• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4441 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ مرداد

متن كامل گفت‌وگوي غيررسمي سخنگوي شوراي نگهبان و خبرنگار اعتماد

مستندات يك وعده

يكشنبه گذشته بود كه در پوشش نشست خبري روز شنبه 19 مردادماه عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان، به موضوع «انصراف غيرارادي» غلامي در دقيقه 90 راي‌گيري براي انتخاب 3 حقوقدان شوراي نگهبان در صحن علني مجلس پرداختيم و آن‌جا، از قول آقاي سخنگو نوشتيم كه كدخدايي وعده داده براي روشنگري درمورد حواشي آن انصراف بحث‌انگيز، در نشستي با حضور غلامي، خبرنگار اعتماد و ديگر رسانه‌ها در اين رابطه توضيح دهد. موضوعي كه به‌دلايلي با گلايه برخي همكاران رسانه‌اي در شوراي نگهبان مواجه شد و اين‌طور عنوان شد كه كدخدايي چنين وعده‌اي نداده است. كدخدايي البته در جريان نشست خبري خود، اشاره‌اي به اين مهم نكرده بود اما پس از اتمام جلسه، وقتي به‌بهانه «روز خبرنگار» وارد گفت‌وگوهايي دوستانه‌تر با حضار شد، در مواجهه به درخواست خبرنگار «اعتماد»، گفت: «من از همين حالا مي‌گويم كه از آقاي غلامي دعوت مي‌كنم تا در حضور خبرنگاران صحبت‌هاي‌شان را مطرح كنند. من هم صحبت خواهم كرد.»

اين از دروس مقدماتي كار ما خبرنگاران است كه تا سندي نداريد، خبري هم نداريد. اما وقتي فايل صوتي يا سندي مستدل از قولِ مقامي مسوول در دست‌تان است، حق داريد به عنوان منبع خبر، دست به انتشار بزنيد. آن‌چه حالا ما به عنوان سند آن مكالمه ميان سخنگوي شوراي نگهبان و خبرنگار اعتماد در اختيار داريم، البته يك فايل صوتي نيست، بلكه ويدئويي است شامل صوت و تصوير آن نشست و تمامي آن‌چه در آن مكالمه گفته و شنيده شده كه در ادامه، به‌منظور تنوير افكار عمومي و زدودنِ ابهامات احتمالي، متن كامل آن را منتشر مي‌كنيم.

 

گمان مي‌كنم ما درباره برخي موضوعات نيازمند پاسخگويي بهتر از جانب شما هستيم. اينكه درمورد موضوع مطرح‌شده توسط آقاي مطهري مبني بر تماس تلفني شما با آقاي غلامي براي انصراف از رقابت مي‌گوييد هرزمان آقاي غلامي سخن گفت، جواب خواهم داد، بيشتر فرار از پاسخگويي است و اين موضوع را هم شما مي‌دانيد و هم ما!

وقتي خود فرد هنوز صحبت نكرده، من چه بايد بگويم؟! آقاي مطهري و آقاي صادقي صحبت كرده‌اند ولي خود آقاي غلامي هنوز حرفي نزده‌اند.

اگر دست رسانه بازتر بود، ما مي‌توانستيم تيتر بزنيم كه «كدخدايي تكذيب نكرد!»

چه چيزي را تكذيب نكرد؟

ادعاي آقاي مطهري را.

من نبايد پاسخگوي ايشان باشم، من بايد پاسخگوي آقاي غلامي باشم اگر حرفي زد.

فرض كنيد اين موضوع ازسوي آقاي مطهري مطرح نشده اما شائبه‌اي ايجاد شده مبني بر اينكه آقاي كدخدايي با آقاي غلامي پيش از راي‌گيري تماس داشته و خواستار انصراف او از رقابت شده است.

از آقاي غلامي در اين زمينه سوال بپرسيد.

آقاي غلامي مي‌گويد به‌خاطر نظام سكوت مي‌كنم.

خب، ايشان سكوت نكند.

اين دور تسلسل است، آقاي كدخدايي.

نه ايشان براي نظام صحبت كنند.

شما مي‌گوييد شوراي نگهبان فقط براساس قانون عمل مي‌كند و نظر سياسي را دخيل نمي‌كند، درحالي كه امكان اين موضوع وجود ندارد؛ چون همه ما انسانيم. واقعا آيا امكان ندارد اعضاي شوراي نگهبان نگاه منفي به كانديداهاي اصلاح‌طلب داشته باشند؟! مثلا آقاي دهقان مثبت است؟!

آقاي دهقان از مجلس چندتا راي آورد؟! اگر نگاه‌شان منفي است، چرا مجلس به او راي داد؟!

ما اين انتقاد را به مجلس هم كرديم اما به شما هم انتقاد داريم. شايد بهتر باشد، پاسخ‌هاي كليشه‌اي را كنار بگذاريم. مردم ديگر اين پاسخ‌ها را نمي‌پذيرند. پاسخ‌هاي مردم به توييت‌هاي‌تان را بخوانيد، اگر مردم پذيرفته‌اند، به همين شكل ادامه دهيد ولي اگر نپذيرفتند شايد بهتر باشد رويه‌ها را تغيير دهيد.

شما بگوييد ما چگونه رويه را عوض كنيم.

همه‌چيز را شفاف كنيد، برويد داخل اتاق شيشه‌اي.

پس بگوييد آقاي غلامي بيايد اينجا، تا در حضور شما درباره موضوع صحبت كنيم.

شما آقاي غلامي را دعوت كنيد، به دعوت ما كه نمي‌آيند.

من دعوت‌شان مي‌كنم ولي آمدن و نيامدن‌شان پاي شما.

شما دعوت را انجام دهيد، ما هم موضوع را رسانه‌اي مي‌كنيم.

من از همين حالا مي‌گويم كه از آقاي غلامي دعوت مي‌كنم تا در حضور خبرنگاران صحبت‌هاي‌شان را مطرح كنند. من هم صحبت خواهم كرد. خوب است؟!

بله، بسيار هم عالي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون