• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4446 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور

نخست‌وزير جديد بريتانيا براي اولين‌بار به فرانسه و آلمان سفر كرد

جنگ زبان بدن

ميثم سليماني

 

 

بوريس جانسون، نخست‌وزير جديد بريتانيا در روزهاي آخر هفته گذشته دو سفر مهم يكي به آلمان و ديگري به فرانسه داشت. اين اولين نمايش جانسون در قامت نخست‌وزير بريتانيا بود تا همه طرف‌ها ببينند او چه سياستي را در قبال ساير كشورهاي اروپايي به خصوص در بحث خروج دنبال مي‌كند. سفر بوريس جانسون به خصوص در فرانسه نمايشي قابل توجه از زبان بدن بود. نكته اينجاست كه تحليل‌ها نشان مي‌دهد بوريس جانسون با آمادگي كامل به هر دو كشور سفر كرده و مقام‌هاي هر دو كشور را نيز به خوبي آناليز كرده بود كه چگونه بايد با آنها برخورد كند.

اما حاشيه سفر جانسون به فرانسه بيش از آن چيزي بود كه بسياري توقع داشتند. البته مشخص بود هم امانوئل ماكرون به عنوان رييس‌جمهور فرانسه و بوريس جانسون به عنوان نخست‌وزير بريتانيا با شناخت يكديگر را ملاقات كردند چراكه در تصاوير منتشر شده هر دو مي‌دانستند چگونه رو در روي هم قرار گيرند. اما جنجال‌برانگيزترين تصوير مربوط به روي ميز گذاشتن پاي بوريس جانسون بود؛ تصويري كه ابتدا رويترز آن را منتشر كرد. تصويري كه تعجب بسياري را برانگيخت چراكه در اين ديدار پيش‌بيني مي‌شد كه هر اتفاقي رخ دهد اما به نظر نمي‌رسيد در ميان رفتارهاي طرفين اين اتفاق رخ دهد. موضوعي كه عصبانيت بسياري از فرانسوي‌ها را نيز برانگيخت. حاضراني كه در اين نشست بودند مي‌گويند: امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه در ابتداي نشست با اشاره به ميزي كه جلوي دو طرف بوده به شوخي مي‌گويد كه اين ميز كاربرد عسلي دارد كه مي‌تواند پايش را روي آن بگذارد كه جانسون در پاسخ به اين شوخي پايش را روي ميز مي‌گذارد.

در خصوص اين رفتار جانسون تحليل‌ها و نظرهاي متعددي وجود داشت. برخي مي‌گويند كه جانسون در مقابل عكاسان فريب خورد و نبايد اين كار را انجام مي‌داد. اما برخي ديگر مي‌گويند كه ماكرون قصد مسخره كردن جانسون را داشته كه او نيز جواب ماكرون را داده است. متخصصان زبان بدن بر اين عقيده هستند كه هر دو طرف توانستند از پس يكديگر بر بيايند. هرچند كه فرانسوي‌ها تا حدي عصباني و بريتانيايي‌ها خوشحال هستند.

اما فارغ از اتفاقاتي كه در حاشيه اين موضوع رخ داده است دو طرف در اصل با يكديگر ديدار كردند تا بتوانند مسائل مربوط به خروج را پيش ببرند. جانسون ابتدا در اين ملاقات از اشتراكات صنعتي ميان دو كشور سخن به ميان آورد. او گفت: همانطور كه اتوبوس‌هاي فرانسوي به لطف باز بودن بي‌نظير اقتصاد انگلستان اكنون در خيابان‌هاي لندن تردد مي‌كنند در طرف مقابل اين يك واقعيت قابل توجه است كه قطارهاي سريع‌السير TGV در فرانسه توسط يك شركت انگليسي ساخته مي‌شود. او در ادامه گفت بسياري از مردم اين را نمي‌دانند. در واقع حتي سفير انگليس نيز نمي‌دانست و من به او گفتم. سايت اكسپرس به نقل از يك متخصص زبان بدن مي‌نويسد، نخست‌وزير انگليس سعي داشت كه در ديدارهاي خود با آنگلا مركل و امانوئل ماكرون نقش يك قهرمان را ايفا كند؛ فردي كه ورود كرده تا مسائل را حل كند.

برخي عنوان مي‌كنند كه جانسون تلاش فراواني انجام داده كه ديدارش با آنگلا مركل صدراعظم آلمان كاملا مودبانه و در چارچوب رفتارهاي ديپلماتيك باشد. اما به نظر مي‌رسيد شخصيت‌هاي جانسون و ماكرون اين اجازه را نداد كه چنين اتفاقي رخ دهد و به نظر مي‌رسد كه ماكرون قصد داشته تا به نحوي به بوريس جانسون رفتارهاي او را ديكته كند و از همان ابتدا در برخورد جانسون حالت تدافعي به خود گرفته بود. اما برخي بر اين باورند كه با وجود تمام چالش‌هاي ديپلماتيك رفتاري ميان جانسون و ماكرون اما مذاكرات خوبي را پشت سر گذاشته‌اند. بسياري بر اين عقيده هستند درك خوب ماكرون از زبان انگليسي، بوريس جانسون را تحت تاثير قرار داده بود و دو طرف توانسته بودند روابط خوبي را با يكديگر برقرار كنند.

اكسپرس در ادامه گزارش خود عنوان مي‌كند، هرچند دو طرف سعي مي‌كردند با حركات بدن خود مانند انگشتان دست و مشت‌هاي گره كرده در يك نبرد زبان بدني با يكديگر قرار گيرند، اما از سوي ديگر به نظر مي‌رسيد هردو از اين نبرد لذت مي‌برند.

اين در حالي بود كه ديدار ميان مركل و جانسون كاملا كسل‌كننده بود و هيچ چيزي براي ارايه نداشت. هرچند به نظر مي‌رسد در اين ديدار بوريس جانسون تلاش كرده با حس شوخ‌طبعي كه دارد فضا را براي مذاكرات دو جانبه تلطيف كند اما بسياري از زبان بدن مركل اين‌گونه برداشت كرده بودند كه او كاملا براي اين ديدار بي‌حوصله است و حتي هيچ تمايلي براي برگزاري چنين ديداري ندارد ولي در نهايت چاره‌اي نداشته تا اين كار را انجام دهد.

اما واقعيت آن است كه بوريس جانسون در تلاش است يك دريچه جديد براي مذاكره با اروپايي‌ها باز كند كه مهم‌ترين بحث هم ايجاد يك مرز فيزيكي در ايرلند است كه مرز ميان بريتانيا و اتحاديه اروپا را به طور كامل مشخص مي‌كند اما اروپايي‌ها به هيچ عنوان قصد ندارند بپذيرند كه چنين كاري انجام شود. با اين حال كشورهاي اروپايي نيز چندان تمايل ندارند كه در بن‌بست باقي‌ بمانند. آنگلا مركل صدراعظم آلمان نيز روز چهارشنبه گفته بود كه به دنبال يافتن راهكاري براي انگلستان هستند.

با اين حال اكنون بريتانيا تا روز 31 اكتبر زمان دارد كه طبق برنامه از اتحاديه خارج شود و به هر نحو ممكن بايد جلوي خروج بدون توافق را بگيرد. هرچند جانسون به خروج بدون توافق نيز اعتقاد دارد اما بر مبناي تصميم پارلمان نمي‌تواند اين كار را انجام دهد و از طرفي تمايلي به تمديد تاريخ خروج ندارد چرا كه معتقد است اين اتفاق مي‌تواند تا مدت طولاني بريتانيا را به اروپا متصل كند و اين خلاف همه‌پرسي سال 2016 است اما اتحاديه اروپا بارها و بارها گفته است كه توافق با ترزا مي،‌ نخست‌وزير پيشين قابل مذاكره مجدد نيست. با اين‌حال جانسون عنوان كرده كه قصد دارد آن توافق را بهبود ببخشد. ماكرون نيز در ديدار خود با جانسون بر تضمين ضروري ثبات در ايرلند تاكيد كرده و معتقد است كه بايد بازار يكپارچه مالي در اروپا پس از خروج نيز حفظ شود. اما ماكرون نيز صحبتي در خصوص بازگشت به مذاكره برگزيت انجام نداد. با اين حال او گفت هرگونه توافقي كه طرفين بخواهند به آن دست پيدا كنند تفاوت چنداني با توافق موجود نخواهد داشت.

به گزارش بي‌بي‌سي، ماكرون و مركل مصمم هستند در هرگونه مذاكره مجدد را به روي بوريس جانسون ببندند تا گزينه‌هاي زيادي براي توافق پيش‌ روي خود نبيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون