• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4453 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ شهريور

خبرخوان

كاهش تعداد شعب بانك‌ها كار ساده‌اي نيست

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه موانع و مشكلاتي در جريان كاهش شعب بانكي وجود دارد، معتقد است كه اين كار به سادگي قابل انجام نيست. فرهاد دژپسند مي‌گويد: اگر بانك‌هاي ما به فناوري‌هاي نوين تجهيز شوند، آيا اين تعداد شعب براي فعاليت بانك‌ها ضروري است؟ اگر بخواهيم نقش وكالت را خوب ايفا كنيم بايد شعب را به‌طور قابل توجهي كاهش دهيم، اما مي‌دانيم كه اين امر به سهولت قابل انجام نيست. او اضافه كرد: بانكداري بايد از بنگاهداري فاصله بگيرد، اما بنگاه‌ها هم بايد از بانك‌ها فاصله بگيرند و در فاصله گرفتن بانك‌ها از بنگاهداري نبايد با افراط نگاه كرد.

 

روايت سازمان برنامه و بودجه از نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي

سازمان برنامه و بودجه خلاصه‌اي از عملكرد دولت يازدهم و دوازدهم ارايه كرده كه در آن وضعيت درآمدهاي مالياتي دولت در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال‌ ۱۳۹۲ مقايسه شده است. بر اساس نمودارهاي منتشر شده درباره عملكرد مالياتي دولت، در سال ۱۳۹۲ سهم درآمدهاي مالياتي دولت از كل منابع عمومي ۳۳ درصد بوده كه اين نسبت با ۹.۱ درصد رشد در سال ۱۳۹۷ به ۳۶ درصد رسيده است. بر اين اساس همچنين در سال ۱۳۹۲ نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي 5 درصد بوده كه اين نسبت با رشد ۲۰ درصدي در سال ۱۳۹۷ به 6 درصد رسيده است. اين نسبت يكي از مهم‌ترين شاخص‌ها براي بررسي وضعيت ماليات‌ستاني در اقتصاد كشورهاست.

 

تلفن همراه ارزان مي‌شود

ابراهيم درستي، رييس اتحاديه فروشندگان تلفن همراه با بيان اينكه در شرايط فعلي تنها مسافر واقعي امكان رجيستر كردن تلفن همراه را دارد، مي‌گويد: با توجه به شرايط كاهش و ثبات نرخ ارز و تامين نياز بازار از طريق واردكنندگان رسمي، قيمت تلفن همراه در هفته‌هاي آينده روند نزولي به خود خواهد گرفت. او پيش‌بيني كرده كه در هفته‌هاي آينده قيمت تلفن همراه با توجه به شرايط فعلي بيش از گذشته ارزان شود و خوشبختانه بازار در شرايط فعلي ثبات قابل توجهي به خود گرفته است.

 

كاهش بدهي بانك‌ها به بانك مركزي

بدهي بانك‌ها به بانك مركزي در پايان سه ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته با كاهش همراه بوده است. بر اساس گزارش بانك مركزي از آمارهاي پولي و بانكي كشور، در پايان سه ماهه نخست سال جاري بدهي بانك‌ها به ۱۳۴ هزار ميليارد تومان رسيده كه نسبت به خرداد ماه سال گذشته ۳.۷ درصد كاهش داشته است. بدهي بانك‌ها به بانك مركزي در پايان خرداد ماه سال گذشته بيش از ۱۳۹ هزار ميليارد تومان بود كه در اسفند ماه اين رقم به ۱۳۸ هزار ميليارد تومان رسيد؛ بنابراين حجم بدهي بانك‌ها به بانك مركزي در خرداد ماه سال جاري نسبت به اسفند سال گذشته نيز ۲.۶ درصد كاهش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون