• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4433 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد

خبر

حكم خروج شيخ زكزاكي از نيجريه

دادگاهي در نيجريه مجوز آزادي شيخ زكزاكي، رهبر جنبش اسلامي اين كشور همچنين همسر ايشان براي درمان در خارج از كشور را صادر كرد. به گزارش فارس، جنبش اسلامي نيجريه در همين ارتباط در حساب توييتري خود نوشته است، دادگاه مجوزي براي سفر او و همسرش به هند براي پيگيري روند درمان صادر كرده است. بنا بر اعلام جنبش اسلامي نيجريه، قاضي دادگاه حكم داده است كه بايد به شيخ زكزاكي و همسرش براي دريافت خدمات درماني مجوز داده شود چراكه به دليل وخامت شرايط جسماني، جان او در خطر است. براساس گزارش‌ها اين حكم از سوي دادگاه عالي كادونا، يكي از ايالت‌هاي نيجريه، صادر شده است. به گزارش ايسنا، دادگاه نيجريه چند روز پيش حكم كرده بود كه جنبش اسلامي شيعيان نيجريه يك «گروه تروريستي» است و حالا اعلام خبر اجازه دادن براي خروج شيخ زكزاكي احتمالا مي‌تواند نشان‌دهنده تصميم دولت نيجريه براي بيرون راندن رهبر اين جنبش و كلا برچيدن آن باشد. در همين حال ممنوعيتي كه مقام‌هاي نيجريه عليه جنبش اقليت شيعيان اين كشور به بهانه «تروريستي» خواندن اين جنبش اعمال كرده‌اند باعث افزايش نگراني درخصوص تشديد حتي بيشتر از قبل سركوب اين شيعيان و زدن جرقه يك درگيري جديد در اين كشور شده است. مقام‌هاي دولت نيجريه به دليل اعتراض شيعيان اين كشور به حبس رهبرشان، شيخ ابراهيم زكزاكي «جنبش اسلامي نيجريه» را «تروريستي» خواندند و آن را ممنوع‌الفعاليت اعلام كردند در حالي كه اعضاي اين جنبش به صورت مسالمت‌آميز تنها به حبس رهبرشان معترض بودند. از سوي ديگر سهيلا زكزاكي دختر شيخ زكزاكي كه در مالزي است، گفته: مقام‌هاي نيجريه به سختي تلاش مي‌كنند تا جنبش اسلامي نيجريه را به جايي برسانند كه اعضاي آن بالاجبار بگويند:«ديگر بس است! بايد با به دست گرفتن سلاح از خود دفاع كنيم!» او به خبرگزاري فرانسه مي‌گويد: اينكه ببينيد كه برادرانتان در حال كشته شدن هستند طرز فكر شما را تغيير خواهد داد. تجمعات معترضان شيعه در نيجريه عمدتا صلح‌آميز بوده اما اخيرا اعتراضات آنها مجددا با حملات مرگبار نيروهاي امنيتي نيجريه مواجه شده است.

 

چراغ سبز لندن به ائتلاف ضدايراني واشنگتن

انگليس روز دوشنبه از تشكيل ائتلافي مشترك با امريكا با هدف ادعايي تامين امنيت عبور و مرور كشتي‌ها در خليج‌فارس خبر داده است. به گزارش فارس، وزارت خارجه انگليس دوشنبه اعلام كرده به ائتلاف دريايي تحت رهبري امريكا با هدف ادعايي تامين امنيت عبور و مرور كشتي‌ها در خليج‌فارس و تنگه هرمز خواهد پيوست. «بن والاس»، وزير دفاع انگليس هم گفته دولت اين كشور با نيروي دريايي امريكا جهت تامين امنيت كشتي‌هاي تجاري در تنگه هرمز همكاري خواهد كرد. به نوشته رويترز، والاس گفت: «ما چشم به راه همكاري در كنار امريكا و ديگران براي پيدا كردن راه بين‌المللي براي مشكلات در تنگه هرمز هستيم.» در همين حال خبرگزاري رويترز به نقل از يك منبع امنيتي ادعا كرده‌اند موضع انگليس در قبال ايران تغيير نكرده و اين كشور با وجود پيوستن به ائتلاف امريكا با تحريم‌ها عليه ايران همراه نخواهد شد. همراهي انگليس با ائتلاف امريكا در حالي اعلام شده كه از ميان سه كشور اصلي عضو اتحاديه اروپا دو كشور ديگر هنوز درخواست امريكا براي پيوستن به ائتلاف دريايي اين كشور را نپذيرفته‌اند. «هايكو ماس» وزير امور خارجه آلمان دوشنبه بار ديگر اعلام كرد به ائتلاف دريايي امريكا ملحق نخواهد شد. «هايكو ماس» وزير امور خارجه آلمان روز دوشنبه در پيامي جداگانه اعلام كرد: «در حال حاضر بريتانيايي‌ها ترجيح داده‌اند به ماموريت امريكا ملحق شوند. ما اين كار را نمي‌كنيم.» او افزود: «ما ماموريتي اروپايي مي‌خواهيم» و متقاعد كردن اتحاديه اروپا براي چنين اقدامي زمان‌بر خواهد بود.»

مرگ 32 هزار بيمار يمني

 

شوراي پناهندگان نروژ و سازمان غيرانتفاعي «مراقبت و تسهيل همكاري‌ها» در بيانيه مشتركي محاصره هوايي يمن از سوي ائتلاف سعودي را موجب مرگ ۳۲ هزار يمني در 3 سال گذشته اعلام كردند. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري روزنامه القدس العربي، در اين بيانيه آمده است كه محاصره حريم هوايي يمن مانع ارايه خدمات پزشكي به يمني‌ها شده و از زمان بسته شدن فرودگاه صنعا در نهم آگوست ۲۰۱۶ تاكنون نزديك به ۳۲ هزار بيمار يمني به علت ناتواني براي سفر به خارج از يمن به مرگ زودرس دچار شده‌اند. اين بيانيه افزود: محاصره يمن موجب شده تا شناسايي بيماران نيازمند به معالجه در خارج از يمن دشوار شود و بسته بودن فرودگاه صنعا، بيماران را مجبور مي‌كند تا از راه زميني به «عدن» يا «سيئون» بروند كه مسيري بس دشوار و مخاطره‌آميزي است كه ۱۵ الي ۲۴ ساعت به طول مي‌انجامد. طبق اين بيانيه، بسياري بيماران از ترس بازداشت يا كشته شدن ترجيح مي‌دهند تا قيد سفر را بزنند و در منطقه خود بمانند. اين دو نهاد غيرانتفاعي در ادامه از دولت سعودي خواستند تا به محاصره حريم هوايي يمن پايان داده و اجازه انتقال لوازم پزشكي به يمن همچنين انتقال بيماران به خارج از اين كشور را صادر كند. «محمد عبدي» مدير شواري پناهندگان نروژ نيز به خبرگزاري آلمان گفت:«تعطيلي فرودگاه صنعا موجب مرگ هزاران شهروند شده است؛ گويا گلوله‌ها و بمب‌ها و گازهاي كلر هنوز به اندازه كافي نتوانسته آنها را بكشد.» او تاكيد كرد كه هيچ بهانه‌اي براي ممانعت از انتقال بيماران به خارج از يمن براي مداوايي كه زندگي‌شان را نجات مي‌دهد، وجود ندارد. اعلام فوت نزديك به ۳۲ هزار يمني به علت محاصره اين كشور در حالي است كه طبق آخرين آمار ارايه شده از سوي وزارت بهداشت يمن كه در تاريخ ۲۹ اسفند سال گذشته اعلام شد در 4 سال كامل تجاوزات ائتلاف سعودي و اماراتي به يمن «در مجموع ۳۷ هزار و ۸۲۲ غيرنظامي يمني قرباني بمباران و حملات ائتلاف سعودي شده كه از اين ميان ۱۲ هزار نفر كشته و ۲۵ هزار و ۷۴۱ نفر زخمي شدند.» اين آمار بدون شك تاكنون بسيار افزايش يافته است. طبق آمار روزنامه واشنگتن‌پست در سوم آگوست ۲۰۱۸ به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتي درباره تلفات جنگ‌ها به نام «ACLED» آمار كشته‌ها در جنگ يمن از ۵۰ هزار نفر فراتر رفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون