• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4430 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ مرداد

تاكسي زرد، تاكسي اينترنتي و قوانيني كه فقط يكي را شامل مي‌شود

گروه اجتماعي| بعد از گذشت چند سال از آغاز به كار يك‌باره فعاليت‌ تاكسي‌هاي اينترنتي در ايران، اين تاكسي‌ها همواره منتقدان و موافقان بسياري داشته است. برخي‌ها معتقدند كه اين تاكسي‌ها استارت‌آپ‌هايي هستند كه از اتحاديه كسب و كارهاي مجازي مجوز فعاليت دارند و بنابراين قانوني‌اند اما در مقابل برخي ديگر بر اين باورند كه متولي حمل و نقل عمومي، شهرداري‌ها بوده و هر مجموعه‌اي كه قصد فعاليت در اين حوزه را دارد، بايد مجوزهاي مربوطه را از شهرداري اخذ كند. مرتضي ضامني، مديرعامل اتحاديه تاكسيراني‌هاي شهري كشور در همين خصوص و در گفت‌وگو با ايسنا به بررسي ابعاد مختلف فعاليت تاكسي‌هاي اينترنتي پرداخته است. او با بيان اينكه استفاده از تكنولوژي در هر فضاي كسب و كاري مي‌تواند آن كسب و كار را رونق دهد به شرط آنكه به درستي از تكنولوژي استفاده شود، اظهار كرد: حرف ما اين است كه در حوزه حمل و نقل عمومي قواعد و ضوابطي وجود دارد و افرادي كه مي‌خواهند در اين حوزه و در هر قالبي اعم از ناوگان تاكسيراني رسمي، آژانس يا تاكسي‌هاي اينترنتي فعاليت كنند بايد مطابق آن قوانين باشند. نمي‌توان گفت ناوگان رسمي به نام تاكسيراني در كشور وجود دارد كه بايد همه ضوابط و قواعد را رعايت كند، سالي دوبار معاينه فني بگيرد، با هر نوع خودرويي اجازه تردد در سطح شهر نداشته باشد، خودروي آنها فرسوده نباشد و از آن طرف ناوگان ديگري مشغول ارايه همين خدمات باشد اما نه نيازي به اخذ دوبار معاينه فني در سال داشته باشد و حتي رانندگانش هم از فيلترهاي مربوطه گذر نكرده و از تاييديه‌هاي صلاحيت جسمي و رواني برخوردار نباشند. از طرفي ايمني خودروهاي آنها نيز تاييد نشده باشد. در حقيقت اين موضوع درست نيست كه دو ناوگان با خدماتي مشابه اما قوانين متفاوتي داشته باشند.

او در ادامه اضافه كرد: متاسفانه رفتارهاي با افراط و تفريط در اين حوزه وجود دارد. برخي معتقدند كه مسافربرهاي اينترنتي نبايد از جايي مجوز بگيرند و صرف اينكه از اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي مجوز دارند، كفايت مي‌كند اما اين درست نيست. طبق قوانين و مقرراتي كه حيات حقوقي دارند متولي حمل‌ونقل در شهرها شهرداري‌ها هستند. بنابراين اگر هم قرار است مجوز از جايي نداشته باشند، بايد قوانين به مجلس رفته و اصلاح شود.

اين مقام مسوول در حوزه تاكسيراني‌، با ذكر اينكه تاكسي‌هاي اينترنتي در دنيا يك پديده‌ نويي است و حياتي 3۰-20ساله دارند، گفت: با اين وجود، حتي كشورهاي اروپايي نيز كه در اين مورد از كشور ما جلوتر هستند و قوانين جديدي وضع كرده‌اند باز با مخاطراتي در اين حوزه رو‌به‌رو مي‌شوند و قاعدتا كشور ما نيز از اين قاعده مستثني نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون