• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4455 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ شهريور

ماموريتي كه سرافراز نيمه‌كاره گذاشت و علي‌عسگري برعهده‌اش گرفت، روزهاي پاياني خود را مي‌گذراند

جام‌جم و 60 روز جنجالي

سيد ميلاد علوي|صدا و سيما همواره به عنوان سازماني ظاهر شده كه عملكردش در دوره‌هاي مختلف با انتقاد گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي مواجه بوده است؛ دوره‌اي همچون امروز به حمايت از اصولگرايان متهم شد و دوره‌اي نيز به عدم بيان شفاف مطالب و اطلاع‌رساني صحيح به مردم. اما آنچه اخيرا اين سازمان را دوباره به ميان جنجال‌ها كشانده، نه سانسور لوگوي آ.اِس رم ايتالياست و نه عدم پخش ابزارآلات موسيقي، نه خبري از اعترافات تلويزيوني است و نه حمايت مجري از يك‌سوي انتخابات در جريان مناظره‌هاي زنده تلويزيوني؛ بلكه اين ‌بار موضوع به نوك هرم جام‌جم بازمي‌گردد. «رسانه ملي» كه به لطف اقدامات و افراط و تفريط‌هاي گاه و بي‌گاهش، از سوي عموم جامعه و البته ناظران «ميلي» توصيف مي‌شود، تقريبا در تمام دوران فعاليت خود پس از انقلاب، با انتقادات بسياري مواجه بوده، گاهي به يمن حضور چندين و چند مجري نزديك به جريان جبهه پايداري به حمايت از يك جناح سياسي متهم شد و گاهي به عدم بيان شفاف مسائل به مردم. ولي نقطه اشتراك تمام اين موارد، «نارضايتي» است؛ نارضايتي كه برخي آن را نشات گرفته از ساختار اين سازمان و سليقه مديران آن مي‌دانند و برخي ديگر از لزوم نظارت صحيح بر عملكرد اين نهاد انتصابي سخن به ميان آورده و بعضا نيز گام‌هايي را جهت افزايش نظارت بر جام‌جم برمي‌دارند؛ گام‌هايي كه اگر چه گاه با سرعت و قدرت به حركت مي‌افتند اما عملا سانتي‌متري پيش نمي‌روند. گفتيم كه جنس حواشي اين روزهاي صدا و سيما، با هميشه متفاوت است و اين ‌بار انتقادات به نوك هرم اين سازمان بازمي‌گردد. جايي كه 4 سال و 9 ماه و 26 روز پيش با حكم رهبري، محمد سرافراز را به عنوان سكان‌دار به خود ديد ولي پيش از پايان ماموريت چهار ساله‌اش، استعفا داد و كرسي رياست جام‌جم را به عبدالعلي علي‌عسگري سپرد.

 

پايان علي‌عسگري؟

ماموريت روساي سازمان صدا و سيما عموما 5 ساله است و رهبري در احكام خود اين مهم را قيد مي‌كنند؛ همان‌طور كه در احكام علي لاريجاني، عزت‌الله ضرغامي و البته محمد سرافراز ديده و خوانده‌ايم. با استعفاي سرافراز در 22 ارديبهشت‌ماه 95، كرسي او به علي‌عسگري سپرده شد اما با اين تفاوت كه رهبري در حكم سرافراز، ماموريت او را 5 ساله اعلام كردند، ولي خبري از چنين واژه و جمله‌اي در حكم علي‌عسگري نبود تا از همان ابتدا به نظر برسد جانشين سرافراز، در بهترين حالت مستاجر 3 ساله آن ساختمان شيشه‌اي خواهد بود و با پايان اين مهلت، كرسي خود را به فردي جديد و احتمالا با ماموريت‌هاي جديد واگذار خواهد كرد. با اين حال با توجه به ساختار اين سازمان و با درنظرگيري رسم مرسوم در انتصاب رييس ساختمان خيابان جام‌جم، هرگز نمي‌توان به‌ طور قطعي از تغيير رييس اين سازمان سخن به ميان آورد ولي خداحافظي علي‌عسگري با اين سازمان، موضوعي است همواره جذاب.

شايد اول ‌بار سال 96 بود كه شايعه خداحافظي علي‌عسگري با سازمان صدا و سيما آن هم يك سال پس از قبول رياست اين سازمان سر زبان‌ها افتاد. آن روزها روزنامه «باني‌فيلم» در گزارشي بلندبالا به معرفي افرادي پرداخت كه امروز نه‌تنها بر كرسي سازمان صدا و سيما ننشسته‌اند بلكه عملا كيلومترها با جام‌جم فاصله دارند. اين روزنامه آن روزها نوشته بود كه «محمدباقر قاليباف، عبدالرضا رحماني‌ فضلي، محمد حسيني، علي دارابي، اصغر پورمحمدي و حجت‌الاسلام موسوي از گزينه‌هاي جانشيني علي‌عسگري محسوب مي‌شوند.» گزارشي كه چندي بعد روزنامه شرق به اصطلاح تكمله‌اي بر آن نوشت و تاكيد كرد كه «خبرها از احتمال بالاي رياست عبدالرضا رحماني‌ فضلي، وزير كشور دولت يازدهم بر سازمان صدا و سيما حكايت دارد. از قرار معلوم بنا بود اين خبر رسما اعلام شود كه حوادث تروريستي تهران اعلام آن را به تاخير انداخت.» حالا مدت‌ها از حوادث تروريستي تهران مي‌گذرد ولي علي‌عسگري هنوز رييس سازمان صدا و سيما است. پس از آن ماجرا تا مدت‌ها خبري از خداحافظي علي‌عسگري نبود تا اينكه نوبت به 2 ماه پاياني ماموريت 5ساله‌اي رسيد كه علي‌عسگري از نيمه‌راه برعهده‌اش گرفت و همزمان برخي رسانه‌ها به‌ويژه تابناك و فرارو در گزارش‌هايي جداگانه از خداحافظي علي‌عسگري سخن به ميان آوردند.

 

پسا علي‌عسگري

دوران پس از مردي كه روزگاري معاون عزت‌الله ضرغامي بود و حالا طبيعتا بايد حرف اول و آخر را در اين سازمان بزند، دوران پيچيده‌اي خواهد بود؛ دوراني كه از همين حالا به نام‌هايي گره خورده كه بيش از آنكه چهره‌اي فرهنگي و آشنا با جام‌جم باشند، چهره‌هايي سياسي محسوب مي‌شوند. در همين زمينه برخي اخبار حاكي از احتمال انتصاب مهرداد بذرپاش به رياست اين سازمان داشت، گزينه‌اي كه چندي بعد رقيبي از هم طايفه‌اي‌هاي سياسي خود يافت و نام سيد محمدحسيني به عنوان ديگر گزينه احتمالي اين سازمان به ميان اخبار كشيده شد. ولي هر دوي اين افراد به صراحت، به تكذيب اين موضوع پرداختند. اولي البته تاكيد كرد كه «رييس سازمان صدا و سيما همچنان در اين سمت مي‌ماند و با قدرت به كار خود ادامه مي‌دهد» ولي دومي صرفا «از اهالي رسانه تقاضا» كرد كه «از نشر شايعاتي كه سبب تضعيف مديريت رسانه ملي مي‌شود، اجتناب كنند.»

اما در اين ميان آنچه حياتي است، نه رفتن و آمدن افراد بلكه اصلاح ساختارها و البته رويكردهاي جام‌جم است. ساختاري كه گويا پس از سرافراز، علي‌عسگري را نيز به ستوه آورده تا جايي كه چندي پيش فريد مدرسي در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: «آن‌چنان رياست را در صدا و سيما بي‌تاثير كردند تا خود در جلسات عالي به صراحت بگويد كه به حرفم گوش نمي‌دهند؛ من گفتم، كاري ديگر كردند! حالا به بهانه نامديريتي كه خود آفريده بودند، مي‌خواهند تغييرش دهند؛ آيا معاونت سياسي مي‌گذارد؟» اين گفته‌هاي علي‌عسگري كه البته هرگز تكذيب و حتي تاييد نشد، گواهي است بر ايجاد ترك در آن ساختمان شيشه‌اي. اوضاع در جام‌جم امروز بيشتر از هر زماني بر وفق مراد اصولگرايان است. علي فروغي، رييس شبكه سوم سيما از اقوام نزديك غلامعلي حدادعادل است و البته همسو با اصولگرايان، وحيد يامين‌پور، در شبكه‌هاي افق و 3 در ساعات پرمخاطب برنامه دارد و بخش‌هاي خبري اين سازمان نيز همچنان ايران را كشوري تك‌صدايي و يك جناحي مي‌بينند و همه اينها كنار هم يعني، روزگار سخت علي‌عسگري و البته روساي بعدي؛ روزگاري مثال آنچه بر سرافراز گذشت.

داستان تلخ يك رييس

سرافراز شايد آن روز كه با حكم رهبري بر مسند رياست صداوسيما نشست، گمان نمي‌كرد كمتر از 18 ماه بعد «مجبور به استعفا» شود و تن به اصطلاح و پس از آن افشاگري‌هايي دهد كه شايد اگر جز او هركس ديگري بر زبانش مي‌آورد، كارش به جاهاي باريك مي‌كشيد. محمد سرافراز با شعار «جوان‌گرايي»، «برون‌سپاري» و «چابك‌سازي» دست به تغييرات گسترده در تركيب مديران صدا و سيما زد ولي عزل يك‌باره بسياري از آنها، زمينه را براي ايجاد اختلاف فراهم كرد و درنهايت به خداحافظي او منجر شد. او پس از كناره‌گيري از جام‌جم، حواشي بسياري به چشم ديد. نامش با «شهرزاد ميرقلي‌خان» و انتقال «اسناد محرمانه» از ايران گره خورد ولي رفته‌رفته از ديدگان محو شد تا اينكه دوباره با «روايت يك استعفا» كتابي بدون شناسنامه، شماره شابك و كتاب‌شناسي ملي به صدر اخبار بازگشت. انتشار بسياري از محتواي ذكر شده ولي اگر گفته‌هاي سرافراز در «روايت يك استعفا» صحت داشته باشد، جام‌جم را بايد سازماني عريض و طويل و البته فارغ از نظارت دانست. حالا و با وجود روزگار نه چندان شيرين سرافراز در جام‌جم، علي‌عسگري در 2 ماه پاياني ماموريت 5 ساله‌اي است كه قرار شد سرافراز برعهده‌اش بگيرد ولي بنا به دلايل ذكر شده در «روايت يك استعفا»، قرعه فال به نام علي‌عسگري خورد و حالا او مانده و 60 روز پرالتهاب. 60 روزي كه يا به 5 سال ديگر تمديد خواهد شد يا فرد جديدي رياست سازمان صدا و سيما را برعهده خواهد گرفت. با اين همه اما هر چه باشد و آنچه هنوز محل ابهام است، صحت ‌و سقم گفته‌هاي سرافراز، نقش نهادها و بعضي اشخاص صاحب نفوذ در جام‌جم، چگونگي عزل ‌و نصب مديران، اختيارات رييس سازمان صدا و سيما و مواردي از اين دست است؛ ابهاماتي كه شايد روزي به روزنامه‌ها نيز راه يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون