• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4451 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور

خبر

نصرالله: عجله‌اي براي پاسخ

به اسراييل نداريم

يك منبع نزديك به رهبري حزب‌الله لبنان جزييات جديدي درباره پاسخ مورد نظر اين حزب به حمله اسراييل در ضاحيه جنوبي بيروت فاش كرد و گفت كه هرگز شتابي در اجراي عمليات پاسخ صورت نخواهد گرفت. به گزارش ايسنا، اين منبع نزديك به سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان به خبرگزاري اسپوتنيك گفت: سيد حسن نصرالله در نشستي درون حزبي گفته است: مي‌توانيد راحت بخوابيد پاسخ ما امروز نخواهد بود. به گفته اين منبع، نصرالله در اين نشست تاكيد كرده است: مقاومت تعيين مي‌كند كي و كجا اين ضربه را وارد كند. مقاومت مي‌تواند چهار تا پنج هواپيما را ساقط كند نه بيشتر به‌طوري ‌كه فعاليت اطلاعاتي (جاسوسي) اسراييل را محدود و مختل كند. سيد حسن نصرالله اضافه كرده است: ما سلاح تهاجمي و كيفي خود را هرگز خرج پهپادها نمي‌كنيم. درباره زمان پاسخگويي نيز سيد حسن نصرالله اظهار كرده است: زماني كه حمله قنيطره رخ داد حريم هوايي آنجا تحت حفاظت بود ما شش شهيد داديم با وجود آن ۱۰ روز صبر كرديم و الان ما عجله‌اي نداريم، مي‌گذاريم اسراييلي‌ها در حالت آماده‌باش باشند. در اين راستا دو منبع مطلع نيز اعلام كردند: حزب‌الله لبنان براي اجراي «ضربه حساب شده» عليه اسراييل در پاسخ به حادثه بيروت برنامه‌ريزي مي‌كند به‌طوري كه هرگز منجر به وقوع جنگ در منطقه نخواهد شد. اين دو منبع مطلع روز سه‌شنبه به رويترز گفتند، پاسخ حزب‌الله لبنان به شيوه‌اي برنامه‌ريزي خواهد شد كه منجر به جنگي نشود كه نه حزب‌الله و نه اسراييل آن را مي‌خواهند. اين دو منبع افرودند: در حال حاضر رويكرد روي ضربه حساب شده اما شيوه‌اي كه بايد اجرا شود، مساله ديگري است.

تلاش امريكا براي ايجاد كانال گفت‌وگو ميان عربستان و انصارالله

يك رسانه امريكايي از تصميم دولت اين كشور براي آغاز گفت‌وگوي مستقيم با جنبش انصارالله يمن در كشور عمان خبر داد. به گزارش ايسنا، روزنامه وال‌استريت ژورنال نوشت كه امريكا براي آغاز مذاكرات مستقيم با جنبش انصارالله يمن آماده مي‌شود. طبق اين گزارش، واشنگتن اميدوار است كه بتواند عربستان را به مشاركت در گفت‌وگوهاي محرمانه با مقامات انصارالله در عمان متقاعد كند و درست زماني كه ترس از يك جنگ منطقه‌اي گسترده در حال شدت گرفتن است، احتمالا اين ابتكار عمل كانال‌هاي ارتباطي را ميان دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا و انصارالله ايجاد كند. اين رسانه امريكايي در ادامه آورده است، در گذشته يافتن يك ميانجيگر قابل اعتماد و فردي بانفوذ كه اقدام به ميانجيگري در نزد رهبري انصارالله كند، براي امريكا دشوار بود. يكي از اين ميانجيگرها محمد عبدالسلام، سخنگو و رييس هيات مذاكره‌كننده انصارالله است كه مقام‌هاي امريكا با او طي چهار سال گذشته ارتباطاتي داشته‌اند. مطمئنا اين مذاكرات شامل پيشنهادهايي براي امتيازدهي (به انصارالله) يا تمهيداتي در جهت اعتمادسازي براي آنهاست. طبق اين گزارش، سفر خالد بن سلمان به واشنگتن درست زماني صورت گرفته است كه دولت دونالد ترامپ براي آغاز مذاكرات مستقيم با عربستان و انصارالله به منظور توقف جنگ در يمن تلاش مي‌كند. قرار است كه اين گفت‌وگوها در كشور عمان انجام شود.

 

گام تازه احزاب ايتاليايي براي پايان دادن بحران سياسي

دو حزبي كه براي تشكيل دولت جديد ايتاليا تلاش مي‌كنند به پيشرفت‌هايي در حصول توافق ائتلافي دست يافته‌اند كه انگيزه‌اي در بازارهاي مالي ايجاد كرده است. حزب دموكراتيك ايتاليا با نخست‌وزيري مجدد جوزپه كونته موافقت كرده است. به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، نقش جوزپه كونته از نكات كليدي در مذاكرات جنبش پنج ستاره و اپوزيسيون حزب دموكراتيك است. اپوزيسيون ايتاليا پيش‌تر با انتصاب دوباره كونته در مقام نخست‌وزيري مخالفت مي‌كرد، اما نيكولا زينگارتي، رييس اين حزب اپوزيسيون چهارشنبه تاكيد كرد، او پذيرفته است تا جوزپه كونته در دولت جديد به پست نخست‌وزيري بازگردد. در همين حال دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا در پيامي توييتري از نخست‌وزير كونته حمايت به عمل آورد. او كونته را مردي «بسيار با ذكاوت» توصيف كرد. مذاكرات براي تشكيل دولت جديد در ايتاليا و جلوگيري از وقوع انتخابات جديد امروز به مرحله حساسي رسيد. سرجيو ماتارلا، رييس‌جمهوري ايتاليا هم مذاكراتي را با رهبران احزاب برگزار كرد تا راه‌حلي براي برون‌رفت از اين بحران سياسي پيدا شود. جوزپه كونته هفته گذشته از نخست‌وزيري ايتاليا كناره‌گيري كرده بود.

كنترل جنوب يمن به نيروهاي هادي بازگردانده شد

نيروهاي دولت مستعفي يمن (وابسته به عربستان) روز چهارشنبه پس از درگيري و بيرون راندن نيروهاي شوراي انتقالي (وابسته به امارات) از عدن توانستند كنترل اين شهر راهبردي و فرودگاه آن را بار ديگر به دست بگيرند. به گزارش ايرنا و به نقل از العربيه، «احمد الميسري» وزير كشور دولت مستعفي يمن از پس‌گيري كامل شهر عدن خبر داد. پيش از تصرف عدن، دولت مستعفي يمن روز (چهارشنبه) توانست با تسلط بر شهر «زنجبار» مركز استان «أبين» بار ديگر كنترل اين استان جنوبي و تمامي مراكز نظامي و دولتي آن را به دست بگيرد. استان «لحج» از ديگر استان‌هايي بود كه جدايي‌طلبان وابسته به امارات امروز كنترل آن را از دست دادند. دولت مستعفي پس از بازپس‌گيري استان‌ها و مناطق جنوبي يمن ضمن اعلام منع رفت و آمد از شبه‌نظاميان شوراي انتقالي (جدايي‌طلبان وابسته به امارات) خواست تا اسلحه خود را هر چه سريع‌تر تحويل داده و تسليم شوند. دوشنبه گذشته هم نيروهاي منصور هادي (مورد حمايت عربستان) كنترل استان «شبوه» در جنوب را به دست گرفتند و نيروهاي شوراي انتقالي را از آن اخراج كردند. عناصر جدايي‌طلب «شوراي انتقالي جنوب» كه مورد حمايت امارات هستند، در ماه گذشته پس از درگيري با نيروهاي منصور هادي توانستند استان‌هاي جنوبي يمن از جمله عدن و أبين را تصرف كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون