• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4448 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ شهريور

ادامه از صفحه اول

استقبال سرد از كارت سوخت

سوال اينجاست كه چند درصد از كل قاچاق سوخت كشور با استفاده از كارت‌هاي سوخت جايگاه‌ها انجام شده؟‌ آمارهاي رسمي ما نشان مي‌دهد كه اين عدد تنها حدود 5درصد از كل قاچاق سوخت كشور است. در واقعيت نيز مشخص است كه قاچاق سازماندهي شده سوخت ربط مستقيمي به جايگاه‌داران ندارد و وقتي روزانه تعداد زيادي تانكر با ظرفيت‌هاي بالا به شكل رسمي، سوخت را از طريق گلوگاه‌هاي مرزي به كشورهاي همسايه قاچاق مي‌كنند، جايگاه‌هاي سوخت نقشي در اين فرآيند ندارند. اساسا تخلف‌هايي كه در جايگاه‌ها رخ مي‌دهد، هيچ سازماندهي ندارد و در بسياري از مواقع مدير جايگاه نيز هيچ نقش و دخالتي در اتفاقات ندارد. وقتي يك كارگر جايگاه براي سود شخصي مبلغي را از راننده دريافت مي‌كند، اين يك تخلف خرد است كه در صورت گزارش، برخوردهاي لازم با فرد خاطي انجام مي‌شود. سلامت كار جايگاه‌ها درحالي به دست آمده كه مديران جايگاه در سال‌هاي اخير فشارهاي جدي را تجربه كرده‌اند. در سال 92، نرخ كارمزد درنظر گرفته شده، 12درصد بود اين در حالي است كه در سال‌هاي اخير اين عدد به 3.5 تا 4درصد كاهش يافته و ما تلاش كرده‌ايم با مذاكراتي كه داريم بخشي از اين كاهش را جبران كنيم. با در كنار هم قرار دادن تمام اين شرايط به نظر مي‌رسد تا زماني كه اين تغييرات مكرر در سياست پخش سوخت متوقف نشود و مردم
به طور دقيق تكليف خود را ندانند، نمي‌توان انتظار داشت كه ميزان استقبال جامعه از كارت سوخت، رضايت مسوولان و متوليان اين طرح را جلب كند.

ايران ،گروه 7 و تحريم

ميهماندار اين كنفرانس است ملاقات مي‌كند و قطعا اين ملاقات درباره برجام و تحريم امريكا است. در واقع وزير خارجه فرانسه مي‌خواهد آخرين نظرات ايران را از آقاي ظريف جويا شود تا در اختيار ساير اعضا از جمله امريكا قرار بگيرد. به نظر مي‌رسد موضوع برجام پس از تحريم‌هاي امريكا اينك در آستانه بررسي مجدد قرار گرفته است. در اين حال برخي از صاحب‌نظران مي‌گويند بعد از فشاري كه امريكا در ماجراي جنگ تعرفه‌هاي چين متحمل مي‌شود، طرف‌هاي اروپايي به اين فكر افتاده‌اند كه ترامپ را متوجه انتخابات آينده او بكنند كهبدون دستاوردي بين‌المللي برگزار خواهد شد و ترامپ كه در ماجراي كره شمالي دستاوردي نداشته است، با چين درگير است، شايد متوجه اشتباه خود در تحريم ايران بشود و به گونه‌اي خود را از اين ماجرا كنار بكشد. به هر حال هرچه كه هست سفر ظريف به بيارتس نقطه عطفي در رويارويي تحريمي امريكا با ايران است و شايد اروپاييان بتوانند دنباله اين تلاش‌هاي مكرون را به نيو‌يورك و سفر آقاي روحاني و ظريف به سازمان ملل براي سخنراني سالانه بكشانند. سفري كه حداقل آقاي مكرون اميدوار است تلاش‌هاي خود را در آن به ثمر بنشاند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون