• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4450 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ شهريور

زمان به زيان اروپا و امريكا در حال سپري شدن است

روند كاهش تورم قطعا ادامه‌دار است

سعيد ليلاز، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران معتقد است شرايط اقتصادي در كشور از اواخر خرداد امسال به‌ طرز چشمگيري رو به بهبود بوده است؛ به‌گونه‌اي كه تورم نقطه به نقطه از حدود 52 درصد در پايان فروردين 98 به حدود 40 درصد در پايان مرداد رسيده و حدس من اين است كه تورم نقطه به نقطه تا پايان آبان سال جاري به حدود 30 درصد برسد. همچنين در 15 ماه گذشته نرخ تورم نقطه به نقطه از نرخ تورم متوسط كمتر شده است كه اين مساله نشان مي‌دهد نرخ تورم قطعا در روزها و ماه‌هاي آينده نرخ كاهشي به خود مي‌گيرد.

اين كارشناس مسائل اقتصادي ادامه داد: همچنين برآوردها نشان مي‌دهد در ماه‌هاي آينده در بخش توليد و كشاورزي رشد قابل توجهي خواهيم داشت و بخش مسكن شاهد رونق خواهد بود. همچنين در بخش خودروسازي قطعا رشد مثبت خواهيم داشت و بنده اميدوار هستم در شرايطي كه توليد خودرو در سال گذشته در تيراژ 700 هزار خودرو بود در سال جاري به مرز يك ميليون دستگاه برسد. از سوي ديگر توليد فلزات با رشد قابل توجهي روبه‌رو شده است.

اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران با اشاره به تاثير مخرب سيل اخير بر اقتصاد كشور گفت‌: سيل روزهاي ابتدايي سال 98، دو درصد از GDP (توليد ناخالص ملي) ايران را از بين برد كه اين مساله اگر در هر كشوري رخ مي‌داد، تبعات سياسي و اجتماعي شديدي را به كشور تحميل مي‌كرد. اما زماني كه امريكايي‌ها ديدند اين اتفاق هيچ آسيبي به ثبات سياسي و اجتماعي ايران وارد نكرد، به قدرت جمهوري اسلامي ايمان پيدا كردند و از آن پس بود كه شاهد ياوه‌گويي‌ها و تصميمات احمقانه از سوي دولتمردان امريكايي بوديم كه اين اظهارات مدام عرصه ديپلماتيك را براي اين كشور تنگ‌تر كرده است.

ليلاز در خصوص نرخ ارز و اقداماتي كه براي كنترل قيمت آن صورت گرفته نيز گفت: دولت ظرف چند ماه گذشته توانست نرخ دلار را به زير 11 هزار تومان برساند. البته به‌اعتقاد بنده قيمت دلار ميل اين را دارد كه به زير 10 هزار تومان بيايد ولي سياست دولت اين است كه ثبات نسبي را در بازار ارز حفظ كند كه اين سياست درستي است.

او با اشاره به هدف امريكا از پياده‌سازي سياست فشار حداكثري اقتصادي بر ايران گفت: نقطه اميد امريكا در پياده‌سازي سياست فشار حداكثري اقتصادي بر ايران اين بود كه ساختار اجتماعي ايران را به فروپاشي بكشاند و انتظار داشت كه در پي فشارهاي اقتصادي به اقشار مختلف جامعه ايران، تجمعات گسترده‌اي در سراسر كشور به ‌وقوع بپيوندد و در نتيجه جمهوري اسلامي تضعيف شده و تن به مذاكره با امريكا بدهد؛ در حالي كه به‌دليل نيرومندي ساختار انقلاب اسلامي و اقتدار امنيتي نظام، توانستيم يك سال بحراني و خطرناك را پشت سر گذاشته و با اصلاح سياست‌هاي اقتصادي، آرامش اجتماعي پايداري در كشور برقرار كنيم و شاهد باشيم كه شرايط كشور با سال گذشته كه با تجمعات صنفي و كارگري فراواني همراه بود، قابل مقايسه نباشد.

عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران گفت: به ‌نسبت سال گذشته كنار بهبود شرايط اجتماعي و اقتصادي، در ماه‌هاي اخير شاهد بروز رويدادهاي نظامي و ژئوپوليتيك مهمي در منطقه از جمله پيشرفت جبهه مقاومت در سوريه كه رهاورد ائتلاف سه كشور ايران، روسيه و سوريه بود تا سرنگوني پهپاد متجاوز امريكايي و همچنين توقيف نفتكش متخلف انگليس در آب‌هاي خليج فارس بوديم كه نقش موثري در تبديل شدن ايران به قدرتي نقش‌آفرين در منطقه داشته است. ليلاز با بيان اينكه مبناي حركت دولت بايد تحقق حداكثري رفاه اجتماعي، وفاق ميان مسوولان نظام و تحقق قدرت حداكثري در بخش اقتصادي باشد، گفت: اينكه تمركز دولت تنها به‌ روي مذاكره با قدرت‌هاي جهاني باشد، راهبرد درستي نيست. مذاكره به اين معني است كه شما بتوانيد دستاوردهاي علمي كشور را تبديل به قدرت سياسي كنيد و اِلّا ماهيت مذاكره به‌ تنهايي مفهوم و ارزشي ندارد. ليلاز در پايان گفت: دستگاه ديپلماسي ما بايد به اين نكته توجه‌ ويژه‌اي داشته باشد كه زمان به ‌زيان امريكا و اروپا در حال سپري شدن است و ما به هيچ عنوان نبايد براي مذاكره كردن از خود سراسيمگي نشان دهيم. اگر اين نكته مهم مورد توجه قرار گيرد، قطعا با توجه به دست برتر ايران در حوزه‌هاي مختلف، مي‌توان امتيازات ارزشمندي از طرف مقابل گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون