سازي بسياري از قطعات و حمايت از صنايع داخلي از سوي اين شركت قابل تقدير است؛ لذا برگزاري نخستين نمايشگاه بومي‌سازي قطعات، تجهيزات و مواد گروه فولاد خوزستان كه در تاريخ ۲۳ لغايت ۲۵ مردادماه ۹۸ در اهواز برگزار خواهد شد، به توسعه صنايع كوچك، توليدكنندگان و تامين‌كنندگان داخلي كمك شاياني خواهد كرد.

وي افزود: صنايع استان مي‌توانند همان‌گونه كه در صنعت نفت و گاز توانايي‌هاي بالاي خود را نشان داده‌اند، در اين نمايشگاه از نيازهاي صنعت فولاد استان هم آگاه شده و از اين فرصت استفاده حداكثري را ببرند؛ خوشبختانه فولاد خوزستان سامانه‌اي به اين منظور تهيه و قطعات و تجهيزات خود را جهت اشتراك‌گذاري با صنعتگران استاني به نمايش گذاشته است و ساير شركت‌ها نيز با اين مدل مي‌توانند در شرايط سخت تحريم‌هاي بين‌المللي مانع از وابستگي به خارج شده و از طرف ديگر اين نمايشگاه، صنعتگران خوزستان را تقويت خواهد كرد.

رييس هيات عامل ايميدرو افزود: اولويت اول ما بومي‌سازي و حمايت از فناوري‌هاي بومي است؛ در حال حاضر در شركت فولاد اكسين به دنبال توليد لوله براي وزارت نفت هستيم و به مرور زمان توليد‌هاي داخلي نيز جا خواهد افتاد؛ فولاد خوزستان اين كار را آغاز كرده است؛ البته اين كار به مقداري زمان نياز دارد تا اعتماد سازي لازم براي شركت‌ها صورت گيرد.

در ادامه اين همايش رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: فولاد خوزستان در بخش صادرات و ورود مواد اوليه نياز به حمايت سازمان صمت دارد.

وي افزود: اگر صادرات نبود، شركت بزرگي مانند فولاد خوزستان كه ۱۲ هزار تن اشتغال مستقيم ايجاد كرده است، امكان داشت زمينگير شود.

نظري در ادامه تاكيد كرد: در شرايط تحريم كه واحد‌هاي صنعتي درگير مشكلات هستند، اين شركت سر پاي خود ايستاده و با قدرت به كار خود ادامه مي‌دهد.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با توصيه به همكاري تمامي شركت‌هاي صنعتي استان براي جهش مناسب در بحث توليد، اذعان داشت: امروز خوزستان در بخش محصولات فولادي با اشتغال مستقيم ۲۰ هزار تن، يكي از استان‌هاي رتبه‌دار كشور است؛ ظرفيت توليد اسمي فولاد در خوزستان ۹ ميليون تُن است.

وي افزود: سازمان صمت به عنوان يك سازمان تاثيرگذار در سطح كشور و با دارا بودن نقش توسعه‌اي در صنايع استاني، شركت‌ها را در برابر احتمال وقوع تهديدهاي جدي در آينده، حمايت مي‌كند.

نظري با اشاره به توليد فولاد خام در استان تاكيد كرد: توليد در استان بالاتر از ظرفيت اسمي است و اميدواريم با استفاده از اين ظرفيت توليد، به بخش‌هاي ديگر فولادي نيز كمك‌رساني شود.

وي با اشاره به موانع پيش روي شركت‌هاي صنعتي افزود: تا كنون ۲۵ درصد ظرفيت واحدهاي فولادي ما به‌ كار گرفته شده است؛ در واقع ۷۵ درصد ظرفيت واحد‌هاي فولادي استان هنوز به‌كارگيري نشده است؛ بخشي از مشكلات اين واحدها از گذشته است كه دولتي بوده‎اند و بخشي ديگر مربوط به مشكلات ارزي است.

رييس سازمان صمت خوزستان با اشاره به نقش كليدي استان در صنعت كشور خاطرنشان كرد: ما به اين استان دين داشته و معتقديم كه خوزستان از موقعيت‌هاي ممتازي برخوردار بوده و خون تازه به رگ‌هاي كشور تزريق مي‌نمايد؛ با وجود انگيزه و سابقه درخشان معاون وزير صمت، از سازمان ايميدرو و وزارتخانه اين انتظار مي‌رود كه به كمك صنايع خوزستان بيايد.

وي در پايان سخنان خود با ابراز خرسندي از حضور در جمع تلاشگران عرصه توليد، روز صنعت و معدن را به تمامي صنعتگران استان تبريك گفته و با آرزوي سلامتي و بهروزي براي آنان گفت: آينده بهتر مستلزم عزم و اراده همگاني است.

در ادامه غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان اظهار داشت: فولاد خوزستان با حمايت از زنجيره پايين دستي خود، كمك شايان ذكري به حيات صنعت فولاد در استان نموده است.

شريعتي گفت: همراهي و همكاري شركت فولاد خوزستان براي راه‌اندازي و حركت شركت‌هاي زنجيره پايين دستي خود مانند نورد لوله، فولاد اكسين، كاويان و گروه ملي صنعتي فولاد ايران مي‌تواند كمك قابل توجهي به صنعت استان نمايد و عملكرد سه ماهه نخست اين شركت در سال جاري گواه اين امر است.

وي افزود: صنعت و معدن در توليد، اشتغال، ايجاد ارزش افزوده، درآمدزايي، صادرات و سهمي كه در توليد ناخالص ملي دارد نقش بسزايي در استان و كشور ايفاد مي‌كند.

شريعتي تاكيد داشت: در اقتصاد مقاومتي، با توجه به ذخاير غني معدني و امكانات بالقوه‌ همچون انرژي فراوان، دسترسي به آب‌هاي بين المللي و نيروي تحصيلكرده، ضرورت توجه به بخش صنعت و معدن را پررنگ نموده است؛ از اين‌ رو بايد به اين بخش توجه بيشتري شود.

استاندار خوزستان در پايان سخنان خود ابراز اميدواري نمود، با ميدان‌داري بخش خصوصي در اقتصاد، پيشنهادها و راهكارهاي درست اتخاذ مي‌گردد و مسير پيش رو بهتر و درست‌تر از گذشته سپري خواهد شد.

در بخش پاياني اين همايش با حضور معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، استاندار خوزستان، رييس سازمان صمت خوزستان و مديرعامل شركت شهرك‌هاي استان از محمد كشاني مدير عامل فولاد خوزستان به عنوان شركت توليدي برتر با اعطاي تنديس و لوح تقدير، قدرداني شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون