• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4441 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ مرداد

دو عضو كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران نظر دادند

سرنوشت بارگذاري بر زمين پادگان 06 چه خواهد شد؟

گروه اجتماعي

محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران از كاهش بارگذاري در پادگان 06 خبر داد و گفت شرط ما اين است كه بارگذاري در اين محل مبتني بر حمل و نقل عمومي باشد. اين در حالي است كه پيش‌تر زهرا نژادبهرام رييس كميته شهر‌سازي و عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره گفته بود: رويكرد خروج پادگان 06 از تهران نياز به بازنگري دارد، چرا كه اين خروج بدون هزينه نيست و اگر قرار به بار‌گذاري در اين عرصه‌ها باشد موجبات تحميل هزينه به شهر مي‌شود.

سالاري در گفت‌وگو با پانا درباره تعيين تكليف خروج پادگان 06 از شهر و تغيير كاربري آن گفت: پادگان 06 كه بين پاسداران و صياد شيرازي قرار دارد، با حدود 50 هكتار مساحت يكي از پادگان‌‌هايي است كه درختان قابل توجهي دارد و بخشي از باغ سلطنت‌آباد بوده است. حدود يك سال و نيم گذشته موضوع پادگان 06 در جلسه شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور مطرح شد و معاونت شهرسازي شهرداري تهران و دبيرخانه شورا معتقد بودند كه در همان جلسه بايد بارگذاري حدود يك ميليون و 600 هزار متر مربع از اين پادگان به تصويب برسد.

همچنين رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران در اين باره افزود: اين موضوع با مخالفت جدي من به عنوان نماينده شوراي شهر تهران مواجه شد و مهندس افشاني به عنوان معاون عمراني وقت وزير كشور به صورت جدي از موضع‌گيري من دفاع كرد و در نهايت فضاي جلسه به سمتي رفت كه با اين موضوع موافقت نشد.

او با بيان اينكه طي يك سال و نيم گذشته، رفت و برگشت‌هاي بسيار زيادي بين شهرداري تهران و مسوولان پادگان انجام شده است، گفت: پادگان 06 در يكي از پهنه‌هاي S طرح تفصيلي شهر تهران قرار دارد و متاسفانه در زمان تدوين و تصويب اين طرح، پادگان در پهنه G قرار نگرفت. قرار گرفتن در پهنه S يك حقوق مكتسبه‌اي براي آنها ايجاد مي‌كند. توافقي هم شهرداري با مسوولان پادگان انجام داده بود و مبلغي هم شهرداري منطقه چهار دريافت كرده بود كه به اين دليل دنبال بارگذاري سنگين در اين پادگان بودند اما طبق گزارش شهردار تهران اين ‌بارگذاري كاهش پيدا كرده و به حدود 600 هزار متر مربع رسيده است.

پيش‌تر زهرا نژادبهرام، رييس كميته شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران در اين زمينه گفته بود: در توافقات اوليه آنچه به عنوان بارگذاري مورد درخواست ارتش بوده، بالغ بر يك ميليون و دويست هزار مترمربع بوده كه با مخالفت مديريت شهري اين ميزان به 600 هزار مترمربع رسيده است كه البته در اين مورد نيز بايد تغييرات اساسي در طراحي‌هاي پيشنهاد شده صورت گيرد.

او در توضيحاتش در اين باره تاكيد كرده بود: بر اساس توافقات 70 درصد عرصه بايد در اختيار شهرداري قرار گيرد تا به عرصه عمومي تبديل شود، اما آنچه در طراحي‌ها پيشنهاد شده اين است كه اين 70 درصد در واقع به حياط ساختمان‌هاي بارگذاري شده تبديل شود كه ما با اين امر مخالف هستيم. نژادبهرام همچنين گفته بود: موضوع ديگر بحث تراكم جمعيتي و عارضه‌هاي ترافيكي است كه اين‌ بارگذاري‌ها به شهر تحميل مي‌كند كه البته در اين خصوص نيز ايجاد ايستگاه مترو در مجاورت اين عرصه پيشنهاد شده است. عضو هيات رييسه شورا درباره از دست دادن فضاهاي باز شهري توضيح داده بود: از دست دادن اين فضا‌هاي باز مي‌تواند به نفع شهر تهران هم نباشد، چرا كه پايتخت حادثه‌خيز است و اين فضاها در مواقع بحراني اسكان موقت شهروندان تهراني مي‌توانند موثر باشند. البته عدم خروج پادگان‌ها بدان معنا نيست كه در اين عرصه‌ها ساخت و ساز صورت گيرد و انتظارات ما به عنوان نمايندگان مردم از نيروهاي مسلح رعايت حدود شهرسازي و تعامل مشترك است، چراكه تعامل بين مديريت شهري و نيروهاي مسلح مي‌تواند كمك زيادي به شهر تهران كند.نژادبهرام درباره پادگان 06 گفته بود: با اين وجود آنچه داراي اهميت است، نفع شهر است و لذا رويكرد خروج پادگان‌ها از تهران نياز به بازنگري دارد. گرچه در خصوص پادگان 06 توافقات اوليه صورت گرفته اما هنوز نهايي نشده و بايد در اين زمينه با كار كارشناسي تمامي جوانب كار سنجيده شود. اولين جلسه كميته شهرسازي شورا بعد از پايان تعطيلات تابستاني به بررسي موضوع پادگان 06 اختصاص خواهد داشت و تلاش ما بر اين خواهد بود كه بيشترين نفع براي شهر و شهروندان ايجاد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون