• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4432 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ مرداد

خبر جهان

هشدارهاي عمران خان به ترامپ در مورد درگيري با ايران

با گذشت حدود دو هفته از سفر عمران خان به امريكا بخش‌هاي تازه‌اي از سخنان وي در مورد ايران و اوضاع منطقه‌اي توسط خبرگزاري‌ها منتشر شد. به گزارش تسنيم، نخست‌وزير پاكستان در يك مصاحبه تلويزيوني اعلام كرد: ما تمام تلاش خود را براي به خطر نيفتادن منطقه و عدم وقوع يك جنگ جديد انجام خواهيم داد. عمران خان ضمن اخطار به سران امريكايي گفت: من به ايران سفر كرده‌ام و از نزديك مردم اين كشور را ديده‌ام فقط مي‌توانم اين را بگويم كه روحيه شهادت‌طلبي بين شيعيان از اهل سنت هم بيشتر است. وي تاكيد كرد: اگر اشتباهي سر زده و به ايران حمله شود، باتلاقي براي عاملان حمله به وجود مي‌آيد كه مردم دنيا بحران القاعده و طالبان را براي هميشه فراموش خواهند كرد. عمران خان گفت: حمله امريكا به افغانستان باعث به دردسر افتادن 17 ساله پاكستان شد حال ما حتي نمي‌توانيم تصور كنيم كه اگر درگيري با ايران رخ دهد چه اندازه مي‌تواند به پاكستان ضربه بزند. رهبر حزب تحريك انصاف گفت: من نمي‌دانم رهبران دنيا مي‌توانند اين مساله مهم را درك كنند يا خير! ايران را نبايد با عراق مقايسه كرد. عمران خان گفت: نگراني من اين است كه مردم جهان حتي نمي‌توانند تصور كنند كه درگيري و فشار آوردن بر ايران تا چه اندازه مي‌تواند خطرناك باشد. وي افزود: پاكستان تمام تلاشش را براي حل مشكلات منطقه‌اي به خصوص بهبود التهاب موجود با ايران انجام خواهد داد.

سناتور امريكايي: نمي‌توان ايران را خلع سلاح كرد

رند پل كه به تازگي جزيياتي از ديدار او با محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران در نيويورك و دعوت او از ظريف براي ديدار با دونالد ترامپ در كاخ سفيد منتشر شده است در يك برنامه تلويزيوني گفت كه محتواي ديدارش با ظريف «فوق محرمانه» است و نمي‌تواند در مورد آن چيزي بگويد. به گزارش فارس، سناتور امريكايي با انتقاد از سياست تحريم و فشار حداكثري عليه ايران گفت:«همانطوري كه توافق (هسته‌اي) ايران كه ما قبلا داشتيم نشان داد، ايراني‌ها به محدود كردن برنامه غني‌سازي هسته‌اي‌شان تمايل دارند و واقعا آماده صحبت كردن درباره اين موضوع هستند كه آنها هرگز سلاح هسته‌اي نداشته باشند به نظر من آنها واقعا در اين نقطه قرار دارند و مي‌تواند امكان يك توافق ديگري وجود داشته باشد. موضوع سخت‌تر، توافق بر سر موشك بالستيك است و اين موضوع بخشي از توافق هسته‌اي ايران نبود و رييس‌جمهور و بسياري ديگر از افراد گفته بودند كه اين يك نقص بزرگ در برجام بود و آنها (ترامپ و اطرافيان او) خواهان يك معاهده درباره موشك بالستيك هستند اما مشكل اين است كه شما بايد به نقطه نظر ايران و اينكه چرا آنها موشك‌هاي بالستيك توليد مي‌كنند هم توجه كنيد، آنها اين كار را مي‌كنند چراكه آنها رقباي منطقه‌اي دارند، عربستان سعودي و اسراييل عملا تا دندان مسلح هستند و ايران هر دوي آنها را رقباي خودش مي‌داند و از نظر ايران(كنار گذاشتن موشك بالستيك) شبيه به تسليم شدن بي‌قيد و شرط است و شبيه به اين است كه ما نيروي هوايي نداشته باشيم و اينكه موشك‌ها را به عنوان نيروي بازدارنده در اختيار نداشته باشيم.»

وي در ادامه اين مصاحبه گفت:«اگر موضع ما اين بماند كه (ايران) بايد همه غني‌سازي را كنار بگذارد و بايد درباره موشك بالستيك يك معاهده را بپذيرد و بايد در برابر امريكاي پر قدرت زانو بزند در آن صورت هرگز يك توافق حاصل نخواهد شد. آنها تلاش كنند كه به عنوان يك كشور از غرورشان دفاع كنند. من اميدوارم كه يك راه جايگزين در مقابل درگيري بيشتر و بيشتر با ايران وجود داشته باشد.»

اين سناتور امريكايي سياست امريكا در تشويق عربستان سعودي با وجود اقدامات اين كشور در يمن و قتل روزنامه‌نگار مقيم امريكا گفت:«به نظر من بخشي از اشتباهي كه ما هم‌اكنون در حال مرتكب شدن هستيم، هم اين است كه ما به صدور تسليحات به عربستان سعودي ادامه مي‌دهيم و بعد از اينكه آنها (جمال) خاشقچي را كشتند بدون اختلال و وقفه ارسال سلاح به عربستان سعودي را ادامه داديم.» وي در مورد خروج امريكا از برجام گفت: «نكته طنز ماجرا اين است كه ما از توافق خارج شديم و ما حالا به خاطر اينكه ايران بالاتر از سقف(مجاز) توافق غني‌سازي مي‌كنند، عصباني هستيم ما ديگر جزيي از توافق نيستيم و ما اين توافق را نقض كرديم. همچنين آنها تشديد تحريم‌هاي ما را واقعا يك جنگ اقتصادي مي‌بينند».

امضاي سند متمم قانون اساسي در سودان

حكومت انتقالي نظامي سودان و گروه‌هاي فعال مدني روز يكشنبه مراسم امضاي اوليه سند قانون اساسي را با حضور ميانجي‌گر اتيوپيايي برگزار كردند. منابع مي‌گويند سند قانون اساسي به صورت رسمي در هفدم ماه جاري ميلادي(۲۶ مرداد) امضا خواهد شد. به گزارش ايسنا، اين سند را از طرف شوراي نظامي محمد حمدان دقلو(حميدتي) و از طرف گروه‌هاي آزادي و تغيير «احمد الربيع» امضا كرد. مراسم امضاي سند در سالن دوستي خارطوم در حضور محمد الحسن ولد لبات، ميانجي‌گر اتيوپيايي و محمود درير امضا شد. منابع مطلع به رويترز گفتند، شوراي نظامي و گروه‌هاي آزادي و تغيير به طور نهايي سند قانون اساسي را ۱۷ آگوست جاري امضا مي‌كنند. منابع افزودند ۱۸ آگوست تشكيل شوراي حاكميتي اعلام مي‌شود كه قرار است طي دوره گذار 3 ساله كشور را اداره كند و اين دوره به برگزاري انتخابات ختم شود. همچنين قرار است نخست‌وزير ۲۰ آگوست تعيين شود و دولت اولين نشست خود را ۲۸ آگوست برگزار كند. در عين حال اولين نشست مشترك كابينه و شوراي حاكميتي در اول سپتامبر برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون