• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4440 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ مرداد

آيا چراغ گردشگري و زيست شبانه تهران رو به خاموشي است؟

گروه اجتماعي| زيست شبانه در تهران كه مي‌توانست پايه‌اي براي توسعه گردشگري و رونق اقتصادي باشد همچنان به خيابان 30تير و چند غرفه طبخ غذا محدود شده‌ و اين در حالي است كه مهدي سيف، رييس ستاد گردشگري شهرداري تهران در اين باره گفته است: اعضاي شوراي شهر با ارگان‌هاي مختلف جلسات متعددي برگزار كردند و نيروي انتظامي در بيشتر مواقع، موضوعات امنيتي را مطرح كرد. برخي افراد نيز معتقد هستند حيات شبانه با فرهنگ ما سازگار نيست و در شب نمي‌‌توان انتظار توسعه گردشگري شبانه را داشت.ماجراي رونق بخشيدن به زيست شبانه تهران و توسعه فضاهايي كه شب‌ها بعد از فعاليت معمول بتواند ميزبان مردم باشد بيش از موانع قانوني گرفتار طرز تفكرها و شيوه‌هاي مديريتي است. فارغ از آنكه پليس عمده‌ترين مخالف اين كار بوده است، افرادي از جناح‌هاي مختلف سياسي هم با آن مخالفت كرده‌اند. مثلا اظهارنظر عجيب «عليرضا محجوب» نماينده تهران و فعال كارگري يكي از آنها بوده است. او گفته بود: حيات شبانه معني ندارد؛ معني وجود حيات شبانه اين است كه اجازه دهيد مردم به كلوپ و كازينو بروند در غير اين صورت در هيچ جاي دنيا سابقه ندارد كه كارگران را استثمار كنند و بگويند بعد از ساعت ۱۲ بايستند. بنده حتي تا ساعت ۱۲ شب نيز مخالف هستم، چراكه ۶ بعدازظهر بايد به منزل رفته و بخوابند و معتقد هستم كه مردم بايد شب زود بخوابند و صبح زودتر سر كار بروند.

استدلال محجوب در حالي است كه اگر كارگري شغل داشته باشد و از صبح سركار باشد و بعد شب هم سر كار باشد و بابت شب‌كاري مطابق قانون حقوق و مزايا دريافت نكند آنگاه مورد استثمار واقع شده است. اما كسي كه شغلي ندارد، اگر شب‌ها بتواند در يكي از گذرهاي حيات‌شبانه نظير 30تير فعاليت كند كه تازه شاغل شده و از عده بيكاران كاسته شده است.

موضوع حيات ‌شبانه در خيابان 30تير قرار بود به معابر ديگري از جمله خيابان ويلا كه عموما از غروب مسكون و بي‌تردد است، توسعه يابد. شايد اگر بعد از ساعت 8 بعدازظهر در خيابان ويلا تردد كنيد با توجه به اينكه عمده‌ترين فضاهاي اين خيابان در اختيار دولتي‌ها و شركت‌هاست، احساس ترس كنيد زيرا خيابان، ساكن و ساكت است. اتفاقا يكي از مزيت‌هاي زيست شبانه و توسعه گردشگري شبانه تهران خارج‌ كردن فضاهاي بي‌دفاع شهري از گزند مشكلات امنيتي و انتظامي بوده است. چيزي كه سيف رييس ستاد گردشگري شهرداري تهران در گفت‌وگو با ايلنا تاكيد كرده است؛ «تاكنون كه بيش از يك سال از فعاليت خيابان 30تير مي‌گذرد، هيچ گزارشي مبني بر بروز مشكلات انتظامي و امنيتي نداشتيم. شايد يكي از دلايل امر اين است كه اين منطقه، توسط نهادهاي مختلف كنترل مي‌شود. ما معتقد هستيم كه حضور مردم، امنيت ايجاد مي‌كند و هر جا كه مردم از يك نقطه از شهر فاصله گرفتند، آن نقطه تبديل به نقطه بي‌دفاع شهري شده است. بنابراين اگر بتوانيم در شب، فضاهايي را احيا كنيم كه حيات شبانه در آن قوت يابد، بنابراين امنيت در آنجا افزايش مي‌يابد. چنانكه برخي مناطقي كه از جمله مناطقي به حساب مي‌آمدند كه مردم در آن تجمع مي‌كردند بعد از آنكه به دليل خيابان‌كشي و تغيير معابر تردد مردم كاهش يافته، تبديل به نقاط آسيب‌خيز شده است. اين در حالي است كه اگر اين اتفاق بيفتد تردد مي‌تواند امنيت ايجاد كند.

سيف البته در انتقاد به موانع پيش روي توسعه گردشگري شبانه تهران گفته است: اصلي‌ترين موضوع، اين است كه محوطه‌اي كه در اين قسمت قرار دارد در اختيار شهرداري قرار نگرفته و در حال حاضر خيابان ۳۰ تير توسط شهرداري منطقه ۱۲ مديريت مي‌شود. برخي دوستان انتقاداتي دارند كه آن را منعكس كرده‌ايم اما مصوبه‌اي كه شوراي شهر درباره حيات شبانه و گردشگري شبانه داشت با مخالفت برخي نهادها روبه‌رو و متوقف شد. اين در حالي است كه بنا بر اين است تا با راه‌اندازي گردشگري شبانه در خيابان 30 تير، مسوولان شهري شاهد تاثيرات توسعه اين طرح در شهر باشند و اگر اين امكان وجود داشت آن را در ساير نقاط شهر توسعه دهند اما اين اتفاق نيفتاد.رييس ستاد گردشگري شهرداري تهران همچنين افزوده است: هيچ‌گاه همه نهادها يكجا پاي ميز مذاكره ننشسته‌اند كه با هم اصطلاحا، سنگ‌هاي‌شان را واكنند. اگر همه حاضر مي‌شدند پشت يك ميز بنشينند و نظرات‌شان را عنوان كنند، مي‌توانستند در خصوص تعهدات‌شان هم صحبت كنند و به يك فصل مشترك برسند. خيابان 30تير نخستين تجربه شهرداري براي حيات شبانه بود و برخي اوقات با مشكلات حاشيه‌اي روبه‌رو مي‌شود. هر چند قبول داريم كه كار شهرداري بي‌عيب و نقص نيست و نياز است تا اصلاح شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون