• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4442 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ مرداد

خبر

آغاز رفع محدوديت‌ها در كشمير

مقامات كشمير شنبه برقراري مجدد خدمات خطوط ثابت تلفن را پس از حدود دو هفته قطعي آغاز كردند. به گزارش ايسنا، شهيد اقبال چودري، مدير منطقه كشمير اظهار كرد: محدوديت‌ها در اكثر مناطق در حال برداشته شدن هستند و ادارات دولتي امروز باز خواهند بود. او افزود: مواد غذايي و ديگر كالاها «به وفور» در دسترس هستند. پليس كشمير در توييتر نوشت: محدوديت‌هاي رفت و آمد مردم در چندين بخش كاهش يافته و «وضعيت آرام باقي مانده است. » نيروهاي امنيتي كه اين منطقه را تحت پوشش قرار داده‌اند، در پي اعتراضات مردمي پس از نماز جمعه در وضعيت هشدار باقي مانده‌اند. به گزارش آسوشيتدپرس، شوراي امنيت سازمان ملل پس از چندين دهه بنا به درخواست چين و پاكستان نشستي براي رسيدگي به موضوع كشمير برگزار كرد كه پشت درهاي بسته تشكيل شد. سفير چين در سازمان ملل پس از اين نشست اظهار كرد كه اعضاي شوراي امنيت معتقدند، هند و پاكستان بايد از انجام اقدامات يك‌جانبه در خصوص كشمير خودداري كنند تا بر تنش‌هاي موجود در اين منطقه افزوده نشود. همچنين دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در تماسي تلفني با عمران خان، نخست‌وزير پاكستان درباره اهميت كاهش تنش‌ها در كشمير از طريق مذاكره هند و پاكستان صحبت كرد. به گفته وزير امور خارجه پاكستان، ترامپ در اين تماس تلفني گفته است كه با نارندرا مودي، نخست‌وزير هند نيز در اين خصوص گفت‌وگو خواهد كرد.

هشدار مجدد پكن به واشنگتن درباره دخالت در هنگ‌كنگ

همزمان با هشدار دوباره چين به امريكا مبني بر توقف دخالت‌ها در هنگ‌كنگ، محافل مختلف چين و هنگ‌كنگ با صدور بيانيه‌هايي ضمن حمايت از پليس، خواهان جلوگيري از گسترش خشونت‌ها و محافظت از صلح و شكوفايي هنگ‌كنگ شدند. به گزارش ايرنا، «هوا چون اينگ» سخنگوي وزارت امور خارجه چين شنبه در واكنش به دخالت امريكا در امور هنگ‌كنگ بار ديگر ضمن هشدار به واشنگتن گفت: در جريان هستيم كه ترامپ پيش از اين گفته بود شورش هنگ‌كنگ زياد طول كشيده است. او افزود: از ارديبهشت سال جاري به اين سو، اقدامات خشونت‌بار و قهرآميز در منطقه هنگ‌كنگ بسيار شدت گرفته است، شورشيان ضمن تخريب اداره قانوني و نظام عادي جامعه، به‌طور علني خطوط قرمز اصل «يك كشور دو نظام» را به چالش كشيدند. هوا ادامه داد: كار اصلي و ضروري كنوني توقف خشونت‌ها و احياي نظام عادي است و دولت سرزمين اصلي قاطعانه از سياستمداري و اجراي قانوني دولت منطقه اداري ويژه هنگ‌كنگ به رهبري خانم «كري لام» حمايت و از اجراي جدي قانون توسط پليس هنگ‌كنگ و مجازات جنايتكاران خشونت‌طلب از سوي نهادهاي دادگستري و ذي‌ربط ديگر منطقه هنگ‌كنگ پشتيباني مي‌كند.

احتمال ممنوع‌الخروج شدن شيخ زكزاكي

يك روزنامه نيجريه‌اي خبر داد، احتمال آن وجود دارد كه دولت اين كشور سفر «شيخ ابراهيم زكزاكي» به خارج به منظور درمان را ممنوع كند. روزنامه نيجريه‌اي «پانچ» به نقل از منابع دولتي و امنيتي اين كشور خبر داد، احتمال ممنوع‌الخروج شدن «شيخ ابراهيم زكزاكي» رهبر جنبش اسلامي نيجريه براي درمان وجود دارد. در گزارش روزنامه آمده است: «دولت فدرال (نيجريه) شايد از سفر ابراهيم زكزاكي رهبر جنبش اسلامي نيجريه به خارج از كشور براي درمان جلوگيري كند.» يك مقام‌ ارشد امنيتي نيجريه كه نخواست نامش فاش شود به «پانچ» گفت: «خيلي بعيد است كه دولت فدرال (نيجريه) بار ديگر به او اجازه دهد كه براي درمان به خارج از كشور سفر كند. كارهايي كه او انجام داده گزارش‌هاي امنيتي كه ما از قبل درباره‌اش داشتيم را تاييد كرده است. محتمل نيست كه دولت يك بار ديگر به او اجازه سفر به خارج را بدهد حتي اگر دادگاه حكمي در اين باره بدهد.» اين منبع ناشناس امنيتي نيجريه مدعي شد: «دولت همواره اصرار داشته است كه امكان درمان او در داخل كشور وجود دارد. حالا كه فعاليت‌هايش در هند از قبيل برنامه‌ريزي او براي ديدار با وكلايش فاش شده است، من روي اين موضوع شرط مي‌بندم كه دولت بار ديگر به او اجازه سفر به خارج از كشور نخواهد داد.»

حزب‌الله لبنان هيچ شاخه سياسي يا نظامي در عراق ندارد

معاون دبيركل حزب‌الله لبنان با حسنه خواندن روابط اين جنبش با گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي شيعي در عراق تصريح كرد: حزب‌الله لبنان هيچ شاخه سياسي يا نظامي در عراق ندارد. به گزارش تسنيم، او در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني الفرات عراق افزود: روابط ما با طرف‌هاي شيعي در عراق از طرفي به طرف ديگر متفاوت است، ما روابط بسيار خوبي با حزب الدعوه الاسلاميه، ‌جريان حكمت ملي، مجلس اعلاي اسلامي، گروه‌هاي حشد شعبي و همچنين جريان صدر داريم و هرگز نقش برادر بزرگ‌تر را براي آنها يا برخي از اين گروه‌ها ايفا نمي‌كنيم. او به ‌شدت تاسيس هرگونه جريان سياسي يا نظامي از سوي حزب‌الله در عراق را تكذيب و تاكيد كرد: ما بر هيچ طرف يا شاخه‌اي در عراق نظارت يا مديريت نداريم. شيخ نعيم قاسم تاكيد كرد: گردان‌هاي حزب‌الله عراق هيچ ارتباطي با ما ندارد و يك شاخه و گروه مستقل عراقي است، البته با آنها هماهنگي وجود دارد. او در ادامه درباره حزب‌الله اظهار داشت: حزب‌الله يك حزب لبناني است و طرح مشخص و واضحي دارد و اينكه با انصاف و عدالت با مردم در لبنان رفتار كرده و با رژيم اسراييل براي آزادي سرزمين مبارزه كند و بر اساس اسلام ناب محمدي پرورش يافته و براساس اصول و در چارچوب وحدت ملي گام برمي‌دارد. ما براي توسعه‌طلبي يا براي اينكه جايگاه منطقه‌اي پيدا كنيم به سوريه نرفتيم بلكه براي دفاع از ركني از اركان مقاومت رفتيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون