• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4447 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳ شهريور

لباس رزم بپوشيم

نيوشا طبيبي

يك - براي برچيدن ريشه بدي و فساد بايد دست به دست هم داد و از هر زشتي و پليدي دوري كرد. كارها درست نمي‌شود اگر هر كدام از ما در مقام بحث و نظر از فساد ناله كنيم اما در جايي كه سودي وجود دارد، بي‌چون و چرا و با رضا و رغبت تن به بي‌قانوني و تخلف بدهيم. به اين صورت چيزي درست نمي‌شود. عزم ملي براي ريشه‌كني ناپاكي و نادرستي بايد شكل بگيرد تا به آن موقعيت آرماني كه درباره آن داد سخن مي‌دهيم، برسيم. بايد لباس پيكار به تن كرد، هر كس در هر حوزه‌اي كه كار مي‌كند نبايد تن به فساد بدهد. نبايد به درخواست رشوه براي راه انداختن كار، پاسخ مثبت داد، نبايد براي گرفتن تسهيلات بانكي سهمي براي واسطه و كارچاق‌كن در نظر گرفت.تلاش براي جلو انداختن نوبت ويزيت بيمار و پيدا كردن آشنا و رابط براي اين كار هم نوعي فساد است و امري ناشايست. حرص و عجله ما براي جلو افتادن در صف‌ها از كجا ناشي مي‌شود؟ چرا براي هر كاري مي‌خواهيم آشنايي پيدا كنيم؟ چرا به نوبت و صف و حق ديگران اعتقادي نداريم؟

دو - پول درآوردن به هر قيمت و با هر هزينه اخلاقي و روحي مي‌تواند كار آدم و جامعه را به سراشيبي خطرناكي بكشاند. تقلب در توليد و عرضه كالا و ارايه خدمات به قصد بردن پول مردم، آثار معنوي بسيار عميقي دارد. كار زشت چند نفر در آلودن گندم مصرفي مردم گنبدكاووس به فضولات حيواني و نخاله ساختماني به قصد دزدي و كلاهبرداري فقط محدود به آثار مادي نمي‌شود، بنيان‌هاي اعتماد و اطمينان را در جامعه مخدوش مي‌كند. اين سوال براي همه پيش مي‌آيد كه چند مورد ديگر مانند گنبدكاووس وجود دارد؟ آيا ناني كه مي‌خوريم، پاكيزه و گندمش سالم است؟ وضعيت خوردني‌هاي ديگر به چه صورت است؟

 

سه - چندين سال است كه ذرت تراريخته از برزيل وارد كشور مي‌شود. اينكه محصولات تراريخته چه تاثيري بر سلامتي انسان و بروز انواع بيماري‌هاي خطرناك دارد بحثي طولاني است. همين قدر بگوييم كه مصرف محصولات تراريخته در بسياري از كشورهاي جهان ممنوع يا محدود است. ذرت تراريخته آلوده به سم افلاتوكسين در يكي، دو سال گذشته به كشور وارد شده و همين اواخر با دستور رييس‌جمهور بخشي از آنها امحا شده است. در بعضي از خبرها صحبت از محموله ۴۸۰ هزار تني اوليه بوده كه نهايتا ۱۴۰ يا ۱۲۰ هزار تن آن به دستور رييس‌جمهور امحا مي‌شود. به گفته مسوولان گمرك، عده‌اي قصد داشته‌اند همان محموله آلوده به افلاتوكسين را ترخيص كنند. اين افراد چه كساني هستند؟ شركت‌ها يا افراد وارد‌كننده محصولاتي كه براي سلامتي مردم به طور جدي خطرناك هستند چه نام دارند و چرا محاكمه نمي‌شوند؟ ذرت‌هاي وارداتي معمولا يا به مصرف دام مي‌رسند كه سم در گوشت و شير آنها باقي مي‌ماند يا به كارخانه‌هاي پفك‌سازي مي‌روند و تبديل به تنقلاتي مي‌شوند كه كودكان از آنها مصرف مي‌كنند. آيا تاكنون بررسي دقيقي در اين خصوص و رابطه آن با سرطان كودكان به عمل آمده؟ تقلب شركت‌هاي وارد‌كننده ذرت‌هاي آلوده آيا محدود به همين يك محموله چند صد هزار تني است يا اين‌ بار آنها لو رفته‌اند؟ بد نيست بدانيد كه مدافعان اصلي محصولات تراريخته در كشور، ثروتمندان و قدرتمنداني هستند كه بعضي از آنها در نقاط حساسي مانند سازمان حفاظت از محيط زيست و «كميته ايمني زيستي» نشسته‌اند!

چهار- قضيه سلامت خوراك مردم گويي چندان محل اعتنا و اهميت نيست و معمولا سازمان‌هاي نظارتي به آخرين حلقه يعني دكاندار فشار مي‌آورند. برقراري دستورالعمل‌هاي دقيق بهداشتي و نظارت مستمر بر كيفيت و نه ظواهر، مي‌تواند دكان‌ها و رستوران‌ها را پاكيزه و بهداشتي نگه دارد اما آيا به وجوه ديگر تقلب‌هاي غذايي توجه مي‌شود؟آيا مواد اوليه‌اي كه در رستوران‌ها تبديل به غذا مي‌شوند، تازگي و پاكيزگي آنها مورد آزمايش قرار مي‌گيرد يا نظارت در حد كاشي‌هاي سفيد آشپزخانه باقي مي‌ماند و بازرس نگاهي سرسري مي‌اندازد و مي‌رود؟ آيا نظارتي بر كار افرادي كه تحت نام «تيستر» هر روز در شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌كنند و با گرفتن پول، رستوران‌ها و غذاخوري‌هاي بي‌كيفيت و متقلب را خوب و سالم جا مي‌زنند، وجود دارد؟ آيا دستگاه‌هاي نظارتي مي‌دانند كه بعضي از اين افراد از رستوران‌ها باج مي‌گيرند و تهديد مي‌كنند كه در صورت عدم پرداخت در صفحات چند ده هزارتايي‌شان عليه آنها ضد تبليغ مي‌كنند؟

پنج - نظارت بر سلامت خوراك مردم بايد با اولويت بيشتري مورد توجه دستگاه‌هاي نظارتي به ويژه قوه قضاييه قرار گيرد و از اشتغال به كار افرادي كه خود در تجارت مواد غذايي و تراريخته دستي دارند در گلوگاه‌هاي نظارتي و استاندارد و محيط زيست اكيدا جلوگيري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون