• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4447 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳ شهريور

پنجمين دوره ليگ پرشين شروع شد

نان‌آوران كوچك در مستطيل سبز

سامان سعادت

 

 

پنجمين دوره ليگ فوتبال پرشين جمعيت امام علي(ع)، با برگزاري ديداري دوستانه بين تيم منتخب عكاس‌هاي ايران با منتخب ليگ پرشين در زمين چمن مجموعه ورزشي دانشگاه شهيد بهشتي تهران افتتاح شد. پرشين بزرگ‌ترين رخداد ورزشي است كه به ساكنين مناطق حاشيه شهرها و روستاهاي محروم ايران اختصاص دارد و با حضور ۱۲۰۰ كودك و نوجوان در قالب ۴۴ تيم برگزار مي‌شود. جمعيت امام علي(ع)، با تمركز روي فعاليت‌هاي داوطلبانه بنا شده و در حدود 20 سالي كه از فعاليتش مي‌گذرد، نقشي مهم در پيگيري حقوق كودكان حاشيه‌نشين و فراهم كردن نيازهاي اوليه آنها داشته است.

ليگ پرشين اما يك رويداد جديد در فعاليت‌هاي اين جمعيت به شمار مي‌رود و از سال 1394 آغاز شده است. اين مسابقات، در راستاي ترويج ورزش بين اقشار محروم و حاشيه‌نشين شكل گرفته است. پژوهش‌هاي جامعه‌شناسان، ثابت كرده ترويج ورزش نقشي پر رنگ در روي برگرداندن جوانان حاشيه شهرها و مناطق محروم از بزهكاري و اعتياد دارد.

حضور در كنار زمين و نزديك اين كودكان، به ما ثابت كرد كه اين تورنمنت تا چه حد روي روحيه آنها تاثير دارد. در مراسم افتتاحيه، همراه با آتش‌بازي باشكوه، موسيقي محلي نيز پخش مي‌شد و بچه‌هاي هر استان و منطقه، با پخش موسيقي محدوده خودشان حسابي به وجد مي‌آمدند. اين كودكان از هر فرصتي براي اينكه مربي يا كاپيتان تيم‌شان را به هوا پرتاب كنند استفاده مي‌كردند. تمام تيم‌ها در صف‌هاي منظم در مراسم افتتاحيه حضور داشتند و بعد از اينكه مراسم ابتدايي به پايان رسيد، توسط تماشاگران تشويق شدند. از نكات جالب اين مسابقات، حضور تماشاگران مرد و زن در جايگاه‌هاي تفكيك شده بود. حضور مردان و زنان نزديك هم، شور و حال ويژه‌اي به ديدار افتتاحيه اين ليگ بخشيده بود و مي‌توان از همين مسابقات الگو گرفت و متوجه شد كه حضور زنان و مردان در يك محيط ورزشي، عامل هيچ مشكلي نخواهد شد و تنها به سالم‌تر شدن فضا كمك خواهد كرد.

مسابقات ليگ پرشين، در سه رده نونهالان، نوجوانان و جوانان برگزار مي‌شود. تمام اعضاي كادرفني تيم‌ها و مربياني كه در اين ليگ فعاليت مي‌كنند، نيروي داوطلب هستند و بدون دريافت هيچ پولي با جمعيت امام علي همكاري مي‌كنند. برگزاري تورنمنتي با اين تعداد تيم و شركت‌كننده و گستره جغرافيايي وسيع، نيازمند همكاري‌هاي گسترده تعداد زيادي نيروي مردمي است. يكي از مسائل مهمي كه در لحظه به لحظه برگزاري مسابقات براي برگزاركنندگان اهميت دارد، حفظ عزت نفس و غرور شركت‌كنندگان در اين تورنمنت است.

خبرنگار اعتماد گفت‌وگويي با چند تن از زنان كه به تماشاي اين مسابقه آمده بودند داشت و اغلب زن‌هايي كه در اين مورد به گفت‌وگو پرداختند، اعلام كردند براي تجربه فضاي استاديوم و البته حمايت از كودكاني كه سهم‌شان از دنيا به اندازه‌اي كه مستحقش بودند را نگرفته‌اند به تماشاي اين مسابقه نشسته‌اند. برخي تماشاگران حاضر، معتقد بودند كه چنين تورنمنتي را شهرداري‌ها بايد ترتيب بدهند. چرا كه با توجه به امكانات مالي و وظايف اجتماعي شهرداري‌ها، آنها بايد اين كار را ترتيب بدهند تا با ترويج ورزش در مناطق محروم، هم كودكان را از بزهكاري نجات بدهند، هم اينكه آنها را وارد چرخه ورزش قهرماني بكنند و راه حضورشان در سطوح بالاي ورزش را هموار كنند. چرا كه در حال حاضر كودكان مناطق محروم از امكان رقابت برابر با ديگر كودكان محروم هستند و نبود امكانات باعث مي‌شود آنها اصلا وارد وادي ورزش حرفه‌اي نشوند و استعدادهاي زيادي به اين شكل بسوزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون