• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4453 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ شهريور

متوليان سلامت و امنيت هشدار دادند

كاهش سن اعتياد در دانش‌آموزان

گروه اجتماعي| متوليان سلامت، امنيت شهري، آموزش و پرورش و حمايت از آسيب‌ديدگان اجتماعي درباره ضرورت ارتقاي سلامت روان، بروز اختلالات رواني در سنين نوجواني و رشد نسبي آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه دانش‌آموزي هشدار دادند.

حبيب‌الله مسعودي فريد؛ معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور كه در برنامه «پرسشگر» جمعه شب تلويزيون با موضوع «آسيب‌هاي اجتماعي در مدارس» صحبت مي‌كرد، با هشدار نسبت به اينكه 50 درصد اختلالات رواني در سنين كمتر از 14سالگي آغاز مي‌شود و 8 درصد گزارشات اورژانس اجتماعي مربوط به كودك‌آزاري است، گفت: «بايد بيشترين نيرو و توان را بر حوزه پيشگيري متمركز كنيم. امروز وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي در كشور نگران‌كننده است و به عنوان مثال، فردي كه دست به خودكشي مي‌زند، ازمدت‌ها قبل علائمي چون افسردگي و اضطراب داشته. در مورد اعتياد هم با همين شرايط مواجهيم. در واقع بايد نشانگان آسيب‌ها را رصد كنيم. مثلا اگر ۱۵ عامل خطر اعتياد در گروه سني دانش‌آموزي در حال افزايش است بايد هوشيار شويم.»

در حالي كه دو هفته قبل، اسكندر مومني؛ دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد كه 2.1 درصد جمعيت دانش‌آموزي كشور در مقطع متوسطه دچار مشكل مصرف مواد مخدر يا محرك هستند، سردار ابراهيم كريمي، جانشين معاونت اجتماعي ناجا نيز جمعه شب و در اين برنامه تلويزيوني با هشدار نسبت به كاهش سن اعتياد از آغاز مصرف تفنني سيگار در سنين 14 و 15 سالگي و اعتياد به مواد مخدر و محرك در سنين 17 و 18 سالگي خبر داد و اعلام كرد: «با وجود تلاش‌هاي صورت گرفته، هنوز به نقطه درست و مطمئن نرسيده‌ايم و بعضا دانش‌آموزاني دستگير مي‌شوند كه خطرناك هستند. اعتياد، مشكلات دوستيابي و همباشي‌ها، از جمله آسيب‌هاي اجتماعي در سنين نوجواني و جواني هستند و جوانان ما بايد شناخت جامعي پيدا كنند تا كمتر آسيب ببينند. آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه دانش‌آموزي هم رو به رشد است اما اين ميزان رشد به اندازه رشد در جامعه نيست و كنترل‌شده‌تر است؛ رشد آهسته‌اي كه وضعيت اضطراري را رقم نمي‌زند اما وضعيت خطرناك است زيرا انتظار نداريم كودكان و نوجوانان در اين عرصه وارد شوند.»

به دنبال اين اظهارات، عليرضا كاظمي؛ معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش هم در همين برنامه از برگزاري آزمون غربالگري سلامت رواني و اجتماعي دانش‌آموزان دوره متوسطه اول خبر داد و در توضيح نتايج به دست آمده گفت: « اين آزمون براي سه ميليون دانش‌آموز دوره متوسطه اول برگزار شد و دانش‌آموزان در چهار حيطه آسيب‌هاي روانشناختي، ابعاد مثبت روانشناختي، مسائل خانواده و مدرسه، كيفيت زندگي و حيطه حمايتي در عرصه اجتماعي مورد ارزيابي قرار گرفتند. طبق تحليل‌هاي به دست آمده از اين آزمون، حدود يك درصد دانش‌آموزان نيازمند درمان و در معرض شديد آسيب‌هاي رواني و اجتماعي هستند. ۳۰ درصد دانش‌آموزان به‌شدت نياز به توانمندسازي دارند و در معرض آسيب‌هاي اجتماعي قرار گرفته‌اند. همچنين آمار سامانه غربالگري ائتلاف نماد (نظام مراقبت در برابر آسيب‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان) نيز نشان مي‌دهد كه يك درصد دانش‌آموزان – به عنوان مثال، آنهايي كه در معرض خودكشي يا مصرف مواد قرار گرفته‌اند - نيازمند خدمات اورژانسي روانشناختي هستند.»

كاظمي ضمن آنكه از تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش با نيروي انتظامي براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه دانش‌آموزي خبر داد، در توضيح مصاديق آسيب‌هاي اجتماعي در دانش‌آموزان گفت: «آسيب‌هاي تهديدكننده جامعه دانش‌آموزي در دو گروه اعتياد و مواد مخدر و آسيب‌هاي اجتماعي و رواني همچون افسردگي، اضطراب، خشم، پرخاشگري، فرار از مدرسه و خانه، انحرافات اخلاقي و اباهه‌گري اخلاقي طبقه‌بندي شده است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه رشد آسيب‌هاي اجتماعي نسبت به رشد جمعيت دانش‌آموزي فزاينده‌تر است و سياست اول ما، كنترل و سپس، شناسايي و درمان است ضمن آنكه بايد توامان، رويكرد پيشگيرانه و توانمندسازي را اجرا كنيم و لازم است دستگاه‌هايي چون سازمان برنامه و سازمان امور استخدامي كه فضاي جذب نيرو را فراهم مي‌كنند، به ما كمك كنند. براي 14 ميليون دانش‌آموز، فقط ۱۲ هزار نيروي مشاور تحصيلي و اجتماعي داريم در حالي كه بر اساس استانداردها، نيازمند ۴۰ هزار نيروي مشاور هستيم.»

هشدار متوليان انتظامي، آموزش و پرورش و حمايت از آسيب‌ديدگان اجتماعي نسبت به رشد نسبي آسيب‌هاي رواني در جمعيت دانش‌آموزي كشور در حالي مطرح شد كه وزير بهداشت، ابتداي امسال و در آستانه آغاز بسيج ملي فشار خون، اعلام كرد كه غربالگري اختلالات رواني جمعيت عمومي هم در دستور كار است و خبر داد كه به زودي بسيج ملي سلامت روان در كشور اجرا خواهد شد. سعيد نمكي، ديروز ضمن اعلام اجراي طرح ادغام شبكه پايش سلامت روان جامعه در نظام درماني كشور، در گفت‌وگو با ايلنا در ارتباط با اجراي بسيج ملي آمايش بيماري‌هاي اعصاب و روان در سطح كشور گفت: « از برنامه‌هاي پيش روي ما بحث سلامت روانِ جامعه است كه آمايش آن به شيوه بسيج ملي اجرا خواهد شد چون طرح سلامت روان جامعه، محدود به بيماري خاصي از مجموعه بيماري‌هاي اعصاب و روان نيست بلكه رويكرد ما نگاه جامع به بهداشت روان جامعه است و بحث ما اين است كه بهداشت روان جامعه نياز به تلطيف و تعديل دارد. خشونت متبلور در جامعه، به‌هم‌ريختگي‌هاي روحي و رواني متظاهر و افسردگي كه مسبب رنجش مردم است، نياز به همت و همياري عمومي دارد تا با تلطيف فضاهاي اجتماعي و تعديل رفتارهاي اجتماعي مرتفع شود و ما هم در حال تنظيم و تدوين برنامه‌هاي لازم براي اين منظور هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون