• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4438 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد

ادامه از صفحه اول

آيا حواس‌تان هست؟

با استفاده از تكنولوژي‌هاي در اختيار مي‌توان برداشت كرد.

٥- اگر ضريب بازيافت از ميادين نفتي ايران تنها يك درصد افزايش يابد، ۷ ميليارد بشكه به نفت خام قابل استحصال كشور افزوده مي‌شود. يعني معادل توليد پنج سال نفت خام به ميزان روزانه ۴ ميليون بشكه و حدود ۳۵۰ ميليارد دلار درآمدزايي.

٦- متوسط ضريب بازيافت جهاني نفت حدود ۳۵ درصد است. براي آزادگان چقدر بود؟ 4.5 (چهار و نيم) و 5.1 (پنج و يك دهم) درصد. حالا خودتان مقايسه كنيد كه با ثروت ملي چه مي‌كنيم! اينها ممكن است به چشم امروزمان نيايد اما در آينده بخشي از منابع ارزي كشور به استخراج اين نفت وابسته است. بايد به نسل‌هاي آينده هم پاسخگو باشيم.

٧- براي هر نوع راه‌حلي در خصوص حقاظت از منابع ملي نفت در ميدان‌هاي مشترك، توافقات دولتي سطح بالا با همسايگان لازم است. به‌ طور مثال در شرايط فعلي، براي ميدان آزادگان مي‌توان از عراقي‌ها خواست تا زماني كه ايران در تحريم سرمايه‌گذاري در صنعت نفت است طرفين به‌طور مشترك اما با امكانات ملي خودشان و براساس يك برنامه مشترك از ميدان آزادگان بهره‌برداري كنند. هر چند به خاطر قراردادهاي عراق با شركت‌هاي بين‌المللي و تحريم نفتي ايران تحقق اين مورد بسيار سخت است. شايد حتي بتوان از عراقي‌ها خواست ميزان تقريبي ذخاير ايران در ميدان آزادگان را برداشت‌هاي خود از اين ميدان در نظر بگيرند و به نوعي از ذخاير ايران برداشت نكنند. هر چند از امكان پذيرش چنين درخواستي اطمينان ندارم اما به هر حال راه غيرقابل بررسي نيست. بايد اقدام كرد و با تاكيد بر حسن همجواري مباحث را به دقت با عراقي‌ها پيش برد.

٨- براي افزايش ضريب بازيافت، تكنولوژي و فناوري روز، سرمايه مناسب و مديريت صحيح مي‌خواهيم. همه اينها هم بستر مناسب مي‌خواهد. امروز تامينش نكنيم فردا حسرتش را مي‌خوريم. خاصه در ميدان نفتي مشترك آزادگان معلوم نيست با توسعه برداشت نفت در طرف همسايه‌مان، فردا به ميزان امروز، نفت آزادگان را در اختيار داشته باشيم. حواس‌مان هست؟!

٭سخنان كريم زبيدي، مدير برنامه‌ريزي شركت ملي نفت ايران را اين هفته سايت وزارت نفت منتشر كرده است.

 

انتخابات و انتخاب‌هاي ما

دلسوزان ملك و ملت با وقوف به وظايف و مسووليت‌هاي خطير خود، در اين مرحله حساس از تاريخ انقلاب اسلامي با همه توش و توان خود تلاش خواهند كرد تا ضمن وفاداري به آرمان بلند امام راحل (ره)، با ايجاد يك حركت متين و هماهنگ در انتخابات پيش‌روي مجلس شوراي اسلامي شركت كرده و از هيچ كوششي در اين راه دريغ نخواهند كرد كه نااهلان و ناپاكان و نامردمان به مجلس راه نيابند. مردم مومن اين ديار با وجود همه فضاسازي‌ها، تنگناها و دشواري‌ها، چون به مردم‌سالاري ديني براي اعتلاي اسلام و ايران باور يافته‌اند در انتخابات امسال مجلس حضور به هم رسانده و با عزمي متوكلانه، شايستگان مردمي را برخواهند گزيد. بي‌شك در اين هنگام كه كشور نيازمند همدلي و اتحاد و پرهيز از هرگونه تنش است، شوراي نگهبان، بسترساز حضور عموم اشخاصي خواهد بود كه مردم به‌ خوبي به اين افراد و سوابق آنها آشنايي داشته و آنان را خدمتگزاران صديقي براي خود و سخنگوي شجاع و اميني براي مطالبات شرعي و قانوني شهروندان مي‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون