• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4445 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد

كميسيون اصل 90 مجلس و وزارت آموزش و پرورش خواستار فسخ قرارداد اردوگاه شهيد باهنر شدند

جدال بر سر «اردوگاه»

اردوگاه شهيد باهنر تهران، اردوگاهي است واقع در شمال تهران در محله نياوران با درختاني سر به فلك كشيده و زميني، بي‌اغراق به گستردگي يك شهر. اين اردوگاه از چندين سال پيش تاكنون در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد ولي سال 97 حميدرضا حاجي‌بابايي، رييس فراكسيون فرهنگيان مجلس در نامه‌اي به حسن روحاني كه يك نسخه آن جهت پيگيري به كميسيون اصل 90 پارلمان ارجاع شد، خبر از «فروش» اردوگاه شهيد باهنر به ازاي «ثمن بخس (يك‌سوم قيمت) در قالب اجاره به شرط تمليك در اسفند ماه 95 به شركتي تحت ‌عنوان واسط مالي شهريور سوم» داد. خبري كه مطابق انتظار به سرعت مورد توجه افكار عمومي و جامعه فرهنگيان قرار گرفت و مطالبات به مراتب جدي‌تري را براي حفظ اين اردوگاه ترتيب داد.

وزارت آموزش و پرورش همان زمان به تكذيب اظهارات حاجي‌بابايي پرداخت و هر گونه واگذاري اردوگاه شهيد باهنر را تكذيب كرد. عليرضا كاظمي، معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش همان زمان در اظهاراتي كه در اغلب خبرگزاري‌هاي ايران منتشر شد در همين زمينه اعلام كرد:«حتي يك متر از فضاي اين اردوگاه تحت عنوان تملك، اجاره يا بهره‌برداري به كسي واگذار نشده و تمام اين مجموعه در اختيار وزارت آموزش ‌و ‌پرورش است. اردوگاه شهيد باهنر متعلق به دانش‌آموزان و فرهنگيان است و قابل واگذاري به شركت‌هاي خصوصي نيست.» از آن زمان به بعد موضوع به ‌طور جسته‌ گريخته پيگيري شد تا اينكه روز گذشته بهرام پارسايي، سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس در اظهاراتي كه تسنيم آن را منتشر كرد از بروز تخلفات گسترده در ماجراي واگذاري اردوگاه شهيد باهنر خبر داد.

نكته جالب اين است كه پارسايي به عنوان نماينده اصلاح‌طلب مجلس نيز از وجود ابهامات در «واگذاري» اردوگاه شهيد باهنر سخن به ميان آورده و اين موضوع را مي‌توان تكذيبيه‌اي صريح بر گفته‌هاي معاون وزير آموزش و پرورش مبني بر «عدم واگذاري» اين اردوگاه دانست. سخنگوي كميسيون اصل 90 در بخشي از اظهارات جديد خود گفته:«ماه‌ها اين موضوع در مجلس مطرح بود و نسبت به نحوه واگذاري اردوگاه شهيد باهنر ابهاماتي وجود داشت و بر اساس اطلاعاتي كه واصل شد، تخلفات بزرگي در اين رابطه انجام شده است. كميسيون اصل 90 از مراجع ذي‌ربط استعلام كرد و در نهايت به اين جمع‌بندي رسيديم؛ طبق مستندات موجود، تخلف بزرگي در نحوه واگذاري اردوگاه شهيد باهنر صورت گرفته است و اين تخلف در سال 95 حدود 8 هزار ميليارد تومان بود».

تخلف 8 هزار ميليارد توماني در واگذاري اردوگاهي كه امروز احتمالا حدود 40 هزار ميليارد تومان قيمت دارد. اين موضوعي است كه احتمالا از اين پس رسانه‌هاي بسياري را به خود مشغول خواهد كرد اما سوال اينجاست كه اين اظهارات به معناي از دست رفتن كامل اردوگاه باهنر است؟ پاسخ پارسايي به اين پرسش منفي است.

او گفته: «اردوگاه بايد برگردد چون نحوه واگذاري آن با تخلف همراه بوده و اين‌گونه نيست چون قرارداد آن امضا و انتقال داده شده است، غيرقابل برگشت باشد اما افرادي كه در اين زمينه ذي‌نفع هستند و از اين رانت استفاده مي‌كنند، سعي دارند ماجرا را در مسيري قرار دهند كه معامله غيرقابل فسخ باشد».

در همين زمينه روز گذشته علي اللهيارتركمن، معاون برنامه‌ريزي و توسعه منابع انساني وزارت آموزش و پرورش به ارايه توضيحاتي در همين زمينه پرداخت.

او همچون كاظمي، ديگر معاون اين وزارتخانه نه ‌تنها موضوع را تكذيب نكرده بلكه از تلاش اين وزارتخانه براي بازپس‌گيري اردوگاه باهنر سخن به ميان آورده است. او گفته: «مستحضر هستيد، اين اتفاق در زمان ما رخ نداده است اما صرف ‌نظر از اتفاق سال 95 و نحوه واگذاري اردوگاه شهيد باهنر، آنچه اكنون براي ما مهم است، اين است كه براساس قوانين موجود و حضور سازمان برنامه‌وبودجه به عنوان ضامن و وزارت امور اقتصادي و دارايي به عنوان باني كار بايد تلاش كنيم، قرارداد در مهلت خودش به پايان رسيده و مالكيت اردوگاه بدون هيچ كم و كاستي از رهن خارج و به وزارت آموزش‌وپرورش بازگردد».

به اين ترتيب بايد ديد در روزهاي اخير سرنوشت اين وزارتخانه به كجا خواهد رسيد و اردوگاهي كه نمايندگان مجلس و مسوولان دولتي سرمايه‌ ملي‌اش خوانده‌اند به كجا خواهد رسيد و اين اردوگاه عظيم به وزارت آموزش و پرورش و جامعه فرهنگيان برخواهد گشت يا اينكه عملا بايد از دست رفته تصورش كرد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون