• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4442 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ مرداد

خبر

رايزني منطقه‌اي ظريف در كويت

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در ادامه رايزني‌ها با مقامات منطقه به كويت سفر كرد. محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و در ادامه رايزني‌ها با مقامات منطقه خليج فارس عصر روز شنبه عازم كويت شد. روزنامه كويتي«القبس» جمعه در اين باره اعلام كرد كه ظريف در اين سفر با مقامات سياسي كويت ديدار و با «صباح الخالد» معاون نخست‌وزير و وزير خارجه اين كشور گفت‌وگوهاي دوجانبه خواهد داشت. به گزارش فارس، وزير امور خارجه ايران قرار است در طول هفته جاري نيز سفري به سه كشور اروپايي فنلاند، سوئد و نروژ داشته باشد.

در آستانه سفر ظريف به كويت، سفير كشورمان در اين كشور گفت: ايران بر اين باور است كه كشورهاي حاشيه خليج فارس بدون دخالت‌هاي خارجي مي‌توانند امنيت اين منطقه حساس را حفظ كنند و منطقه نيازي به حضور نيروهاي بيگانه ندارد. محمد ايراني، سفير جمهوري اسلامي ايران در كويت در گفت‌وگو با روزنامه الجريده با اشاره به مطرح شدن پيشنهاد امضاي معاهده عدم تعرض به همسايگان از سوي محمد جواد ظريف همچنين پيشنهاد تقويت گفت‌وگوهاي منطقه‌اي گفت: اين اولين بار نيست كه جمهوري اسلامي ايران خواهان همكاري و هم‌پيمان شدن با كشورهاي حاشيه خليج فارس مي‌شود. سفير كشورمان گفت كه سياست‌هاي اصولي ايران بر اساس ايجاد ارتباط سازنده با همسايگان است و اين سياست بر حسن همجواري، تقويت اعتماد همچنين تقويت نقاط مشترك متمركز است. وي در پايان گفت كه كشورهاي همسايه خطر حضور اسراييل در منطقه و نقش آن در ايجاد تنش را به خوبي درك مي‌كنند.

برگزاري بيست و ششمين نشست سياسي ژاپن و ايران

معاون ارشد وزارت خارجه ژاپن در ديدار با وزير امور خارجه ايران گفت كه كشورش براي روابط با ايران و تداوم رايزني‌ها اهميت زيادي قائل است. تاكئو موري معاون ارشد وزارت خارجه ژاپن كه به تهران سفر كرده است، بعداز ظهر شنبه با محمدجوادظريف وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد. «موري» با اشاره به گفت‌وگوهاي سازنده‌اش با سيد عباس عراقچي، معاون سياسي وزارت امور خارجه افزود: كشورش براي روابط با تهران و تداوم رايزني‌ها اهميت زيادي قائل است. وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين ديدار با اشاره به روابط خوب و سازنده دو كشور و همچنين سفر تاريخي و مهم نخست وزير ژاپن به تهران و ديدار با مقام معظم رهبري، از ادامه رايزني‌ها با ژاپن در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي استقبال كرد. پيش از اين نيز كنجي يامادا معاون وزير امور خارجه ژاپن در سفر به تهران با عراقچي ديدار كرده بود. بيست و ششمين نشست گفت‌وگوهاي سياسي ايران و ژاپن به رياست «تاكئو موري» معاون ارشد وزارت امور خارجه ژاپن و سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران شنبه در محل وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در تهران برگزار شد. در اين نشست، گفت‌وگوهاي صريحي در مورد روابط دوجانبه و راه‌هاي گسترش آن انجام شد و طرفين در خصوص تحولات مربوط به برجام و اوضاع منطقه خليج فارس و آسياي غربي با يكديگر بحث و تبادل نظر كردند. معاونان وزراي خارجه دو كشور همچنين با اشاره به اهميت سفر اخير «آبه شينزو» نخست‌وزير ژاپن به تهران، علاقه‌مندي خود را براي ادامه مشورت‌هاي عاليرتبه سياسي ابراز كردند.

ايران و برجام محور گفت‌وگوهاي پوتين و ماكرون

در ديدار روز دوشنبه روساي جمهور روسيه و فرانسه، موضوع ايران و برنامه هسته‌اي اين كشور از مهم‌ترين موضوعات مورد بحث خواهد بود. قرار است فردا، ولاديمير پوتين در سفري به جنوب فرانسه با امانوئل ماكرون رييس‌جمهور اين كشور ديدار و گفت‌وگو كند. ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه روز دوشنبه با «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه ديدار مي‌كند و ايران يكي از محورهاي گفت‌وگوهاي وي با ماكرون خواهد بود . بر اساس گفته «يوري يوشاكوف» دستيار ويژه پوتين، ايران و برجام از جمله مهم‌ترين موضوعاتي است كه روساي جمهور روسيه و فرانسه درباره آن بحث خواهند كرد.

بغداد: نقش عمده‌اي در آزادي نفتكش ايراني داشتيم

مشاور نخست وزير عراق با اشاره به اينكه عادل عبدالمهدي در سفر اخيرش به ايران در رابطه با مساله نفتكش با حسن روحاني گفت‌وگو كرد، افزود كه بغداد نقش مهمي در حل بحران تهران- لندن ايفا كرد. به گزارش ايسنا به نقل از الغدپرس، حسين الهنين، مشاور عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق ادعا كرد كه كشورش در آزادي كشتي گريس 1 (آدريان دريا) نقش مهمي ايفا كرده است. وي افزود كه عراق در حل بحران ميان تهران و لندن نقش مهمي ايفا كرد زيرا اين كشور دوست همه است و اين مساله باعث شده است كه موازنه مثبتي در روابط بين‌المللي ايجاد كند. الهنين همچنين گفت كه مساله نفتكش محور گفت‌وگوي عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق با حسن روحاني رييس‌جمهور ايران در سفر اخيرش به تهران بود.

ورشو پيوستن به ائتلاف امريكايي را بررسي مي‌كند

وزارت خارجه لهستان از بررسي ايده مشاركت در ائتلاف دريايي امريكا در خليج فارس خبر داد. به گزارش فارس، لهستان از احتمال مشاركت خود در ائتلاف دريايي امريكا در خليج فارس خبر داده و اعلام كرده كه هرگونه اقدام براي تثبيت اين منطقه قابل دفاع است. يك سخنگوي وزارت خارجه لهستان روز جمعه به خبرگزاري «رويترز» در اين زمينه گفت: «از ديدگاه ما هرگونه اقدام براي تثبيت اين منطقه قابل دفاع است. بايد منتظر بمانيم تا نتيجه بررسي‌ها مشخص شود و اينكه لهستان به چه شكلي مي‌تواند به چنين ابتكار عملي بپيوندد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون