• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4450 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ شهريور

خبر

روياي 100 ميليارد دلاري پوتين و اردوغان

رييس‌جمهوري تركيه نسبت به افزايش ميزان تبادلات تجاري با روسيه به بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار ابراز اميدواري كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از سايت العهد لبنان، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه در كنفرانس خبري با ولاديمير پوتين، همتاي روس خود در روسيه گفت: در پايان سال ۲۰۱۸ ميزان صادرات صنايع دفاعي و هوافضايي ما به بيش از يك ميليارد دلار رسيد. روساي جمهوري تركيه و روسيه در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بين‌المللي هوافضا (ماكس ۲۰۱۹) در روسيه حضور يافتند. رجب طيب اردوغان و ولاديمير پوتين با حضور در مراسم افتتاح نمايشگاه بين‌المللي هوافضا «ماكس ۲۰۱۹» اين كشور به سخنراني پرداختند. اردوغان تاكيد كرد: انتظار داريم امسال شش ميليون گردشگر روس از تركيه بازديد كنند. هدف ما ارتقاي حجم تجارت خارجي تركيه و روسيه از ۲۵ ميليارد به ۱۰۰ ميليارد دلار است.همزمان با اين سفر وزارت دفاع تركيه اعلام كرد كه دومين مرحله انتقال قطعات سامانه دفاعي اس-۴۰۰ از روسيه آغاز شده است و نخستين هواپيماي حامل آن در فرودگاه مرتد آنكارا به زمين نشست. به گزارش ايرنا، وزارت دفاع تركيه تاكيد كرد كه روند انتقال مرحله دوم قطعات سامانه اس-۴۰۰ تقريبا يك ماه به طول خواهد انجاميد. گفتني است نخستين مرحله انتقال قطعات اين سامانه از روسيه به تركيه از ۱۲ جولاي گذشته آغاز و ۲۵ جولاي پايان يافته بود. واشنگتن در واكنش به تحويل موشك‌هاي روسي به تركيه هشدار داده كه اين كشور را به دليل نگراني‌هاي امنيتي از برنامه خريد جت‌هاي جنگنده اف-۳۵ تعليق كرده، اما آنكارا تاكنون به اين هشدارها توجهي نكرده است. اين اقدام تركيه سبب ايجاد تنش در روابط اين كشور با متحدانش در سازمان ناتو به ويژه امريكا شده است. آنكارا همچنان سرگرم گفت‌وگو با مقام‌هاي امريكايي براي تهيه سامانه دفاعي پاتريوت است كه واشنگتن آن را سامانه‌اي قابل جايگزين براي سامانه دفاعي اس-۴۰۰ معرفي كرده است.

ترامپ: براي عقب‌نشيني از افغانستان عجله ندارم

رييس‌جمهور امريكا در سخناني اظهار داشت كه براي خروج نظامي از خاك افغانستان هيچ عجله‌اي ندارد. به گزارش فارس، رييس‌جمهور امريكا روز دوشنبه گفت كه براي خروج نظاميان اين كشور از افغانستان عجله‌اي ندارد. به نوشته وبگاه «تي‌وي نيوز»، «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا اين سخنان را روز گذشته در نشست مطبوعاتي قبل از ديدار با «نارندرا مودي» نخست‌وزير هند در حاشيه برگزاري نشست گروه هفت در فرانسه و پس از سوال درباره زمان‌بندي خروج نيروهاي امريكايي از خاك افغانستان اظهار داشت. ترامپ گفت كه بدون جدول زماني و هر چه باشد، ما عجله در اين كار نداريم. رييس‌جمهور امريكا در ادامه گفت: نقش نظامي امريكا در افغانستان به «يك نيروي پليس» مبدل شده است. او در اين باره گفت: «منظور من اين است كه ما آنجا هستيم. اما رك و پوست كنده بگويم كه واقعا بيش از هر چيز ديگري (در افغانستان) يك نگهبان هستيم.» ترامپ در ادامه ادعا كرد كه امريكا مي‌تواند در زمان كوتاهي برنده جنگ در افغانستان باشد.

انكار نقش امريكا در حملات به پايگاه‌هاي حشدالشعبي

وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) در بيانيه‌اي مدعي شده است كه امريكا هيچ نقشي در انفجار انبارهاي حشدالشعبي در عراق ندارد. به گزارش تسنيم، پنتاگون ادعا كرده كه تمام اتهامات وارده به امريكا بي‌اساس است، چراكه امريكايي‌ها هيچ حمله‌اي كه منجر به انفجار در انبارهاي مهمات عراق شود، انجام نداده‌اند و هرگونه اظهارنظري كه
بر خلاف اين مساله باشد، اشتباه و گمراه‌كننده و نفرت‌انگيز است. وزارت دفاع امريكا مدعي شده است كه واشنگتن از حاكميت عراق حمايت مي‌كند. اين ادعا در حالي است كه حشدالشعبي، امريكا را متهم كرده است كه چهار پهپاد اسراييلي را وارد عراق كرده تا مقرهاي نظامي و انبارهاي سلاح حشد را هدف قرار دهد.

مكرون: دوره هژموني غرب به سرآمده است

رييس‌جمهور فرانسه گفت: در دوره پايان هژموني غرب در جهان زندگي مي‌كنيم؛ امري كه تا حدي ناشي از اشتباهات غرب در قرن‌هاي گذشته است. به گزارش ايلنا و به نقل از آسوشيتدپرس، امانوئل ماكرون رييس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه در سخنراني خود گفت: زمان آن
فرا رسيده است اروپا براي اجتناب از افتادن در ورطه جنگ سرد جديد، روابط خود را با روسيه بازتعريف كند. او با بيان اينكه تحريم‌هاي جديد به نفع ما نيست، گفت: زمان آن است تا درباره روابط‌مان با روسيه بازانديشي كنيم. ماكرون با تاكيد بر اينكه اقتصاد بازار بسيار بودجه‌محور شده و نابرابري‌هايي ايجاد كرده است، گفت: اين مساله نظم سياسي ما را متزلزل مي‌كند و بايد بازانديشي جهاني در اين باره شود. رييس‌جمهور فرانسه با اشاره به اينكه «ما در (دوره) پايان هژموني غرب» در جهان زندگي مي‌كنيم، يادآور شد: اين امر تا حدي ناشي از اشتباهات غرب طي قرن‌هاي گذشته است.

هدف‌گيري نظاميان عربستان با موشك جديد يمني

جنبش انصارالله يمن از شليك يك فروند موشك بالستيك از نوع «قاصم» به تجمعات نظاميان سعودي در «سقام» در منطقه «نجران» خبر داد. به گزارش ايسنا، يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح وابسته به انصارالله يمن در صفحه خود در فيس‌بوك نوشت: يگان موشكي ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن يك فروند موشك بالستيك از نوع «قاصم» را به محل تجمع نظاميان سعودي در منطقه «سقام» واقع در نجران شليك كرد. او گفت: موشك مورد نظر با دقت بسيار به هدف خود اصابت كرد و ده‌ها كشته و زخمي برجاي گذاشت و عمليات با تصوير و صدا مستندسازي شده است. سريع تصريح كرد: موشك «قاصم» نوع جديد موشك است كه به تازگي به خدمت گرفته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون