• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4440 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ مرداد

بازخواني فاجعه منا

محمدجواد جمالي نوبندگاني

اتفاقاتي كه در جريان فاجعه منا رخ داد، همزمان با اواخر مجلس نهم بود. در نتيجه براي حج سال بعد جلسه‌اي در حضور آقاي قاضي‌عسگر و مسوول وقت حج برگزار شد و نمايندگان مجلس و اعضاي كميسيون امنيت نيز نگران تكرار مشكلات منا بودند ولي قاضي‌عسگر گفت كه با مسوولان ذي‌نفوذ سعودي صحبت كرده و تضمين‌هايي گرفته كه آن اتفاقات تلخ تكرار نشود. وزارت امور خارجه نيز همسو با اين اقدامات كارهايش را شروع كرد اما يكي از بزرگ‌ترين موانع اقدامات جمهوري اسلامي به ويژه وزارت امور خارجه اين بود كه اقدامات كنسولي و سفارتي با عربستان موجود نبود و عربستاني‌ها حتي حاضر نشدند كه كشور سومي را براي مذاكرات غيرمستقيم بپذيرند. سعودي‌ها وقتي مشكلات ديپلماتيك پيدا مي‌كنند از سر تكبر و خودخواهي همه درها را بسته و با عجب برخورد مي‌كنند. متاسفانه جهت‌گيري كلي سازمان كنفرانس اسلامي هم به سوي سعودي‌ها بود؛ بنابراين وقتي شما نمي‌توانيد با طرف مقابل رابطه داشته باشيد، قطعا كار با روال مدنظر پيش نمي‌رود. چنان كه ديديم در سنوات بعد هم قول سعودي‌ها تقريبا محقق شد و برخوردي با حجاج صورت نگرفت؛ البته ‌سخنان رهبري هم باعث شد كه سعودي‌ها در اين قضيه تسليم شوند. مقامات مسوول در دولت هم كه مي‌خواستند به عربستان بروند، پرواز مستقيم نداشتند اما اينكه كسي بگويد كه جمهوري اسلامي مسائل منا را پذيرفته، قابل‌قبول نيست و سوال اينجاست كه چرا اين موضوع پس از 4 سال مطرح شده است؟! اگر مداركي داشتند، بايد پيش از اين مي‌گفتند ولي مدركي كه صحت آن مشخص نيست، نبايد از رسانه ملي اعلام شود. در اين اوضاع حساس امروز كشور كه همين الان حجاج ايران در عربستان هستند و مشكلات ايران در منطقه و تحريم‌هاي دشمنان، فشارها بر كشور را دوچندان ساخته است...

بيان اين مسائل در تلويزيون مدبرانه نبود. اگر ركن‌آبادي مداركي داشت، به مراجع مسوول مي‌دادند، بعد اعلام مي‌كردند. اما متاسفانه همه اين مسائل در اين شرايط نامناسب مطرح شدكه از تدبير به دور بود. چرا كه امريكايي‌ها بيشترين فشارها را از همين طرق به ما وارد مي‌آورند.

در شرايطي كه شاهد تغيير گرايش اماراتي‌ها و پالس‌هاي سعودي‌ها هستيم، بايد بيشتر دقت شود و نبايد چنين مسائلي كه مشخصا در تضاد با منافع ملي است، مطرح شود. آن هم ازطريق صدا و سيما كه مخاطبان ميليوني دارد. اگر به اين اتفاق با نگاهي خوشبينانه بنگريم، بايد بگوييم اوج كج‌سليقگي صورت گرفته و اگر بدبين باشيم. بگذاريد بدبين نباشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون