• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4448 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ شهريور

همزمان با فرارسيدن هفته دولت صورت گرفت

عليه دولت در «ميدان انقلاب»

شهاب دليلي| به مناسبت هفته دولت صداوسيما برنامه‌هاي متعددي را به اين موضوع اختصاص داده و ازجمله آن برنامه «ميدان انقلاب» است. شنبه‌شب پانزدهمين قسمت اين برنامه تلويزيوني با حضور اكبر تركان، مشاور سابق رييس‌جمهور و ياسر جبراييلي، فعال سياسي اصولگرا از تلويزيون پخش شد. مجري اين برنامه نيز وحيد يامين‌پور بود؛ چهره‌اي سياسي- رسانه‌اي نزديك به جبهه پايداري. اما برخلاف روال معمول اين‌چنين برنامه‌هايي كه در هفته‌هاي خاصي چون هفته قوه قضاييه، روز مجلس، هفته نيروي انتظامي و... برگزار مي‌شود، اين برنامه به نقد و در برخي موارد تخريب دولت از اين رسانه سراسري پرداخت.

 

از ثريا تا ميدان انقلاب

«ميدان انقلاب» ويژه برنامه شبكه سه است كه در سي‌امين سالگرد ارتحال امام خميني (ره) پخش آن آغاز شد و در نظر داشت تا شيوه مديريت و رهبري ايشان و آيت‌الله خامنه‌اي را در مهم‌ترين رويدادهاي انقلاب بررسي ‌كند. اما اين برنامه در ادامه با دعوت از چهره‌هاي شناخته‌شده جبهه پايداري به تريبوني براي اين جريان تبديل شد؛ چنان‌كه مهمانان اين برنامه افرادي چون ابوالقاسم طالبي، محمدحسين صفارهرندي، احمد رهدار، عليرضا پناهيان و... شدند و به موضوعاتي چون ارسال سلاح از سوي ايران به يمن و فلسطين، كج‌راهه خواندن برجام و... اختصاص يافت.

وحيد يامين‌پور كه مجري برنامه‌هايي اينچنيني چون جهان‌آرا، تا ثريا و ديروز، امروز، فردا را داشت، در برنامه روز شنبه خود به بررسي عملكرد دولت روحاني و كابينه او در هفته دولت پرداخت. در اين برنامه يامين‌پور و جبراييلي به عنوان مجري و مهمان، وجهي از چهره دولت دوازدهم را به مردم معرفي كردند كه به نظر مي‌رسد از مرز نقد سازنده گذشته و به دنبال تخريب هستند. چنانكه جبراييلي در توصيف عملكرد دولت در ويژه‌برنامه هفته دولت صرفا به افزايش نقدينگي، افزايش حاشيه‌نشيني، افزايش تورم، افزايش اجاره‌بها، دستگيري مديران فاسد اقتصادي و... اشاره مي‌كند و تركان اين نوع روايت را بي‌انصافي مي‌خواند و تذكر مي‌دهد كه در بررسي كارنامه دولت بايد به نقش تاثيرگذار تحريم‌ها به عنوان عوامل بين‌المللي و نقش نيروهاي فشار داخلي نيز توجه شود و مجري برنامه مي‌گويد: «اين موضوع هيچ ربطي به تحريم ندارد.» جبراييلي اضافه مي‌كند: «ركورد تورم را در اين دولت شكسته‌شده مي‌بينيم، بعد از دولت آقاي هاشمي، براي اولين‌بار، تورم در تير‌ماه امسال به 40 درصد رسيد.»

به نظر مي‌رسد دليل ارايه اين موارد بيشتر خراب كردن چهره دولت است تا نقد. تا جايي كه به روشني مهمان و مجري به جانبداري از سياستگذاري‌هاي دولت نهم و دهم دفاع مي‌كنند و ادامه سياست‌هاي محمود احمدي‌نژاد را موفقيت‌آميزتر از سياست‌هاي حسن روحاني عنوان مي‌كنند. در حالي كه اين‌گونه نقد صريح دولت از سوي صداوسيما در دوران هشت‌ساله احمدي‌نژاد كمتر كه نه، اصلا مشاهده نمي‌شود. سازوكار تصميم‌گيري و مديريت سازمان صداوسيما محل سوال است.

 

زورم به آنها نمي‌رسد

در ماه‌ها و هفته‌ها گذشته خبرهاي فراواني حول و حوش نحوه مديريت و تصميم‌گيري‌هاي مديران مياني صداوسيما شنيده مي‌شود؛ خبرهايي چون معلق‌كردن چهره‌هاي محبوب گزارشگر ورزشي، خروج اسناد و آرشيو صداوسيما، مصاحبه‌هاي رييس سابق اين سازمان، خروج گزارشگران ورزشي و...

براساس اصل 157 قانون اساسي، مديريت صداوسيما براساس انتصاب رهبري صورت مي‌گيرد، اما نظارت بر صداوسيما توسط هيات نظارت منتخب سه قوه انجام مي‌شود. در سال‌هاي اخير صحبتي مبني بر تصويب قانوني در خصوص اداره، نظارت و خط‌ومشي صداوسيما شنيده مي‌شود كه همچنان به تصويب مجلس نرسيده است. اما اينها همه در سطح قانون و اسناد بالادستي هستند و پيگيري اخبار منتشرشده از اوضاعي ديگر حكايت دارد.

شنيده‌هاي خبرنگار اعتماد حاكي از آن است كه علي ربيعي، سخنگوي دولت در گفت‌وگويي كه با علي‌عسگري رييس صداوسيما داشته و انتقاداتي را به رويكرد اين سازمان در هفته دولت مطرح كرده و علي‌عسگري به او گفته «با اين كارها موافق نيستم، اما زورم به آنها نمي‌رسد.» پرسش اين است كه اين «آنها» چه كساني هستند؟ پيش‌تر نيز افرادي انتقاداتي را به اين نحوه مديريت سازمان صداوسيما وارد كرده بودند. چنان كه حجت‌الاسلام احمد مازني، رييس پيشين كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در فروردين‌ماه سال جاري در روزهايي كه هنوز رياست اين كميسيون را برعهده داشت، گفته بود: «يكي از نقاط مثبتي كه تلقي مي‌شد اين بود كه چون رييس صدا و سيما را رهبري تعيين مي‌كند پس صدا و سيما زير نظر رهبري است و اعتماد عمومي ايجاد مي‌شد كه رهبري بر اين نهاد اشراف دارد. اين در حالي است كه ايشان فقط رييس آن را تعيين مي‌كنند.

ناصري در ادامه گفته بود: «در دوره آقايان ضرغامي، سرافراز و علي‌عسگري مديريت صداوسيما از كنترل مديران خارج و به جريان‌هاي تندرو و افراطي خارج از صداوسيما واگذار شد.»

به نظر مي‌رسد كه نقد و ارزيابي دولت و هر نهادي زمينه افزايش كارايي آن نهاد را ايجاد مي‌كند و بر اين قاعده رديه‌اي وارد نيست اما آنچه محل سوال است رويكرد دوگانه سازمان صداوسيما است كه در هفته‌ها و برنامه‌هاي مناسبتي ديگر به نهادها و سازمان‌هاي ديگر اين‌چنين رويكردي را نداشته و صرفا به معرفي و بيان نقاط قوت و حتي در برخي موارد بزرگ‌نمايي دستاو‌ردهاي آنها اقدام مي‌كند اما در قبال دولت روحاني اين رويه را اتخاذ نمي‌كند.

براي نمونه مجري برنامه سلام صبح بخير شبكه سوم هر روز صبح با لحني طنز و با لبخندي
كنايه‌آميز مي‌گويد «مردم ايران هفته دولت بر شما مبارك باشد» يا يامين‌پور مجري برنامه ميدان انقلاب برنامه خود را با اين سوال شروع مي‌كند كه
«دو سال از عمر دولت روحاني باقي مانده است، آيا فرصتي براي جبران عقب‌ماندگي‌ها باقي مانده است؟» و مهمان همان برنامه دولت دوازدهم را ليبرال مي‌خواند و با اين لقب قصد تخريب دولت دارد و مي‌گويد: «دولت آقاي روحاني معجوني از پاسخ‌هاي غلط است.» كمتر به ياد داريم كه در دولت‌هاي قبلي و به طور مشخص دولت نهم و دهم سازمان
صداوسيما اين‌چنين رويكردي نسبت به دولت وقت داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون