• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4445 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد

آخر هفته و تماشاي فيلم «در جست‌وجوي فريده»

در جست‌وجوي اسكار

تينا جلالي

 

 

بعد از اينكه مستند «در جست‌وجوي فريده» به عنوان نماينده ايران در اسكار2020 معرفي شد و هياهوي زيادي در باب چگونگي معرفي اين فيلم به آكادمي علوم و فنون سينمايي اسكار به پاشد ناخودآگاه توجه‌ها هم به سمت اين فيلم جلب شد و خيلي‌ها كه تاكنون فرصت تماشاي اين فيلم را پيدا نكرده بودند به فكر افتادند تا به هر طريقي شده آن را ببينند تا از ساختار و داستان آن مطلع شوند؛ اينكه موضوع مستند از چه قرار است كه توانسته هيات انتخاب را مجاب كند و بعد فيلم‌هاي داستاني سينماي ايران را كنار بزند و خود را به عنوان نماينده ايران به اسكار معرفي كند.

داستان اين فيلم درباره دختري به نام فريده است كه در هلند زندگي مي‌كرد و در جست‌وجوي خانواده‌ هويت و ريشه گمشده خويش بر مي‌آيد. او ۴۰ سال پيش در حرم امام رضا رها شده و توسط زوج هلندي از ايران به فرزندي گرفته مي‌شود و در اين ۴۰ سال از خانواده اصلي خود چيزي نمي‌داند و حالا در اين سن و سال مي‌خواهد به هويت و ريشه خود برسد.

كارگردانان اين فيلم خيلي اتفاقي از طريق آگهي و گزارش مندرج در روزنامه خراسان با فريده آشنا مي‌شوند و قصه‌ اين شخصيت به نظرشان براي ساخت يك فيلم جالب مي‌آيد. فريده كه پيش‌تر در ايران وكيل گرفته بود و دورادور موضوع پيدا كردن خانواده خود را پيگيري مي‌كرد، از آشنايي با كارگردانان اين فيلم خوشحال مي‌شود و از ساخته شدن اين فيلم در مورد زندگي‌اش استقبال مي‌كند و به همين سادگي مراحل ساخت فيلم آغاز مي‌شود.

فيلم در عين حال كه روايت مستند دارد و دوربين پا به پاي فريده در مسير سفر و اتفاقات پيش روي او است، همچنين در جريان مواجهه او با آدم‌ها قرار مي‌گيرد و داستان دراماتيكش را پيش مي‌برد و تماشاي فيلم را براي مخاطب جذاب مي‌كند. فريده در جريان مسافرت به ايران با خانواده‌هايي از طبقات مختلفي برخورد مي‌كند كه به عنوان اقوام و پدر و مادر او معرفي مي‌شوند؛ بافت زندگي اين خانواده‌هاي مشهدي در كنار هم و همچنين رابطه مثبت و دوست‌داشتني كه فريده با آنها برقرار مي‌كند، از لحظات گرم و تاثيرگذار فيلم است. ارتباطي كه مخاطب با «در جست‌وجوي فريده» برقرار مي‌كند كمتر از يك فيلم سينمايي تاثيرگذار نيست و از اين جهت تماشاي آن بسيار جذاب خواهد بود.

اكران مستند «در جست‌وجوي فريده» به كارگرداني آزاده موسوي و كوروش عطايي از اواخر پاييز سال گذشته در گروه هنر و تجربه آغاز شده بود و تا همين چند وقت پيش هم اكران آن در اين گروه ادامه داشت و اتفاقا مخاطبان زيادي را به خود جذب كرد تا اينكه بعد از شش ماه اكران يا حتي بيشتر طبيعتا فرصت نمايش گسترده آن به پايان رسيد. حالا با توجه به اينكه اين فيلم دوباره در كانون توجه مخاطبان قرار گرفته اكران گسترده آن دوباره در سينماهاي تهران آغاز شده است؛ ضمن اينكه از چندي پيش سامانه اينترنتي هاشور هم اين فيلم را به مخاطبان خود عرضه مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون