• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4439 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ مرداد

ظريف در گفت ‌و گو با الجزيره:

من به عنوان ديپلمات بايد به دنبال راه چاره‌اي براي صلح باشم

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان با انتشار بخش‌هايي از مصاحبه‌اش با شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي در صفحه توييترش نوشت:«ناامني در خليج فارس عمدتا با دخالت امريكا و تروريسم اقتصادي آن عليه مردم ايران ايجاد شده است.» به گزارش فارس، وي افزايش ناوگان خارجي در اين تنگه باريك و شلوغ (تنگه هرمز) را باعث افزايش خطر اشتعال در اين منطقه برشمرده و مي‌‌افزايد:«اگر امريكا امنيت دريانوردي مي‌خواهد بايد رفتارهاي بي‌ثبات كننده‌اش را متوقف كند.» وزير خارجه در توييت ديگري اشاعه تسليحات امريكا در منطقه خليج فارس را تهديدي عليه امنيت منطقه برشمرده است و مي‌نويسد: سال گذشته ايران با داشتن يك ميليون نيروي نظامي 16 ميليارد دلار را براي مقاصد نظامي صرف كرد در حالي كه عربستان سعودي 5 برابر اين ميزان را براي خريد تسليحات هزينه كرده است. رييس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران عنوان كرده است: سرريز كردن تسليحات [به منطقه] باعث به دست آمدن صلح يا پيروزي در جنگ نمي‌شود. وي خاطرنشان كرده كه همكاري منطقه‌اي، امنيت واقعي را براي منطقه به ارمغان مي‌آورد.

ظريف در بخش‌هاي ديگري از مصاحبه خود با الجزيره عنوان كرد چيزي كه به ‌شدت واضح است، اين است كه ما به دنبال جنگ نيستيم، ما به دنبال تقابل نيستيم، ما خواهان پيشرفت مردم‌مان بوده و مي‌خواهيم منطقه‌مان پيشرفت كند.وي افزود: ما در اينجا[خاورميانه] احتياج به ثبات داريم و ثبات بايد براي همگان باشد. نمي‌شود كه عده‌اي در ثبات بوده و ديگران در بي‌ثباتي باشند. لازم است كه تمام كشورها در منطقه در ثبات باشند و ما آماده‌ايم تا از ثبات براي تمامي كشورهاي منطقه و براي كساني كه به منطقه ما تكيه دارند، حفاظت كنيم. ظريف درباره تعهد مستمر ايران به توافق هسته‌اي و قابليت تداوم آن گفت كه «اين بهترين توافق ممكن بود» اگرچه مي‌گويد كه با مخالفت مواجه شد.

وزير امور خارجه ايران با توجه به اين موضوع ادامه داد: اين توافق بي‌عيب‌و نقص نبود. هيچ توافق بي‌عيب و نقصي وجود ندارد اما اگر به رييس‌جمهور امريكا مشاوره درست داده شود، او قادر خواهد بود تا اساسا اين واقعيت را بپذيرد كه اين بهترين توافق بوده و ما مي‌توانيم پيش برويم.

ظريف گفت بر اين عقيده است كه اين توافق مي‌تواند تا زماني كه شركاي باقي‌مانده در آن موافق به اجراي تعهدات‌شان باشند حتي بدون مشاركت امريكا نيز ادامه پيدا كند. وي در اين باره مي‌گويد: چيزي كه ما از آنها مي‌خواهيم و از آنها انتظار داريم انجام بدهند اين است كه متعهد بمانند و ما هم تا زماني كه آنها چنين كنند، متعهد خواهيم ماند.به گزارش ايسنا، وي با توجه به عملكرد امريكا در اين باره مي‌گويد: من فكر مي‌كنم كه اين نشانه مهمي است كه امريكا نه به خاطر كاري كه ما كرده باشيم بلكه به خاطر كاري كه خودشان انجام مي‌دهند، بيشتر و بيشتر در حال منزوي شدن است.

وزير امور خارجه ايران با توجه به اين نكته تشريح كرد: آنها از قانون تخطي كرده، قانون را نقض كرده و هر معاهده بين‌المللي كه عضو آن بوده‌اند را نقض مي‌كنند. آنها
نه تنها از توافق هسته‌اي ايران بلكه از معاهده پاريس و معاهده تجاري اقيانوس آرام خارج شده و اساسا هر چيزي را كه مي‌توانستند از هم گسيخته‌اند. بنابراين آنها منبع عدم ‌ثبات جهاني هستند و اين نوع از رفتار به آشفتگي بيشتر جهاني منجر خواهد شد. من فكر مي‌كنم كه اين براي همه خطرناك است و همه متوجه اين هستند.وي علاوه بر اين درباره روابط ايران با همسايگانش در خليج فارس گفت كه ايران اميدوار است، بتواند به عادي‌سازي روابط دست پيدا كند.ظريف در اين باره گفت: چيزي كه هميشه گفته‌ايم و آن را تكرار مي‌كنيم اين است كه همسايگان ما، همه ما به اين منطقه تعلق داشته و نمي‌توانيم آن را ترك كنيم. ديگران اين منطقه را ترك خواهند كرد، ديگران از ما حفاظت نكرده و آن چتر حمايتي را كه به آن احتياج داريم، برايمان فراهم نخواهند كرد. ما مي‌توانيم اين چتر حمايتي را براي يكديگر ايجاد كنيم. ما دست خود را[به نشانه همكاري] پيش آورده‌ايم و دستمان را به سمت تمام همسايگانمان نگه خواهيم داشت.وي همچنين در اين گفت‌وگو اظهار كرد كه درباره پتانسيل جنگي در منطقه بدون شك نگران است. وزير امور خارجه ايران با اين حال گفت: اما من هميشه به عنوان يك ديپلمات بايد به دنبال راه چاره‌اي صلح‌آميز باشم و اين چيزي است كه انجام مي‌دهيم.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون