• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4438 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد

مشعل پان‌آمريكن 2019 خاموش شد

المپيكي زيبا و منتظر

تاليف و ترجمه: علي ولي‌اللهي

 

 

رقابت‌هاي المپيك پان‌آمريكن 2019 غروب روز يكشنبه با برگزاري مراسم اختتاميه در شهر ليما پايتخت پرو به پايان رسيد. مشعل مسابقات در استاديوم ناسيونال خاموش شد و 6680 ورزشكار از 41 كشور جهان بعد از 17 روز رقابت فشرده براي كسب خوشرنگ‌ترين مدال‌ها و كسب سهميه‌هاي المپيك 2020 توكيو به كشورهاي‌شان بازگشتند. ليما ماموريتش را به پايان رساند و حالا اين شهر سانتياگو شيلي است كه براي ميزباني دوره بعد مسابقات در سال 2023 آماده مي‌شود. پان‌آمريكن 2019 در حالي به اتمام رسيد كه باز هم اين ايالات متحده بود كه با اختلافي زياد نسبت به ساير كشورها توانست مقام قهرماني را به دست آورد. ورزشكاران امريكايي در ليما موفق به كسب 120 مدال طلا، 88 نقره و 85 برنز شدند. بعد از اين كشور، كشورهاي برزيل، مكزيك، كانادا و كوبا در رده‌هاي بعدي جدول توزيع مدال مسابقات جاي گرفتند. اين شانزدهمين قهرماني ايالات متحده در مجموع 18 دوره برگزاري اين تورنمنت بزرگ قاره امريكاست.

در پان‌آمريكن 2019 تقريبا همه ‌چيز طبق پيش‌بيني‌ها پيش رفت. امريكا اول شد و تركيب 5 تيم برتر مسابقات نسبت به دوره قبل تقريبا ثابت ماند. تنها اين مكزيك بود كه توانست با جهشي خيره‌كننده از رده هفتم به رده سوم برسد و كلمبيا كه توانسته بود در تورنتو 2015 پنجم شود، به رده هفتم سقوط كرد. ديگر نكته جالب مسابقات صعود چند پله‌اي پرو در جدول توزيع مدالي بود. كشور ميزبان در پان‌آمريكن 2019 با استفاده از شرايط ميزباني موفق شد 3 مدال طلايش در تورنتو 2015 را به عدد 11 برساند و به جمع 10 كشور مسابقات راه پيدا كند. پرو در مسابقات امسال در رده نهم قرار گرفت. پرو در دوره قبل جايگاهي بهتر از چهاردهمي نصيبش نشده بود. جالب است بدانيد كه پرو تا قبل از تورنمنت امسال، در مجموع ادوار اين تورنمنت تنها موفق به كسب 8 مدال طلا شده بود و در اين دوره بيشتر از تمامي دوره‌هايي كه در اين تورنمنت حاضر بوده، مدال طلا به دست آورده است. همين مساله اهميت چندين و چندباره كسب ميزباني تورنمنت‌هاي بزرگ را آشكار مي‌كند.

در خلال مسابقات كه 39 رشته ورزشي و 419 رويداد را دربرگرفت، چند واقعه خاطره‌انگيز برجاي ماند. گرچه تمام خاطرات رقابت‌ها براي شركت‌كنندگان و طرفداران‌شان مي‌تواند ماندگار بماند، اما اين 5 واقعه كه در ادامه به شرح آنها مي‌پردازيم، هم در رسانه‌ها و هم در بين مخاطبان جايگاه ويژه‌اي پيدا كردند و گمان مي‌رود با گذشت چندين سال از خاموشي مشعل المپيك در ناسيونال پرو، همچنان در ذهن هواداران ورزش مخصوصا مردم غرب دور روشن بماند.

1- اسكولا و مدالي كه گم شده بود

لوييز اسكولا به عنوان اسطوره بسكتبال آرژانتين تمامي افتخارات ممكن را در عرصه ملي به دست آورده بود و در 39 سالگي و در آستانه بازنشستگي فقط جاي خالي مدال طلاي پان‌آمريكن را در كارنامه‌اش مي‌ديد. اين ورزشكار مدال طلاي المپيك 2004 آتن، مدال برنز المپيك 2008 پكن، مدال نقره جام جهاني 2002 ايندياناپليس و دو طلاي جام ملت‌هاي قاره امريكا را در كارنامه داشت. اسكولا و يارانش در پان‌آمريكن 2019 در نيمه نهايي امريكا (كه البته بدون بازيكنان اصلي‌اش راهي مسابقات شده بود) را شكست داد و در فينال پورتوريكو را از پيش‌رو برداشت. اسكولا در فينال با كسب 28 امتياز، موثرترين بازيكن تيمش لقب گرفت.

2- وارث جابز

اكثريت شركت‌كنندگاني كه وارد محوطه دانشكده اسب‌دواني ارتش (محل برگزاري مسابقات اسب‌سوار پان‌آمريكن 2019) شدند، تنها به دنبال يك شخص مي‌گشتند. آنها مي‌خواستند هر طور شده او جابز، جوان‌ترين دختر بنيانگذار اپل را ببينند. دختر 20 ساله استيو بدون شك بزرگ‌ترين جاذبه رشته اسب‌سواري پان‌آمريكن 2019 بود كه در پايان نيز موفق شد مدال برنز مسابقات پرش با اسب را به دست بياورد. او در پايان پشت ميكروفن قرار گرفت و مدالش را به مردم كشورش هديه كرد. او گفت: «در ابتدا كمي عصبي بودم اما حالا احساس آرامش مي‌كنم. اين تورنمنتي است كه هرگز آن را فراموش نمي‌كنم.»

3- دلفين آرژانتيني

در آرژانتين نام دلفينا پيناتيلو در صدر اخبار قرار دارد. اين شناگر 19 ساله تبديل به اولين ورزشكار كشورش شد كه موفق مي‌شود در يك دوره پان‌آمريكن 3 مدال طلا به دست بياورد. دلفينا در ليما 2019 تاريخ‌ساز شد. او ابتدا در 400 متر آزاد، سپس در 800 آزاد و در نهايت در 1500 متر آزاد صاحب گردن‌آويز طلا شد. دلفين آرژانتيني‌ها اميدهاي بسيار زيادي در مردم كشورش براي درخشش در المپيك 2020 توكيو پديد آورده است.

4- مدال بعد از سرطان

ناتان آدرين در حالي وارد مسابقات ليما 2019 شد كه چند ماه پيش سرطان را شكست داده بود. برنده پنج مدال طلاي المپيك در رشته شنا، يكي از جاذبه‌هاي مركز مسابقات شناي پان‌آمريكن 2019 بود. او هيچ‌گاه در اين مسابقات حاضر نشده بود اما تصميم گرفت براي محك زدن خودش وارد اين بازي‌ها شود. براي اينكه بفهمد بعد از پيروزي بر بيماري، بدنش چطور رفتار مي‌كند. او در اين مسابقات و در ماده‌هاي 50 و 100 متر موفق به كسب دو مدال نقره شد. او بعد از كسب مدال گفت: «من هرگز در پان‌آمريكن نبودم. اما اين مسابقات يك ميني‌المپيك فوق‌العاده است. به همين خاطر احساس كاملا ويژه‌اي دارم.»

5- جشن همراه با اعتراض به ترامپ

ريس ايمبودن شمشيرباز امريكايي هنگامي كه مدال طلاي مسابقات تيمي را به دست آورد، روي سكوي مسابقات زانو زد تا به نوعي اعتراضش را به اقدامات نژادپرستانه جاري شده در كشورش و نفرتي كه در حال افزايش است، نشان دهد. ريس گفت: «من افتخار نمايندگي ايالات متحده را دارم و موفق شدم طلاي پان‌آمريكن را به دست آورم. اما غرور ملي من به دلايل متعددي كاهش يافته است. ارزش‌هايي كه من در قلبم آنها را ستايش مي‌كنم، كمرنگ شده است. نژادپرستي، حمل اسلحه، بدرفتاري با مهاجران و رييس‌جمهوري كه از همه نفرت دارد در صدر فهرست دلايلي است كه باعث شد لحظه فوق‌العاده خودم بعد از كسب مدال را قرباني كنم تا به مشكلاتي توجه كنم كه فكر مي‌كنم بايد برطرف شوند.» بعد از انتشار عكس‌هاي ايمبودن در توييتر و اينستاگرام عده زيادي ترغيب شدند كه در مورد او و دلايل اعتراضش صحبت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون