• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4450 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ شهريور

خبر

ادامه اقدامات و اظهارات ضدايراني در بحرين

دادگاه جنايي بحرين ۱۱ نفر را به اتهام طراحي براي اجراي عمليات تروريستي محاكمه كرد و مدعي فرار دو نفر از اين متهمان به ايران شد. همزمان با اين رويداد، «خالد بن احمد آل خليفه» وزير خارجه بحرين كه كشورش سعي زيادي در عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي دارد، از حملات اخير تل‌آويو در عراق، سوريه و لبنان دفاع كرد. به گزارش فارس، او روز دوشنبه در صفحه توييتر خود نوشت كه «ايران با گروه‌هاي تحت حمايت خود از جمله حزب‌الله لبنان، حشد‌الشعبي عراق و حوثي‌هاي يمن، عليه ما اعلام جنگ كرده است.» وزير خارجه بحرين با اشاره به تجاوزات اخير رژيم صهيونيستي به سه كشور عراق، سوريه و لبنان تاكيد كرد «كساني كه اين كشورها را هدف قرار مي‌دهند و انبار مهمات آنها را منهدم مي‌كنند، دفاع از خود است. بنابراين نبايد مورد سرزنش واقع شوند». دادگاه جنايي بحرين روز دوشنبه محاكمه ۱۱ نفر را به اتهام طراحي براي اجراي عمليات‌هاي تروريستي در بحرين و نيز منفجر كردن خط لوله نفت منطقه «البر» در ژانويه گذشته، آغاز كرد. دادگاه مدعي فرار دو نفر از اين متهمان به ايران شد و ادامه جلسه را به روز ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهريور) به منظور تعيين وكيل براي متهمان رديف چهارم و پنجم و نيز احضار كردن بقيه متهمان به دادگاه، ارجاع داد. طبق گزارش روزنامه «اخبار الخليج»، اداره تحقيقات جنايي بحرين در گزارش خود به نقل از برخي منابع كه از آنها به عنوان «منابع سري» ياد شده، مدعي شده است كه متهمان رديف اول و دوم اين پرونده به ايران متواري شده‌اند و اين دو نفر با تعدادي از متهمان در داخل بحرين در ارتباط بوده و با ارسال مبالغ مالي آنها را براي اجراي عمليات‌هاي تروريستي جذب كرده و اين افراد بانك‌هاي مورد هدف و تحركات نيروهاي امنيتي و خطوط لوله نفت و گاز منطقه البر را براي اجراي عمليات‌هاي تروريستي زيرنظر داشته‌اند. طبق اين گزارشات ادعايي، افراد مذكور پس از منصرف شدن از هدف قرار دادن دستگاه‌هاي خودپرداز بانك‌ها به اجراي عمليات انفجار خطوط لوله نفت و گاز در منطقه البر روي آوردند كه البته تلفات انساني در برنداشته است.

ايران و عراق براي ساخت خط لوله انتقال انرژي رايزني مي‌كنند

ايران و عراق به دنبال افتتاح يك خط لوله هستند تا بتوانند نفت را منتقل كنند. به گزارش ايلنا به نقل از راشا تودي، تهران با بغداد در مورد احتمال افتتاح يك خط لوله كه ايران را از طريق عراق به سوريه متصل مي‌كند گفت‌وگو كرده است تا بر اين اساس ايران ديگر مجبور نباشد از تنگه هرمز براي انتقال نفت در خليج فارس استفاده كند. بر اساس اين طرح، اين خط لوله ايران را به شهر بندري بانياس سوريه در ساحل مديترانه متصل مي‌كند. اين خط لوله كه از عراق عبور مي‌كند به ايران اين امكان را مي‌دهد كه تنگه هرمز را براي انتقال نفت كنار بگذارد و با توجه به تنش در تنگه هرمز بتواند تحريم‌هاي امريكا را دور بزند. طبق اين طرح، ساخت و نگهداري از اين خط لوله بر عهده تهران خواهد بود. طبق گفته منابع آگاه، بغداد هنوز پاسخ قطعي براي اجرايي شدن اين طرح نداده است.

تحليل روزنامه نروژي از سفر اروپايي ظريف

روزنامه پرتيراژ افتن پستن نروژ در مقاله‌اي به قلم ترزا سولن درباره سفر وزير امور خارجه كشورمان به كشورهاي اسكانديناوي از جمله نروژ و سخنراني او در موسسه امور مطالعات بين‌الملل نروژ (نوپي) نوشت: انتخاب كشورهايي كه ظريف به آنها سفر كرد دلايل روشني داشت. فنلاند رياست اتحاديه اروپا را به عهده گرفته است. سوئد محل مذاكرات صلح يمن بود و نروژ براي مذاكرات افغانستان مهيا مي‌شود. در همه اين مناطق ايران حضوري قوي دارد. اولين و مهم‌ترين دليل حضور ظريف در اينجا به خاطر اين بود تا نظرات كشورش را پيرامون برجام و شرايط تنگه هرمز به مخاطب برساند. به گزارش ايسنا نويسنده اين مقاله ادامه مي‌دهد: نروژ از جمله كشورهايي است كه امريكا از آن براي همكاري در تامين امنيت كشتيراني در تنگه هرمز دعوت كرده است و تاكنون تصميمي در اين خصوص اتخاذ نكرده است. از نظر ايران حضور نظامي امريكا پشت درهاي ايران به‌شدت تحريك‌كننده است؛ هرچند اعلام شده براي برقراري امنيت و تضمين امنيت كشتيراني در اين منطقه است. مشاركت نروژ به عنوان يك كشور فعال در دريانوردي در امر برقراري امنيت كشتيراني غير طبيعي نيست اما از نظر ايران حضور ناوگان دريايي خارجي تحت فرماندهي امريكا تحريك‌آميز است. پيام ظريف در اين خصوص روشن و واضح بود. او گفت: نيازي نيست كسي به ما يادآوري كند. اينجا خليج فارس است و ما هزاران سال است كه در اين منطقه زندگي كرده‌ايم. در اين مقاله آمده است: ظريف به عنوان يك ديپلمات فوق‌العاده توانا چندين مذاكره را از سوي ايران رهبري كرده است. او انگليسي را به روشي صحبت مي‌كند در حدي كه افراد با اعتماد به نفس بالا سخن مي‌گويند. او به خوبي صدايش را همراه با لبخندي كوچك بالا و پايين مي‌برد. غيرممكن است كه مسحور و مفتون او نشويد. وقتي وزير خارجه ايران از خروج امريكا از برجام سخن مي‌گويد هر كسي تاييد مي‌كند كه با ايران ناعادلانه رفتار شده است. وقتي او سخن مي‌گويد فرياد نمي‌زند او استاد زبان ملايم بين‌المللي است. در ادامه اين مقاله آمده است: جواد ظريف چنان شخصيت كاريزماتيكي دارد كه همه افراد حاضر در جلسه موسسه امور بين‌الملل نروژ در مشت او بودند، به‌طوري‌كه تمام سوالات مهم سياسي كه در ذهنت بود از يادت مي‌رود و تسليم مي‌شويد و روي آنها خط مي‌كشيد. تنها تعداد اندكي از خبرنگاران از او سوالات انتقادي پرسيدند. نويسنده يادآور مي‌شود: ايران كشور متحد و هم‌پيمان نروژ نيست اما امريكا متحد نروژ است ولي با وجود ترامپ در كاخ سفيد و ديدار ظريف از نروژ، به آساني فراموش مي‌كنيد كه امريكا متحد شماست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون