• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4447 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳ شهريور

رسانه‌ها از تفاهم هيات امريكايي با طالبان افغانستان در دوحه خبر دادند

ترامپ در تقلاي توافقي براي فرار

گروه جهان|دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا به يك توفيق در حوزه سياست خارجي نياز دارد. فعلا معامله پر سر و صداي قرن نتيجه‌اي جز تنش‌آفريني بيشتر ميان اسراييل و فلسطين نداشته؛ كناره‌گيري از توافق هسته‌اي با ايران به پاي ميز مذاكره نشستن ايران و امريكا منتهي نشده، كيم جونگ اون از كره شمالي همزمان با ارسال نامه‌هاي زيبا براي دونالد ترامپ آزمايش‌هاي موشكي خود را ادامه مي‌دهد و در ونزوئلا نيز تلاش‌ها براي بركناري رييس‌جمهور قانوني به افشاي مذاكرات پنهاني واشنگتن با هياتي به نمايندگي از نيكولاس مادورو منتهي شده است. تيم ترامپ اندك اندك به فضاي انتخاباتي 2020 نزديك مي‌شود و چنته خالي از دستاوردي در حوزه سياست خارجي مي‌تواند به نقطه ضعفي براي او تبديل شود. در چنين شرايطي زلماي خليل‌زاد، نماينده كاخ سفيد در پرونده افغانستان، بر مذاكره با طالبان سرمايه‌گذاري كرده تا شايد خبر بازگشت سربازان امريكايي به خانه آن هم 18 سال پس از آنكه به اسم مبارزه با ترور راهي افغانستان شدند، بتواند به برگ قابل قبولي براي دونالد ترامپ تبديل شود.

امريكا و طالبان تاكنون 9 دور مذاكره را پشت سر گذاشته‌اند. مذاكراتي كه دولت وحدت ملي به رياست‌جمهوري اشرف غني احمدزي غايب آن است و همزمان در حالي كه نيروهاي طالبان مشغول چانه‌زني با امريكايي‌ها در قطر هستند همكاران آنها در گوشه و كنار افغانستان مشغول عمليات‌هاي تروريستي و انتحاري هستند. در حالي كه تحليلگران مسائل افغانستان به تيم ترامپ هشدار داده‌اند كه خروج بي‌حساب و كتاب از اين كشور مي‌تواند اندك دستاورد سياسي به دست آمده در 18 سال گذشته را كه همان تشكيل دولت وحدت ملي است به باد بدهد و اين كشور را دوباره به تهديدي براي صلح و امنيت ملي تبديل كند. خليل‌زاد تلاش مي‌كند پشت ميز مذاكرات در قطر برگ خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان را به طالبان داده و در مقابل اين امتياز از آنها ضمانتي امنيتي بگيرد. خبرگزاري رويترز همزمان با آغاز اين دور از مذاكرات در دوحه كه سه روزه تعيين شده نوشت كه خليل‌زاد اميدوار است بتواند آتش‌بسي ميان طالبان و ساختار سياسي در افغانستان اعلام كند. هيچ كس نمي‌داند پشت درهاي بسته در دوحه ميان خليل‌زاد و هيات طالبان چه مي‌گذرد اما يك مقام نزديك به تيم امريكا به رويترز اعلام كرده كه بحث بر سر مسائل بسيار جزيي آغاز شده است. دونالد ترامپ با شعار ما پليس دنيا نيستيم و من سربازان امريكايي را به خانه باز مي‌گردانم به كاخ سفيد راه پيدا كرد و در حالي شمارش معكوس براي انتخابات 2020 در امريكا آغاز شده كه 20 هزار نيروي خارجي كه بيشتر آنها امريكايي هستند همچنان در افغانستان مشغول جنگ هستند. در حالي كه گفته مي‌شود مسووليت اصلي گروه‌هاي باقيمانده خارجي در افغانستان تعليم نيروهاي امنيتي بومي است اما سربازان امريكايي در بسياري از عمليات‌هاي ضدتروريستي شركت مي‌كنند. دونالد ترامپ چه در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي و چه پس از آن نشان داده كه اهميت چنداني براي مساله افغانستان قائل نيست و ترجيح مي‌دهد اين كتاب باز را به زودي ببندد. هفته گذشته بود كه او در اظهاراتي ادعا كرد نقش ارتش امريكا در افغانستان به نيروهاي پليسي مسخره تبديل شده است. او پيش از اين نيز در توهيني آشكار به افغانستان ادعا كرده بود كه مي‌توانست اين پرونده را با يك حمله نظامي مختومه كند اما از بيم آمار بالاي انساني از اين اقدام خودداري كرده است .

خليل‌زاد در حالي مذاكرات با طالبان را در دوحه پيش مي‌برد كه در كابل دل سياستمداران نشسته در ارگ رياست‌جمهوري از دست سياست‌هاي دولت ترامپ خون است. خليل‌زاد كه خود ‌زاده افغانستان است اما همگان او را با عنوان ديپلماتي امريكايي مي‌شناسند، اين‌طور ادعا مي‌كند كه همواره ارگ رياست‌جمهوري افغانستان را در جريان مذاكره با طالبان قرار داده و به گزارش رويترز اين‌بار نيز پس از پايان سه روز مذاكره در دوحه راهي كابل خواهد شد تا نتيجه رايزني‌ها را به اطلاع دولت افغانستان هم برساند. در حالي كه روز گذشته الجزيره عربي به نقل از يك مقام آگاه ادعا كرد: هيات امريكا و طالبان بر سر تشكيل دولت موقت در افغانستان به توافق رسيده‌اند، سخنگوي طالبان اين خبر را در توييترش تكذيب كرد. به نظر مي‌رسد كه امريكا 18 سال پس از روزي كه به خونخواهي حملات 11 سپتامبر 2001 به افغانستان حمله كرد، خواهان حداقل‌ها در مذاكره با گروهي تروريستي است كه همچنان در كوچه و خيابان‌هاي كابل آدم مي‌كشد. به گزارش رويترز توافقي كه خليل‌زاد به دنبال آن است بايد 4 محور داشته باشد: تضمين طالبان در اين باره كه اجازه نخواهد داد از افغانستان به عنوان مكاني براي حمله به كشوري خارجي استفاده شود، خروج كامل نيروهاي امريكايي و ناتو از افغانستان، آغاز روند گفت‌وگوهاي افغاني – افغاني و برقراري آتش‌بس دايمي.

بر اساس گزارش رسانه‌هاي امريكايي، طالبان در حال حاضر بيش از هر زمان ديگري در 18 سال گذشته، اراضي افغان را در تصاحب خود دارد و با پشت گرمي به همين دستاورد مي‌گويد حاضر به مذاكره با دولت مركزي در كابل نيست و تمام نيروهاي خارجي بايد از افغانستان خارج شوند. در حال حاضر به نظر مي‌رسد دولت اشرف غني به دليل نياز سياسي، امنيتي و اقتصادي كه افغانستان همچنان به امريكا دارد در برابر نبود خود در ميز مذاكرات دوحه سكوت اختيار كرده اما اخيرا اعلام كرده كه به زودي هياتي از دولت هم وارد مذاكرات امريكا با طالبان خواهد شد. ادعايي كه ما به ازاي بيروني فعلا براي آن وجود ندارد.

همزمان با ورود گفت‌وگوهاي امريكا و هيات طالبان به روز سوم در دوحه، يك منبع امريكايي به خبرگزاري فرانسه اطلاع داده كه رايزني‌ها متوقف نشده و بحث بر سر جزييات ادامه دارد. خبرگزاري فرانسه اعلام كرده كه دو هيات روز جمعه را به رايزني‌هاي داخلي گذراندند و از بعدازظهر ديروز دوباره مقابل هم نشستند. يك مقام امريكايي درباره دستاوردهاي اين دور از رايزني‌ها به خبرگزاري فرانسه گفته است: ما پيشرفت‌هاي خوبي داشتيم و در حال حاضر بحث‌ها روي مكانيسم اجراي توافق‌ها و برخي نكته‌هاي فني متمركز است. به گفته اين منبع امريكايي، زماني كه توافق نهايي ميان طالبان و خليل‌زاد حاصل شود، رسانه‌ها و همچنين كشورهاي همسايه از جزييات آن آگاه خواهند شد. اين مقام امريكايي هنگام اسم بردن از اين كشورهاي همسايه نام ايران را نبرده و به چين و روسيه اشاره كرده است. به گفته برخي منابع نزديك به مذاكرات، امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند تا پيش از تاريخ اول سپتامبر به توافقي با طالبان دست پيدا كنند. افغانستان طبق برنامه‌ريزي‌هاي اعلام شده بايد تا اواخر سپتامبر شاهد برگزاري انتخابات سراسري باشد. مذاكرات خليل‌زاد با طالبان در دوحه در شرايطي ادامه دارد كه اين گروه شبه‌نظامي روز گذشته مسووليت حمله به كارواني از نظاميان امريكايي در نزديكي پايگاه هوايي بگرام در شمال كابل را پذيرفت. يك مقام نظامي امريكايي در كابل از تاييد تلفات امريكايي‌ها در اين حمله سرباز زده است. در حالي كه تيم ترامپ تلاش مي‌كند هر چه سريع‌تر توافق با طالبان را كليد بزند، در داخل امريكا اين تعجيل مخالفان جدي دارد. به عنوان نمونه، ليندزي گراهام، سناتور ارشد جمهوري‌خواه اخيرا در مصاحبه‌اي گفته بود قانوني را در ماه آينده پيشنهاد خواهد كرد كه بر اساس آن وزيران خارجه و دفاع امريكا بايد تضمين دهند كه خروج سربازان امريكايي از افغانستان، امريكا را در برابر حملات تروريستي آسيب‌پذير نمي‌كند.به گفته آقاي گراهام، سناتور ميچ مك‌كانل، رييس مجلس سنا نيز از اين پيشنهاد حمايت مي‌كند. گراهام پيش‌تر نيز گفته بود كه اعتماد به طالبان بدتر از توافق هسته‌اي اوباما با ايران است.به گزارش بي‌بي‌سي، گفته مي‌شود بنا به توافقي كه
به زودي با نمايندگان طالبان امضا مي‌شود، امريكا بلافاصله حدود ۸۶۰۰ سرباز از ۱۴ هزار سرباز كنوني را از افغانستان خارج مي‌كند و قرار است تا ماه اكتبر ۲۰۲۰ شمار سربازان امريكايي در افغانستان به صفر برسد.

به گزارش يورونيوز، عبدالسلام ضعيف، سفير پيشن طالبان در پاكستان به شبكه خبري طلوع‌نيوز افغانستان گفته است؛ طي چند روز آينده توافقنامه ميان نيروهاي امريكايي و طالبان نهايي خواهد شد و ملاعبدالغني برادر، معاون سياسي گروه طالبان به نمايندگي از طالبان اين توافقنامه را امضا خواهد كرد.اين مقام طالبان با تاييد وجود اختلاف‌نظر در بين طالبان افزوده است كه حدود يك هفته پس از به نتيجه رسيدن مذاكرات صلح طالبان و امريكا، مذاكرات در خصوص آينده افغانستان بين افعان‌ها آغاز خواهد شد.عبدالسلام ضعيف همچنين با هشدار به امريكا در خصوص پايبند نبودن به توافق افزود: «اگر بعد از حصول توافق صلح، نيروهاي امريكايي همچنان در افغانستان باشند، اين در مغايرت با تفاهم خواهد بود.»

سفير پيشين طالبان در اسلام‌آباد، كشورهاي چين، روسيه و پاكستان را طرفيني خواند كه از سوي طالبان به عنوان تضمين‌كننده تفاهم صلح شناخته مي‌شوند.

سهيل شاهين، سخنگوي دفتر سياسي طالبان در قطر نيز در گفت‌وگويي با يك روزنامه پاكستاني گفته كه گروه طالبان بر سر كليات زمان خروج نظاميان امريكايي از افغانستان به توافق رسيده و هم‌اكنون در خصوص چگونگي مكانيسم اجراي آن رايزني مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون