• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4433 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد

ظريف در پاسخ به كيهان:

برجام از روز امضا پشتوانه مقاومت شد

گروه ديپلماسي

 محمدجواد ظريف، وزير خارجه در «روز خبرنگار» با برگزاري يك نشست خبري پس از چند سال سنت‌شكني كرد. ميزباني وزير خارجه از اهالي رسانه‌هاي داخلي و خارجي در حالي صورت گرفت كه كمتر از 10 روز از قرار گرفتن نام وزير خارجه در ليست تحريم خزانه‌داري امريكا مي‌گذرد. همين مساله بر رونق نخستين نشست خبري وزير خارجه در چند سال گذشته افزود و البته 90 درصد از سوال‌ها از وزير خارجه نيز درباره تحريم وي، مذاكره با امريكا و فرجام برجام بود. ظريف در ابتداي اين نشست «روز خبرنگار» را تبريك گفته و براي شفاي عاجل چند خبرنگار در بستر بيماري دعا كرد.

پاسخ‌هاي محمدجواد ظريف به خبرنگاران صريح و گاه تند و تيز بود و چند جمله به شاه‌بيت كليدي اين نشست خبري تبديل شدند. وي در مدت زمان قريب به يك ساعت و نيم به پرسش‌هايي پاسخ داد كه خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي مدت‌ها براي طرح آنها با وزير خارجه انتظار كشيده بودند. وزيرخارجه دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم براي چندمين بار تاكيد كرد كه در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 كانديدا نخواهد شد و به شوخي گفت، حاضر است امضاي محضري هم در اين رابطه بدهد. وي در پاسخ به اصلي‌ترين رسانه منتقدش در 6 سال گذشته يعني روزنامه كيهان اعلام كرد كه برجام را با پشتوانه رهبري و مردم امضا كرده و اگر باز هم به عقب بازگردد همين كار را تكرار مي‌كند. وي در پاسخ به چند پرسش متفاوت اعلام كرد كه مذاكره با امريكا در مقطع فعلي به صلاح نيست و در پاسخ به «اعتماد» تاكيد كرد كه نظراتش را در ديدار با رهبر به صراحت بيان مي‌كند و رهبري نيز اصرار دارند كه فردي در حضور ايشان خودسانسوري نكند.

واشنگتن مي‌گويد اگر نان مي‌خواهيد

بايد سياست‌هاي خود را تغيير بدهيد

«تروريسم اقتصادي» كليد واژه‌اي است كه محمدجواد ظريف پس از بازگشت تحريم‌هاي هسته‌اي عليه كشورمان براي توصيف جنگ اقتصادي كه دولت دونالد ترامپ عليه ايران به راه انداخته از آن استفاده كرد. وزير خارجه كشورمان در نشست خبري روز گذشته نيز بحث خود را حول محور همين كليدواژه آغاز كرده و گفت: امروز شاهد 2 گفتمان در عرصه بين‌المللي هستيم كه اتفاقا بيش از هر زمان ديگري اين دو گفتمان روبه‌روي هم قرار گرفته‌اند. يكي گفتمان گفت‌وگو، صلح، حمايت از مقررات بين‌المللي، تلاش براي چندجانبه‌گرايي و ديگري گفتمان زورگويي، قانون‌شكني و تروريسم. تروريسم اقتصادي يعني اينكه مردم عادي را هدف قرار بدهيد به اميد اينكه سياست‌هاي شما را اعمال كنند. دولت امريكا رسما اعلام مي‌كند كه اگر مردم ايران مي‌خواهند نان بخورند بايد سياست‌هايشان را عوض كنند. اين يعني تروريسم اقتصادي. يعني نان مردم را به سياست گره مي‌زنند. يعني تلاش كردن براي كشتن و گرسنه نگهداشتن مردم و تلاش براي محروم كردن بيماران از داروهايي كه هنوز ما به بركت توليد داخلي نتوانستيم در يك حوزه‌هاي محدودي به آنها دست پيدا كنيم.

امريكا ناتوان از ائتلاف‌سازي

ظريف در ادامه گفت: گفتمان خصومت و يكجانبه‌گرايي، حذف و قانون‌گريزي كه در كاخ سفيد متبلور شده و «تيم بي» امروز در دنيا شرارت به پا مي‌كند و گفتمان گفت‌وگو، صلح، رعايت قانون، فراگيري، همكاري، همدلي و همراهي گفتماني است كه ايران مطرح كرده و به همين خاطر است كه امروز ايالات متحده امريكا در دنيا تنهاست و حتي در حوزه‌هايي كه براي ديگران نقش ابرقدرتي دارد مثل حوزه نظامي نمي‌تواند، ايجاد اختلاف كند. كشورها يكي پس از ديگري با وجود ارتباطات خوبي كه با امريكا دارند، خجالت مي‌كشند اسمشان در يك فهرست همراه ايالات متحده باشد. چنين وضعيتي را دولت امريكا با قانون‌گريزي و قانون‌شكني و اقدامات خلاف رفتار انساني و جلوگيري از دستيابي مردم به غذا و دارو و ايجاد تنش و فتنه و بحران براي خودش ايجاد كرده است.

امريكا برنده كدام جنگ بوده است؟

دونالد ترامپ چندي پيش در توييترش نوشته بود كه ايران در طول تاريخ هيچ جنگي را نبرده اما هيچ مذاكره‌اي را هم نباخته است. ظريف در ادامه سخنانش طعنه‌اي به اين ادعاي رييس‌جمهور امريكا هم زد و گفت: امريكايي‌ها با ايجاد فتنه، تنش و بحران هر جا قدم گذاشتند از افغانستان كه پس از 18 سال با طالبان مذاكره مي‌كنند و با خفت از افغانستان خارج مي‌شوند تا عراق كه نتيجه حضورشان در عراق ايجاد داعش بود، تا سوريه كه جز بدبختي براي خودشان و منطقه ايجاد نكردند، تا خليج فارس كه هر بار به آن قدم گذاشتند فقط جنايت صورت دادند كه بدترين آنها كشتار 290 انسان بي‌گناه در حمله به هواپيماي ايرباس ايران بود. امريكايي‌ها هر جا رفتند جز خفت نديدند. امريكا كه اينقدر به جنگ‌طلبي مي‌نازد از ويتنام تاكنون كدام جنگ را برنده شده است، جز گرانادا؟

با مردم امريكا درگيري نداريم

وزير خارجه در ادامه با اشاره به حادثه تيراندازي اخير در تگزاس امريكا گفت: گفتمان سلطه، ابرقدرت و زورگويي دوره‌اش تمام شده است. ما با مردم امريكا درگيري نداريم. بسيار متاسف شديم كه مردم بي‌گناه امريكا گرفتار فرهنگ هفت‌تيركشي، قلدري، زورمداري و تقديس خشونت شده‌اند. فرهنگي كه خشونت و كشتن مردم بي‌گناه را تقديس مي‌كند و از جنگ به عنوان گزينه روي ميز صحبت مي‌كند، اين فرهنگ موفقي نيست. در دنياي امروز ما اين گفتمان نمي‌تواند تاب بياورد به همين خاطر مجبورند به تروريسم اقتصادي رو بياورند و مجبورند تحريم كنند. به همين خاطر مجبورند مسوولان كشور، رهبري معظم انقلاب و خدمتگزار كوچكي مثل وزير خارجه را تحريم كنند. تحريم وزير خارجه يعني شكست در ديپلماسي و مخالفت با گفت‌وگو.

مي‌گويند چرا موشك ايراني ساختيد؟

رييس دستگاه ديپلماسي با اشاره به اينكه ما طرفدار روابط سالم و مبتني بر منافع متقابل و مشترك با همه كشورها هستيم، گفت: مبناي كار ما پيروي از ديگران نيست. امنيت خودمان را نخريده‌ و نخواهيم خريد. امنيت ما قابل خريد و فروش نيست چون از مردم ما نشات گرفته است. پيشرفت‌مان را هيچ‌وقت نخريده و نخواهيم خريد چراكه پيشرفت ما از مردم ما نشات مي‌گيرد. هر قدر بر ما فشار آوردند و هر قدر تحريم كردند با اتكا به مردم خودمان پيشرفت كرديم.

ظريف در ادامه به چند نمونه تاريخي اشاره كرده و افزود: در دوران جنگ تحميلي هر چه كرديم و هر چه خواستيم به ما سلاح ندادند. يك سازوكار بين‌المللي ايجاد كردند كه مانع فروش سلاح به ايران شوند. ما را از ابتدايي‌ترين ابزار دفاع از مردم خودمان محروم كردند در مقابل آن شوروي آن زمان به عراق ميگ داد، فرانسه اگزوسه داد. امريكا هواپيماهاي آواكس خود را به عربستان فرستاد و تمام اطلاعات مناطق جنگي و جبهه‌هاي ما را در اختيار عراق قرار داد. انگليس تانك‌هاي چيفتن را فرستاد، آلمان سلاح شيميايي در اختيار صدام قرار داد ولي هيچ‌كس به ما ابزار دفاعي نداد. ولي آن جنگ را به لطف خدا و تكيه بر مردم از سر گذرانديم. آنهايي كه فكر مي‌كردند، جمهوري اسلامي ظرف يك هفته نابود خواهد شد، كجا هستند و صدام كجاست؟ ما روي پاي خود ايستاديم و امكانات دفاعي و موشك‌هاي خود را ساختيم و توانستيم پهپاد امريكايي را با موشك تمام ساخت ايران سرنگون كنيم. حالا مي‌گويند چرا ساختيد؟ براي اينكه شما نمي‌توانيد مانع پيشرفت ما شويد و با تحريم نمي‌توانيد جلوي ايراني را بگيريد. در مرحله دوم آمدند يك نيروگاه هسته‌اي و راكتور تحقيقاتي هسته‌اي در دهه 50 ميلادي براي ايران ساختند بعد گفتند سوختش را نمي‌دهيم بعد مانع شدند ديگران سوختش را بدهند، خيال كردند ما مي‌گوييم نيروگاه و راكتور را مي‌بنديم، چون شما اجازه نداده بوديد. ولي ما خودمان راكتور و سوخت نيروگاه را ساختيم. بعد گفتند چرا سوخت 20 درصد را ساختيد؟

ظريف خطاب به امريكايي‌ها: ايران را با نوكران خود اشتباه گرفتيد

وزير خارجه در ادامه با مخاطب قرار دادن ساكنان كاخ سفيد گفت: شما ايران را با نوكران خود اشتباه گرفتيد كه از شما امنيت مي‌خرند و هر جور شما بفرماييد، گوش به فرمان هستند. ايران جنس ديگري است. ايران بر 7 هزار سال تمدن استوار است. دوران امپراتوري ايران چندين برابر كل عمر امريكاست. براي ما اين دولت امريكا گذراست. مي‌دانيم همانطور كه امپراتوري ايران پايان يافت، هر امپراتوري ديگري نيز پايان مي‌يابد. ممكن است شما براي برخي خدا باشيد ولي براي ايران هيچگاه. اين‌ بار هم به لطف خدا فشارهاي شما را با پيشرفت، تكيه بر توان ملي، اقتصاد مقاومتي، روابط با كشورهاي دوست و اتكا به مردم خود جبران مي‌كنيم. ظريف در ادامه با اشاره به اينكه ما پشت مردم قايم نمي‌شويم، افزود: حمايت از حقوق مردم وظيفه انساني، اخلاقي و امنيت ملي است و ما از مردم خود شرمنده هستيم و به آنها بدهكاريم. مردم ولي‌نعمت ما هستند و ما صاحب اختيار مردم نيستيم.

پيشنهاد راند پال را نپذيرفتم و الحمدلله

تحريم شدم

وزير خارجه در بخش پرسش و پاسخ در پاسخ به سوالي درباره جزييات ديدار با راند پال، سناتور جمهوري‌خواه امريكايي گفت: درباره آنچه در مذاكرات اتفاق افتاده، مطلبي را مطرح نمي‌كنم ولي در سفرم به نيويورك به من گفته شد كه ظرف 2 هفته تحريم خواهم شد، مگر اينكه آن پيشنهاد (راند پال) را بپذيرم كه بحمدالله نپذيرفتم و تحريم شدم.

قبل از من رهبري را تحريم كردند

محمدجواد ظريف در پاسخ به سوالي درباره تحريمش و مطالب عنوان شده در اين خصوص كه امريكا مي‌خواهد با رهبر انقلاب مذاكره كند، گفت: اولا ترامپ قبل از من مقام معظم رهبري را تحريم كرد لذا اين حرف بي‌اساس است. برخي در امريكا حرف‌هاي بزرگ‌تر از دهانشان را بيان كردند. در ايران سياست خارجي يك پروسه تصميم‌گيري جمعي است و بنده به عنوان خدمتگزار كوچك در اين روند حضور دارم ولي هيچ‌كس در اين روند به تنهايي تصميم نمي‌گيرد و همه در اين روند مشاركت مي‌كنند و من اين افتخار را دارم كه قسمتي از اين تصميم‌گيري باشم.

1400 منزل تشريف دارم يا دانشگاه

وي درباره اينكه برخي مي‌گويند شما براي انتخابات رياست‌جمهوري آماده مي‌شويد، گفت: مي‌خواهيد برويم محضر و من سند امضا كنم، باور كنيد همين كاري كه الان دارم چون احساس وظيفه مي‌كنم كه اين كار را بلدم و بايد انجام دهم، دارم انجام مي‌دهم. من الان در برابر تمام جهان اعلام مي‌كنم من آن كار (رياست‌جمهوري) را بلد نيستم لذا دنبال آن كار نيستم. همين كار را كه بلدم اگر بگذارند. نگران 1400 نباشيد. بگذاريد كاري كه بلدم انجام دهم. به خاطر نگراني از 1400 مانع كار فعلي ما نشويد. مخلص شما هم هستيم. 1400 ما منزل تشريف داريم يا دانشگاه.

امريكا نمي‌تواند هم آتش ‌افروز

هم آتش‌ نشان باشد

وزير خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فايننشال تايمز مبني بر اينكه ايران در چه شرايطي نفتكش «استنا ايمپرو» را رفع توقيف خواهد كرد و اينكه آيا فكر مي‌كنيد اگر ائتلاف نظامي بين‌المللي در خليج فارس ايجاد شود، ممكن است باعث درگيري نظامي شود؟ گفت: ائتلاف بين‌المللي براي چه مي‌خواهد شكل بگيرد؟ امريكا مسوول تنش در خليج فارس و دنياست. كسي كه آتش‌‌افروز است نمي‌تواند آتش‌نشان باشد. امريكا آتش‌افروز است و كافي است آتش‌افروزي‌اش را متوقف كند همه ‌چيز خوب مي‌شود. امريكا هر وقت به خليج فارس آمده جز خشونت و جنگ و آدمكشي نتيجه‌اي به بار نياورده است. ترامپ مي‌گويد 7 تريليون دلار در منطقه هزينه كرديم و جز بدبختي براي خود و منطقه چيزي به بار نياورديم. امريكايي‌ها چندين بار تجربه‌هاي غلط گذشته را تكرار كردند و ظاهرش اين است كه آن ضرب‌المثل چيني را نمي‌فهمند كه آدم عاقل از يك سوراخ 2 بار گزيده نمي‌شود. مثل اينكه يا عقلشان مشكل دارد يا بايد چند بار گزيده شوند تا متوجه شوند اين خسارتي كه براي مردم امريكا با اين سياست‌ها به بار آوردند چقدر عظيم است.

توقيف نفتكش انگليسي عمل متقابل نيست

ظريف در ادامه با بيان اينكه ما در خليج فارس بزرگ‌ترين ساحل را داريم، گفت: نزديك به 2 هزار كيلومتر ساحل در خليج فارس داريم و حضور ما و عمان در تنگه هرمز و نزديك به 1500 كيلومتر ساحل در درياي عمان داريم و دليل دارد كه اسم اين مكان را خليج فارس گذاشته‌اند نه خليج مكزيك يا خليج خوك‌ها. ساحلش با ايران است و ما مسوول امنيت اين منطقه هستيم. ما در اجراي وظيفه خود براي حفظ امنيت خليج فارس بعضي اوقات از بعضي تخلفات و جرايم چشم‌پوشي مي‌كرديم و اكنون دليلي نمي‌بينيم كه در مقابل انگليس چشم‌پوشي كنيم. اقدام ما عمل متقابل نيست. اقدام ما چشم‌پوشي نكردن از تخلفات است و الان كشتي انگليسي به خاطر تخلفاتي كه سازمان بنادر و دريانوردي ايران از آن شكايت كرده در دادگاه‌هاي ايراني بايد بررسي شود و اگر ضرورت داشته باشد و احساس كنيم، فايده‌اي دارد در بررسي كمك مي‌كنيم كه تسريع شود.

گام سوم برجامي در راه است

وزير خارجه در ادامه در پاسخ به سوالي درباره فرجام برجام گفت: اتحاديه اروپا از ابتداي خروج امريكا از برجام، تعهداتي را داده و تعهداتي هم در برجام وجود دارد و اگر امكانش باشد اينها اجرا شوند، امكان عبور از اين مرحله وجود دارد و اگر اين امكان نباشد، ايران برنامه خود را اعلام كرده و در چارچوب برجام است، 2 قدم برداشتيم و قدم سوم هم در راه است.

ظريف در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اگر قرار باشد ايران گام سوم را بردارد چقدر به دوران پيش از برجام و فروپاشي برجام نزديك‌تر خواهيم شد، گفت: برجام ظرفيت اقدام را در داخل خودش دارد. ما در داخل برجام اقدام مي‌كنيم و الان بحث فروپاشي برجام مطرح نيست و اگر طرف مقابل نخواهد هزينه كند، موضوع جداگانه‌اي است و ما بر همان اساس عمل مي‌كنيم. امكان بازگشت به شرايط قبل از برجام وجود ندارد البته ما مي‌توانيم برنامه هسته‌اي خود را بسيار گسترده‌تر از قبل از برجام پيش ببريم ولي طرف‌هاي مقابل هيچ‌وقت نخواهند توانست، اجماع امنيتي كه قبل از برجام به ناحق عليه ايران ايجاد كرده بودند را دوباره ايجاد كنند. بازگشت به شرايط قبل از برجام غيرممكن است و استفاده از مكانيسم Snapback (ماشه) براي اروپايي‌ها غيرممكن است. چون اقدام ايران خلاف برجام نيست در چارچوب برجام است و اين اقدام به راحتي مي‌تواند برگردد. نمي‌توانند اقدامي عليه ما در شوراي امنيت انجام دهند مگر اينكه بخواهند بازي زور انجام دهند كه بازي زور با بازي قانون 2 بازي كاملا متفاوت است.

از طرف مردم ايران صحبت مي‌كنم

پس تحريم شدم

ظريف در پاسخ به سوال ديگري درباره تحريمش گفت: اقدامي كه امريكا صورت داد، نشانگر خصومت امريكا با ايران است چون هيچ بهانه‌اي براي تحريم من پيدا نكردند جز اينكه من نماينده مردم ايران هستم. تنها بهانه‌اي كه براي تحريم بنده دارند اين است كه از طرف مردم ايران صحبت مي‌كنم. خطاب به امريكايي‌ها مي‌گويم اگر صحبت من براي شما اينقدر گران تمام مي‌شود، بگذاريد دنيا بداند كه شما چقدر با گفت‌وگو مخالف هستيد. اين نشان مي‌دهد امريكا به ديپلماسي علاقه‌اي ندارد و برخي در امريكا با ديپلماسي دشمن هستند.

برجام چيز مقدسي نيست

وزير خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار تلويزيون تركيه در خصوص اينكه آيا گام سوم مي‌تواند آخرين قدم باشد و بعد از خروج از برجام برنامه ايران چه خواهد بود؟ افزود: گام سوم نه آخرين قدم است و نه خروج از برجام، گام سوم در چارچوب برجام است. البته برجام چيز مقدسي نيست و اگر لازم باشد از برجام خارج مي‌شويم. فعلا نيازي نمي‌بينيم از برجام خارج شويم به خاطر اينكه برجام را به لطف خدا اينقدر دقيق مذاكره كرديم و اين وضعيت را در برجام پيش‌بيني كرديم و امروز بر اساس آنچه پيش‌بيني كرديم كه امريكا ممكن است بدعهدي كند، عمل مي‌كنيم و امريكا خودش را از نعمت برجام محروم كرده و اروپا مي‌تواند با اقدامات خود از برجام استفاده كنند.

آنهايي كه مايلند فاتحه ديپلماسي را بخوانند

بايد خيلي منتظر بمانند

رييس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي درباره اينكه برخي تحريم شما را پايان مذاكره با غرب مي‌دانند، عنوان كرد: ديپلماسي و مذاكره هيچگاه پايان نمي‌پذيرد. ديپلماسي يكي از اركان ارتباطات بشري است و از ابتدا بوده و وجود خواهد داشت. در جنگ هم ديپلماسي وجود دارد. دوستاني كه مايلند فاتحه ديپلماسي را بخوانند بايد خيلي منتظر بمانند، چه افرادي مثل بولتون كه مدت‌هاست مي‌خواهند فاتحه ديپماسي را بخوانند و چه كساني كه اينجا ممكن است به اشتباه چنين بخواهند بايد صبر كنند. همه ما خواهيم رفت و ديپلماسي خواهد ماند.

اينستكس گام مقدماتي براي اجراي تعهدات

ظريف در پاسخ به سوالي درباره 11 تعهدي كه اروپا به آنها عمل نكرده است، گفت: اروپايي‌ها در برجام تعهداتي دارند كه در ضميمه 2 برجام است و اين تعهدات معطوف به اقدام نيست، معطوف به نتيجه است. آنها نمي‌توانند ادعا كنند كه تحريم‌ها را در كتابچه‌هايمان برداشته‌ايم. اروپايي‌ها بايد شرايطي را فراهم كنند كه شركت‌هايشان در ايران كار كنند. تعهدات اروپايي‌ها حتي موكول به اجراي تعهدات امريكا نيست و عادي‌سازي روابط اقتصادي ايران با كشورهاي اروپايي يكي از تعهدات اروپا در برجام است. بعد از خروج امريكا از برجام كه فهميدند امريكا نيست 11 تعهد كردند و اين تعهدات 3 بار در سطح وزرا تكرار و در سطح مديران سياسي چند بار مطرح كردند. اينها شامل فروش نفت ايران، همكاري در صنعت و... است و اينها را هنوز شروع نكرده‌اند و اينها تعهدات اروپا بعد از خروج امريكا از برجام است.

بيكار نيستيم كه دوباره صدها ساعت مذاكره كنيم

وزير خارجه در بيان دلايل عدم مذاكره با امريكا گفت: ما با امريكا مذاكره داشتيم. ما طولاني‌ترين مذاكرات تاريخ را با امريكا داشتيم. هيچگاه وزير خارجه امريكا 17 روز متوالي براي مذاكره با يك وزير خارجه خارج از امريكا نبوده است. هيچگاه وزير خارجه امريكا 9 ساعت متوالي با يك وزير خارجه ديگر در يك جلسه مذاكره نكرده است. صدها ساعت مذاكره در سطح وزرا با امريكا داشتيم چه وزير انرژي امريكا با آقاي صالحي و چه بنده با آقاي كري. اينكه گفته شود ما مخالف مذاكره هستيم اين‌گونه نيست. ما مذاكره كرديم. اينكه بگوييم چون دولت امريكا عوض شده دوباره صدها ساعت مذاكره كنيم، اينگونه نيست. ممكن است آنها بيكار باشند ولي ما بيكار نيستيم، ما براي وقتمان ارزش قائليم. در امريكا انقلاب كه نشده، يك انتخابات برگزار شده است. براساس حقوق بين‌الملل حتي انقلاب هم شده بود، دولت حاصل از انقلاب بايد تعهدات اجرايي دولت قبلي را به ارث ببرد. نمي‌شود، گفت يك چيزي بوده در هوا و من زيرش مي‌زنم.

امريكا هنوز از شوراي امنيت خارج نشده است

به گزارش خبرگزاري فارس، رييس دستگاه ديپلماسي عنوان كرد: دولتي كه نه به تعهد خودش، نه تعهد دنيا و نه تعهد بين‌المللي و نه تعهد شوراي امنيتي كه خودش عضو دايم آن است، پايبند است. امريكا هنوز از شوراي امنيت بيرون نرفته البته من تعجب نمي‌كنم چون امريكا از همه ‌چيز از جمله يونسكو، شوراي حقوق بشر و... بيرون رفته است و ان‌شاءالله اين دولت از صحنه زمين هم بيرون برود. يك روز هم ديديم از شوراي امنيت بيرون رفت ولي الان عضو دايم شوراي امنيت است.

امريكا با چه كسي مي‌خواهد مذاكره كند؟

ظريف افزود: قطعنامه 2231 هنوز لغو نشده است. امريكا نمي‌تواند ادعايي كند. امريكا خودش از ميز مذاكره كنار رفته است. امريكا وزير خارجه يك كشوري كه مي‌خواهد با آن مذاكره كند، تحريم كرده است. امريكا بوده كه بالاترين مقام جمهوري اسلامي يعني مقام معظم رهبري مدظله‌العالي را تحريم كرده است، مي‌خواهد با چه كسي مذاكره كند؟ ادعا مي‌كنند مي‌خواهيم با صاحبان قدرت مذاكره كنيم. اختيار شما نيست، اختيار كشور است و كشور سازوكار دارد، شما كه دروغگويي خود را با تحريم مقام معظم رهبري و وزير خارجه ثابت كرديد. با چه كسي مي‌خواهيد مذاكره كنيد؟ ما از هيچ مذاكره‌اي كنار نرفتيم و شفاف هم مي‌گوييم از ميز مذاكره بيرون نرفتيم. 1+5 شد 1+4 به خاطر اينكه خودشان بيرون رفتند. تا آوريل 2018 يعني اسفند 1396 يعني دو ماه قبل از خروج آنها از برجام برايان هوك در نشست‌هاي كميسيون برجام حضور داشت. ما از پاي ميز مذاكره كنار رفتيم يا امريكا؟ امريكا مي‌خواهد يكجانبه‌گرايي كند. كسي از امريكا نمي‌پذيرد كه دنبال مذاكره است. علم مذاكره در دست و اختيار ماست. هيچ‌وقت علم مذاكره در دست امريكا نبوده و نخواهد بود.

با كساني كه مي‌خواهند تفنگ روي سر مردم ايران بگذارند، مذاكره نمي‌كنيم

ظريف در پاسخ به سوال خبرنگار سي.ان.ان گفت: اگر امريكا به ديپلماسي علاقه‌مند بود، ميز مذاكره را ترك نمي‌كرد. امريكا فقط مي‌خواهد قصد خود را بر مردم ايران تحميل كند و پمپئو هم گفته آنقدر به ايران فشار مي‌آوريم تا تسليم شوند. ما تروريسم اقتصادي را قبول نمي‌كنيم و با كساني كه تروريست اقتصادي هستند، وارد مذاكره نمي‌شويم. آنها بايد تروريسم اقتصادي عليه ملت ايران را متوقف كنند. ما آماده مذاكره با همسايگان و دوستان خود هستيم و به اين استراتژي ادامه مي‌دهيم ولي با كساني كه مي‌خواهند تفنگ روي سر مردم ايران بگذارند، مذاكره نمي‌كنيم.

«تيم بي» ‌دروغ‌هايش را دايما تكرار مي‌كند

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار العالم درباره به كار بردن واژه «تيم بي» و تفاوت ديدگاه ترامپ با «تيم بي» گفت: من نه ترامپ را از نزديك ديدم و نه ملاقات داشتم. براساس آنچه شنيدم، برداشتم اين است كه ترامپ دنبال جنگ نيست ولي براساس اظهارات بولتون او هميشه عنوان كرده‌ دنبال جنگ است. بولتون و نتانياهو باني جنگ عراق هستند. نتانياهو هم سال‌هاست مي‌گويد كه ايران يك سال ديگر به بمب اتم مي‌رسد. اين افراد آنقدر بي‌حيا هستند كه دروغشان را مرتب تكرار مي‌كنند. 7 تريليون دلار در منطقه هزينه كردند. ترامپ بايد نگران باشد كه آنها بتوانند سياست خود را بر ترامپ تحميل كنند و از قرائن برمي‌آيد آنها هدفشان تغيير نكرده است. براي نتانياهو اهميت ندارد چند صد هزار سرباز امريكايي كشته شود. حكام منطقه ما آمادگي دارند اهداف خودشان را به قيمت آخرين سرباز امريكايي به دست بياورند. اين سياست‌ آنهاست و هميشه همين بوده است. مردم امريكا بايد اين سياست‌ها را تشخيص بدهند. تصميم بر تحريم من را زماني گرفتند كه «گروه بي» را مطرح كردم. اين نشانگر آن است چقدر دردناك است كه گفته مي‌شود، سياست‌هاي آنها در واشنگتن اتخاذ نمي‌شود.

ريزش در «گروه بي‌»

ظريف در ادامه گفت: از اعضاي «گروه بي» دارد كم مي‌شود. استقبال مي‌كنيم كشورهاي همسايه ما از اين تيم خارج شوند و همسايگان ما بدانند سقف آهنين رژيم صهيونيستي نمي‌تواند شهرهاي فلسطين اشغالي را در برابر مجاهدت‌هاي مردم غزه و لبنان محافظت كند. خوشحال مي‌شويم از اعضاي گروه بي‌ كم شود و خوشحال مي‌شويم همسايگان ما با ما رابطه خوبي داشته باشند. آنها بايد تصميم بگيرند. وي خطاب به كشورهاي همسايه گفت: سفره رابطه با ايران گسترده است و ايران به عنوان كشور بزرگ منطقه و برادر شماست. بايد تصميم بگيريد آيا مي‌خواهيد جنايت در يمن متوقف شود و منطقه روي آرامش ببيند؟
75 ميليارد دلار به صدام پول داديد كه عليه ما به كار بگيرد همان موشك‌ها و تانك‌ها عليه كويت استفاده شد. فراموش نكنيد، امنيت خريدني نيست. امنيت را بايد با همكاري با منطقه به دست آورد و ما اين آمادگي را داريم. يا با هم امن هستيم يا با هم ناامن. امنيت جدايي‌پذير نيست.

به كشتار مردم يمن پايان دهيد

وزير خارجه در ادامه با اشاره به قرار داشتن در ايام حج گفت: ما از همسايگان دعوت كرديم و باز هم دعوت مي‌كنيم. در ايام حج هستيم و حج نماد وحدت مسلمين است. به جنگ و كشتار مردم يمن و منطقه پايان دهيد. فشار بر مردم افغانستان، سوريه و لبنان را پايان بدهيد. بياييد سر يك سفره امنيت جمعي بنشينيد. دوست داريم كه همسايگان ما از گروه شرارت خارج شوند. اين «گروه بي» گروه شرارت است و جز شرارت براي منطقه ما و دنيا چيزي ندارد. ما همواره آمادگي گفت‌وگو داشتيم و ايران و عراق و 6 كشور شوراي همكاري خليج فارس بايد گفت‌وگو داشته باشند و پيمان عدم تعرض با هم امضا كنند.

اروپا گروگان تصميم امريكاست

وزير خارجه در پاسخ به سوال خبرگزاري فارس مبني بر اينكه چرا برخي شركت‌هاي اروپايي كه دولتي هستند هم از كار با ايران مي‌گريزند، گفت: اگر اروپايي‌ها براي آينده خود نگران هستند بايد توجه كنند كه تا چه حد خود را گروگان تصميمات امريكا نگهدارند. آيا آنقدر توان ندارند در مقابل امريكا بايستند؟ چطور امريكا به آنها مي‌گويد نبايد از روسيه گاز بخريد! اروپايي‌ها قرارداد بويينگ را با ايرباس مقايسه كنند. چرا اروپايي‌ها چشمشان را باز نمي‌كنند كه امريكا چه بلايي سرشان مي‌آورد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون