• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4438 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد

خبر

مذاكرات بولتون در لندن با محور برگزيت و برجام

جان بولتون مشاور امنيت ملي كاخ سفيد پس از ورود به لندن براي سفري دو روزه، اعلام كرد، كشورش از خروج انگليس از اتحاديه اروپا حمايت مي‌كند. به گزارش فارس به نقل از «رويترز»، يك مقام امريكايي گفت بولتون روز دوشنبه به مقامات انگليسي وعده داد: «ترامپ خواهان اين است كه خروج موفق انگليس از اتحاديه اروپا را ببيند» و يك قرارداد تجاري به بريتانيا در اين زمينه كمك خواهد كرد. اين مقام امريكايي كه در اين سفر همراه بولتون است، گفت، ترامپ قصد داشت با دولت «ترزا مي» نخست‌وزير پيشين به توافق تجاري برسد اما دولت او «نمي‌خواست اين كار را انجام دهد. اين دولت مي‌خواهد. ما از اين بابت بسيار خرسنديم.» او افزود: ترامپ باور دارد، «وقتي پاي مذاكره تجاري به ميان مي‌آيد، اروپا از چين بدتر است؛ فقط از آن كوچك‌تر است.» «بوريس‌ جانسون» نخست‌وزير جديد انگليس قصد دارد با توافق يا بدون توافق با اتحاديه اروپا، در تاريخ ۳۱ اكتبر (۹ آبان) برگزيت را اجرايي كند. انتظار مي‌رود بولتون از مقامات انگليسي بخواهد با سياست امريكا در قبال ايران همسو شوند و فشار بيشتري به تهران اعمال كنند. رويترز روز يكشنبه نوشت: «يك مقام ارشد دولت دونالد ترامپ گفت استدلال بولتون در ديدار با بريتانيايي‌ها اين خواهد بود كه اگر لندن برجام را مرده اعلام كند، به تشديد فشار به ايران كمك خواهد كرد، اما بعيد است كه به اين زودي‌ها چنين تصميمي [از سوي انگليس] اتخاذ شود.» به گزارش ايسنا، روز دوشنبه سخنگوي نخست‌وزير انگليس ضمن اشاره به رايزني نخست‌وزير انگليس و مشاور امنيت ملي امريكا درباره ايران، بار ديگر ثابت بودن موضع كشورش در قبال برجام را مورد تاكيد قرار داد. او تاكيد كرد: «موضع دولت انگليس درباره ايران و برجام [توافق هسته‌اي ايران] تغيير نكرده است.»

تعويق نشست سه‌جانبه روساي جمهور ايران، آذربايجان و روسيه

سخنگوي نهاد رياست‌جمهوري روسيه از به تعويق افتادن نشست روساي جمهور ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان خبر داد. به گزارش تسنيم به نقل از تاس، «ديميتري پسكوف» سخنگوي كاخ كرملين روز دوشنبه در يك نشست خبري اعلام كرد نشست روساي جمهور ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان به دلايل «فني» به تعويق افتاده است. نشست حسن روحاني، ولاديمير پوتين و الهام علي‌اف روساي جمهور سه كشور ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان قرار بود روز چهارشنبه در روسيه برگزار شود. مقامات روس هنوز در مورد تاريخ جديد برگزاري اين نشست سه‌جانبه اظهارنظر نكرده‌اند. نخستين نشست سران ايران، روسيه و آذربايجان در ماه آگوست سال 2016 در باكو و دومين نشست سه‌جانبه در ماه نوامبر سال 2017 در تهران برگزار شده است.

مخالفت عراق با حضور نظامي رژيم صهيونيستي در خليج فارس

وزير امور خارجه عراق تاكيد كرد كه كشورش با مشاركت رژيم صهيونيستي در ائتلاف دريايي مورد نظر امريكا در خليج فارس مخالف است. «محمدعلي الحكيم» وزير امور خارجه عراق با پستي در صفحه توييتر خود تاكيد كرد كه اين كشور با مشاركت نيروهاي رژيم صهيونيستي در هرگونه نيروي نظامي براي تامين امنيت حمل‌ونقل دريايي در خليج فارس مخالف است. وزير خارجه عراق افزود كه بغداد براي كاهش تنش در منطقه از طريق گفت‌وگو‌هاي آرام تلاش مي‌كند و وجود نيروهاي غربي در منطقه را عامل افزايش تنش‌ها مي‌داند.

تهديد شهروندان امريكايي به دليل شركت در كنفرانسي در ايران

خبرگزاري اسپوتنيك روسيه گزارش داد پليس فدرال امريكا (اف بي‌آي) به كساني كه در كنفرانس افق نو شركت كرده‌اند يا قصد شركت در آن را دارند، مراجعه و آنها را تهديد مي‌كند. به گزارش ايرنا به نقل از اسپوتنيك ارديبهشت ماه سال جاري ماموران
اف بي‌اي ساعت 30: 6 صبح به در خانه «مايكل مالوف» مقام پيشين پنتاگون در ايالت ويرجينيا رفته و او را تهديد كرده‌اند كه در صورت شركت مجدد در «كنفرانس افق نو» پيامدهايي در انتظار او خواهد بود. مالوف سال گذشته به شهر مشهد سفر كرده و در اين كنفرانس شركت كرد و امسال نيز به اين كنفرانس كه در بيروت برگزار خواهد شد، دعوت شده است.

اف بي‌آي ماه گذشته نيز ماموراني را به خانه يكي ديگر از كارمندان پيشين پنتاگون به نام «اسكات ريكارد» كه به عنوان مترجم در نيروي هوايي ارتش امريكا و آژانس امنيت ملي اين كشور فعاليت مي‌كرده، فرستاده‌اند تا نسبت به شركت در كنفرانس افق نو به او هشدار دهند. «جي. مايكل اسپرينگمن» ديپلمات پيشين وزارت خارجه امريكا فرد ديگري است كه اف‌بي‌اي با او تماس گرفته و خواستار اداي توضيحاتي درباره حضورش در اين كنفرانس شده است اما اسپرينگمن تلفن را قطع كرده و پاسخ نداده است. وزارت خزانه‌داري امريكا بهمن ماه سال گذشته با تحريم دست‌اندركاران كنفرانس «افق نو»، حامد قشقاوي، غلامرضا منتظمي، نادر طالب زاده، زينب مهنا طالب‌زاده و محمد باقر شيرين به اتهام ارتباط با سازمان جنگ الكترونيك و دفاع سايبري سپاه به فهرست تحريم‌هاي خود افزود. وزارت خزانه‌داري امريكا در بيانيه‌اي مدعي شد كه اين سازمان ايراني مقامات و پرسنل نظامي فعلي و پيشين امريكا را به عنوان بخشي از كمپين مخرب سايبري براي به دست آوردن دسترسي و ترويج بدافزار در سيستم‌هاي كامپيوتري هدف قرار مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون