• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4430 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ مرداد

گزارش پايش كسب و كارها نشان مي‌دهد

بهبود شاخص ملي كسب ‌و كار در بهار 98

گزارش مركز آمار و اطلاعات اقتصادي اتاق ايران از فضاي كسب‌وكار در بهار سال جاري نشان مي‌دهد كه شاخص ملي كسب‌وكار نسبت به زمستان 97 وضعيت بهتري پيدا كرده اما همچنان نسبت به بهار سال گذشته، شرايط نامساعدتر است.

طبق گزارش مركز آمار و اطلاعات اقتصادي اتاق ايران از نتايج پايش ملي كسب‌وكار در بهار سال 1398 رقم شاخص ملي كسب‌وكار 6.17 (نمره بدترين ارزيابي 10 است) محاسبه شده كه بهتر از وضعيت اين شاخص نسبت به ارزيابي فصل گذشته(زمستان1397 با ميانگين 6.27) است. همچنين اين ارزيابي بيانگر آن است كه از ديد فعالان اقتصادي مشاركت‌كننده در اين پايش در اكثر استان‌ها، وضعيت بيشتر مولفه‌هاي موثر بر محيط كسب‌وكار ايران در بهار 1398 تا حدودي مساعدتر شده است.

 

موانع اصلي كسب ‌و كار

پايش ملي كسب‌وكار از سوي مركز آمار و اطلاعات اقتصادي اتاق ايران با نظرسنجي از فعالان اقتصادي انجام مي‌شود. در بهار 1398 فعالان اقتصادي مشاركت‌كننده در اين پايش به ترتيب 3 مولفه:«غيرقابل پيش‌بيني بودن و تغييرات قيمت مواد اوليه و محصولات»، «بي‌ثباتي سياست‌ها، قوانين و مقررات و رويه‌هاي اجرايي ناظر بر كسب‌وكار» و «دشواري تامين مالي از بانك‌ها» را نامناسب‌ترين مولفه‌هاي محيط كسب‌وكار كشور نسبت به ساير مولفه‌ها ارزيابي كرده‌اند. قابل ذكر است كه در 4 دوره نخست اجراي اين طرح «دشواري تامين مالي از بانك‌ها» به عنوان نامساعدترين مولفه كسب‌وكار ارزيابي شده بود اما در 7 دوره پاييز 1396 تا بهار 1398 «غيرقابل پيش‌بيني بودن و تغييرات قيمت مواد اوليه و محصولات» نامساعدترين مولفه كسب‌وكار ارزيابي شده است.

اين موضوع نشان مي‌دهد كه از زمان آغاز تنش‌هاي ارزي در پاييز 96 فضاي كسب‌وكار با مساله بي‌ثباتي در قيمت مواد اوليه مواجه شده و اين موضوع به غيرقابل پيش‌بيني شدن فعاليت اقتصادي دامن زده است.

 

وضعيت كسب ‌و كار در استان‌ها

بر اساس يافته‌هاي طرح پايش ملي كسب‌وكار در بهار 1398 استان‌هاي كردستان، چهارمحال و بختياري و سيستان و بلوچستان داراي بدترين وضعيت محيط كسب‌وكار و استان‌هاي آذربايجان غربي، مازندران و گيلان داراي بهترين وضعيت محيط كسب‌وكار نسبت به ساير استان‌ها ارزيابي شده‌اند.

 

وضعيت بخش‌هاي اقتصادي

بر اساس نتايج اين پايش در بهار 1398 وضعيت محيط كسب‌وكار در بخش كشاورزي(6.05) و بخش صنعت(6.14) را به ترتيب مساعدترين و نامساعدترين محيط كسب‌وكار ارزيابي كرده‌اند.

 

شرايط رشته فعاليت‌هاي اقتصادي

در بين رشته فعاليت‌هاي اقتصادي رشته‌هاي 1- آب‌رساني، مديريت پسماند، فاضلاب و فعاليت‌هاي تصفيه 2- فعاليت حرفه‌اي، علمي و فني 3- ساير فعاليت‌هاي خدماتي داراي بدترين وضعيت كسب‌وكار و رشته فعاليت‌هاي 1- خدمات مربوط به تامين جا و غذا 2- املاك و مستغلات 3- استخراج معدن بهترين وضعيت كسب‌وكار را در مقايسه با ساير رشته فعاليت‌هاي اقتصادي در كشور داشته‌اند.

 

وضعيت بنگاه‌هاي اقتصادي

بر اساس نتايج به دست ‌آمده از طرح پايش ملي كسب‌وكار، بنگاه‌هاي با 101 تا 200 نفر كاركن (5.68) داراي بهترين وضعيت و بنگاه‌هاي با تعداد 6 تا 10 كاركن (6.21) داراي بدتري وضعيت محيط كسب‌وكار نسبت به ساير بنگاه‌ها ارزيابي شده‌اند. اين موضوع نشان مي‌دهد، وضعيت براي بنگاه‌هاي كوچك دشوارتر از بنگاه‌هاي نسبتا بزرگ اقتصادي است.

 

شاخص كسب ‌وكار بر اساس نظريه شاخص
براساس نظريه «شين»

بر اساس نظريه عمومي كارآفريني شين، شاخص ملي محيط كسب‌وكار ايران در بهار 1398 عدد 6.29 (عدد 10 بدترين ارزيابي است) را نشان مي‌دهد به طوري‌كه ميانگين ارزيابي محيط نهادي عدد 6.18 و ميانگين ارزيابي محيط اقتصادي عدد 6.44 است. نگاه اجمالي نشان مي‌دهد همانند فصل گذشته محيط جغرافيايي با عدد 5.31 و محيط مالي با عدد 8.73 به ترتيب مساعدترين و نامساعدترين محيط‌ها بر اساس نظريه عمومي كارآفريني شين بوده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون