• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4438 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد

خبر

شيخ زكزاكي براي درمان عازم هندوستان شد

رهبر شيعيان نيجريه بعدازظهر دوشنبه فرودگاه آبوجاي نيجريه را به مقصد هند براي پيگيري‌هاي درماني ترك كرد. به گزارش روزنامه پانج با دستور دادگاه عالي نيجريه «شيخ ابراهيم زكزاكي» به همراه همسر خويش مي‌تواند براي پيگيري‌هاي درماني خود به يكي از بيمارستان‌هاي هند مراجعه كند. دستور دادگاه نيجريه در حالي صادر مي‌شود كه شيخ زكزاكي به همراه همسرش در 3 سال گذشته در بازداشت نيروهاي امنيتي است. براساس حكم دادگاه، وزارت امور خارجه نيجريه بايد رهبر شيعيان اين كشور را آزاد كرده تا براي معالجه به كشور هند مراجعه و پس از مرخص شدن از بيمارستان به ادامه جلسه دادگاهي خود بازگردد. در آذر ماه سال ۹۴ يعني حدود يك ‌هزار و 300 روز پيش بود كه ارتش و پليس نيجريه با يورش به «حسينيه بقيه‌الله» (عج) در شهر «زاريا» و منزل شيخ زكزاكي در ايالت «كادونا» در شمال نيجريه، رهبر شيعيان اين كشور را به همراه همسرش «زينت ابراهيم» و يكي از پسرانش دستگير كردند؛ در اين يورش كه به عمليات نظامي شبيه بود، صدها نفر از شيعيان نيجريه نيز به شهادت رسيدند. برخي از رسانه‌ها شمار افراد شهيد شده در حمله به خانه شيخ زكزاكي را تا ۲۰۰۰ نفر ذكر كرده‌اند. در اين يورش شيخ زكزاكي به‌ شدت مجروح شد و 3 پسر او نيز به شهادت رسيدند؛
3 پسر ديگر رهبر شيعيان نيجريه يك ‌سال قبل يعني در روز قدس سال ۱۳۹۳ با شليك گلوله از سوي پليس اين كشور به شهادت رسيدند. دولت نيجريه تاكنون از آزادي زكزاكي به بهانه‌هاي مختلف جلوگيري كرده و حتي به او امكان دسترسي به خدمات درماني را نداده است. در ماه‌هاي اخير كه وضعيت جسماني زكزاكي رو به وخامت گذاشته، نهادهاي حقوق بشري بارها خواهان آزادي رهبر شيعيان نيجريه شده‌اند.

معترضان هنگ‌كنگي با تجمع در فرودگاه، پروازها را مختل كردند

تجمع معترضان هنگ‌كنگي در فرودگاه موجب شد ترمينال اصلي اين ساختمان بسته شده و شماري از پروازهاي روز دوشنبه لغو شوند. به گزارش فارس، معترضان هنگ‌كنگي با ادامه تجمع در فرودگاه، ترمينال اصلي اين ساختمان را مسدود كرده و موجب لغو پروازهاي باقي‌ شدند. به نوشته روزنامه «اينديپندنت» در چهارمين روز از حضور معترضان هنگ‌كنگي در فرودگاه و مختل كردن روند عادي كار اين مجموعه به شهروندان توصيه شد از رفتن به ترمينال اصلي اجتناب كنند. يكي از مقامات اين فرودگاه روز دوشنبه اعلام كرد:«علاوه بر لغو پروازهايي كه قصد ترك هنگ‌كنگ را داشتند، پروازهايي كه قصد عزيمت به هنگ‌كنگ داشتند نيز در زمان باقي‌مانده روز لغو شدند. » شركت هواپيمايي «كاتاي پسفيك» نيز طي بيانيه‌اي اعلام كرد:«به مشتريان توصيه مي‌شود از سفرهاي غيرضروري خودداري كنند و به فرودگاه نزديك نشوند.» اين در حالي است كه روزنامه‌هاي هنگ‌كنگي عكسي از يك ديپلمات امريكايي با نام «جولي ايدي» منتشر كردند كه در يك هتل با رهبران دانشجويي هنگ‌كنگ ديدار كرده است. بلومبرگ گزارش داد كه پس از انتشار اين تصاوير، چين نماينده كنسولگري امريكا در هنگ‌كنگ را احضار كرد و درباره ارتباط اين ديپلمات امريكايي با رهبران اعتراضات هنگ‌كنگ توضيح خواست. چين بارها به واشنگتن و لندن اخطار داد در امور داخلي هنگ‌كنگ دخالت نكنند. اما افراشته ‌شدن پرچم اين كشورها در اعتراضات نشان داد اين ناآرامي‌ها همانطور كه وزير امور خارجه چين اعلام كرده بود، منشا خارجي دارد.

ترامپ متحدان شرق آسياي امريكا را مسخره كرد

رييس‌جمهوري امريكا لهجه انگليسي رهبران ژاپن و كره‌جنوبي را مسخره كرد. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهوري امريكا طي رويدادي در جمع‌آوري كمك براي كارزار انتخاباتي‌اش، لهجه انگليسي رهبران ژاپن و كره جنوبي را مسخره كرد. اين خبر را روزنامه نيويورك پست گزارش داد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه ترامپ با اشاره به روابط امريكا با كره‌جنوبي از تلويزيون‌هايي كه در اين كشور توليد مي‌شود همچنين اقتصاد فعال و پوياي آن تعريف كرد. او در ادامه گفت:«ما چرا بايد مخارج دفاعي آنها را تامين كنيم؟ آنها بايد پولش را بدهند.» او سپس گفت كه «مون جائه- اين»، رييس‌جمهوري كره جنوبي طي مذاكرات با او ترس برش داشته بود. ترامپ در ادامه لهجه او را مسخره كرد. دومين قرباني ترامپ «شينزو آبه»، نخست‌وزير ژاپن بود. بنا بر گزارش‌ها، ترامپ با اشاره به مذاكرات دو طرف درباره تعرفه‌هاي تجاري، لهجه او را نيز مايه تمسخر قرار داد.

اشرف غني: اجازه مداخله خارجي در امور افغانستان را نمي‌دهيم

رييس‌جمهوري افغانستان تاكيد كرد، آينده كشورش به دست قدرت‌هاي خارجي سپرده نخواهد شد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس محمد اشرف غني، رييس‌جمهوري افغانستان در مراسمي كه به مناسبت عيد قربان برگزار شده بود، اظهار كرد: آينده ما از بيرون قابل تعيين نيست؛ چه از جانب پايتخت‌هاي كشورهاي دوست، چه همسايه و چه دشمن. رييس‌جمهوري افغانستان تاكيد كرد: ما نمي‌خواهيم هيچ كس در امورمان مداخله كند. اشرف غني بيان كرد، انتخابات بايد به گونه‌اي برگزار شود كه اطمينان حاصل‌ شود، فرد برنده به طور كامل امكان شكل دادن به آينده كشور را داشته باشد. او خاطرنشان كرد كه صلح، اراده هر شهروند افغان است و بدون شك محقق خواهد شد. رييس‌جمهوري افغانستان گفت: با اين حال ما خواهان صلحي هستيم كه در آن هر شهروند افغان شرافت داشته باشد. ما نمي‌خواهيم صلحي داشته باشيم كه در آن افغان‌ها بدون شرافت زندگي كنند. ما صلحي نمي‌خواهيم كه باعث شود افراد از كشورشان بروند. ما فرار مغزها نمي‌خواهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون