• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4455 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ شهريور

خبر

اقدامات يكجانبه قهري؛ مانع مبارزه با فساد

نمايندگي دايم ايران در وين در بيانيه‌اي اقدامات قهري يكجانبه را از مهم‌ترين موانع بر سر راه همكاري‌هاي بين‌المللي براي مبارزه با فساد برشمرد. در نشست «گروه مرور اجراي كنوانسيون بين‌المللي مبارزه با فساد» كه در وين اتريش در حال برگزاري است، نمايندگي دايم كشورمان با قرائت بيانيه‌اي در اين نشست، ضمن اشاره به آخرين اقدامات و دستاوردهاي جمهوري اسلامي در اين خصوص، نسبت به اثرات نامطلوب اقدامات قهري يكجانبه بر تلاش‌ها و همكاري‌هاي بين‌المللي براي مبارزه با فساد، ابراز نگراني كرد. اين بيانيه ضمن تاكيد بر اهميت سازوكارهاي مرور دوره‌اي به عنوان يك ابزار موثر در اجراي كنوانسيون همچنين توسعه قوانين و ظرفيت‌هاي ملي، مي‌افزايد: ضروري است فرآيند بازنگري بتواند به دولت‌هاي عضو كمك كند تا نيازهاي ويژه خود را شناسايي و از طريق كمك‌هاي فني و همكاري‌هاي بين‌المللي بتوانند از فساد پيشگيري و با آن مبارزه كنند. در بخش ديگري از اين بيانيه به مشاركت فعال كشورمان در فرآيندهاي بازنگري اجراي كنوانسيون اشاره شده و آمده است: طيف گسترده‌اي از نهادهاي دولتي از هر سه قوه كشور در كنار ساير بخش‌هاي نظام و همچنين بخش خصوصي، در يك تلاش و همكاري گسترده، به بررسي بخش‌هاي مورد بازنگري اين كنوانسيون پرداختند و ضمن شناسايي برخي خلأهاي قانوني و چالش‌ها در اين خصوص، برخي طرح‌ها و لوايح را جهت اصلاح قوانين به پارلمان ارايه كرده‌اند. يكي از اقدامات برجسته در همين خصوص، اصلاحيه «قانون مبارزه با پولشويي سال 2008» است كه توسط مجلس شوراي اسلامي در سال گذشته تصويب شد. اين بيانيه در ادامه تاكيد مي‌كند كه اقدامات قهري يكجانبه يكي از بارزترين چالش‌ها در مبارزه بين‌المللي با فساد است كه اثرات نامطلوبي در حوزه فني اين مبارزه ايجاد كرده است. طبق اين بيانيه، تحريم‌هاي قهري يكجانبه، برخلاف اصول و قواعد بين‌الملل مندرج در منشور ملل متحد، سبب ايجاد مانع در اختصاص منابع براي پيشگيري و مبارزه با فساد شده و در تعاملات كشورها با نهادهاي بين‌المللي، به ويژه همكاري ذيل بخش‌هاي مختلف اين كنوانسيون اختلال ايجاد مي‌كند.

احتمال اعزام پهپادهاي بريتانيايي به خليج فارس

دولت انگليس در حال بررسي براي اعزام پهپاد به منطقه خليج فارس است. اين در حالي است كه نيروي هوايي انگليس اكنون پهپاد مدل «ريپر» مستقر در كويت را دارد و پهپادهايش مشغول انجام ماموريت در عراق و سوريه هستند بنابراين امكان حضور آنها در منطقه خليج فارس به راحتي وجود دارد. در راستاي حضور بريتانيا در خليج‌فارس و در حالي‌كه ناوهاي انگليسي به اسكورت نفتكش‌هاي داراي پرچم بريتانيا در تنگه هرمز ادامه مي‌دهند، استفاده از پهپادها مي‌تواند به نظارت هوايي بهتر در اين ماموريت كمك كند. به گزارش ايلنا به نقل از اسكاي نيوز، يك مقام نيروي دريايي انگليس كه در اين منطقه حضور دارد در مورد شرايط در خليج‌فارس گفت: شرايط همچنان پر از تنش است. دين باست، كاپيتان انگليسي هم در اين خصوص مدعي شد: تهديد مستقيم براي كشتي‌هاي انگليسي همچنان وجود دارد ما چيزي نديديم كه به ما ثابت كند ايران به تعهدات بين‌المللي پايبند است. اگرچه ما از ايران مي‌خواهيم كه به تعهدات بين‌المللي متعهد باشد اما نيروي دريايي انگليس، ملوانان و نيروي نظامي تحت فرماندهي من آمادگي حفاظت و دفاع از كشتي‌هاي انگلستان را در اين منطقه دارند.

شركت ظريف در اجلاس همكاري‌هاي اقيانوس هند

يك رسانه بنگلادشي از حضور وزراي خارجه ايران، استراليا و سريلانكا در نشست روز پنجشنبه «اتحاديه همكاري‌هاي منطقه‌اي حاشيه اقيانوس هند» در داكا پايتخت بنگلادش خبر داد. به گزارش فارس، در اجلاس پنجم سپتامبر (۱۴ شهريور) اتحاديه همكاري‌هاي منطقه‌اي حاشيه اقيانوس هند (IORA)، مقام‌هاي ارشد كشورها از جمله محمدجواد ظريف، وزراي خارجه استراليا و سريلانكا حضور مي‌يابند. طبق گزارش اين رسانه بنگلادشي، اين اجلاس سومين كنفرانس «اقتصاد آبي» مجمع كشورهاي حاشيه‌ اقيانوس هند است و «شيخ حسينه» نخست‌وزير بنگلادش سخنراني افتتاحيه آن را در داكا پايتخت اين كشور انجام مي‌دهد. مجمع كشورهاي حاشيه اقيانوس هند، به عنوان يك سازمان بين‌المللي هفت مارس ۱۹۹۷ (۱۷ اسفند ۱۳۷۵) با ابتكار هند و موريس آغاز به كار كرد. ايران، استراليا، بنگلادش، كوموروس، هند، اندونزي، كنيا، ماداگاسكار، مالزي، موريس، موزامبيك، عمان، سيشل، سنگاپور، سومالي، آفريقاي جنوبي، سريلانكا، تانزانيا، تايلند، امارات متحده عربي و يمن اعضاي اصلي و ژاپن، آلمان، چين، انگليس، امريكا، فرانسه و مصر اعضاي ناظر اتحاديه همكاري‌هاي منطقه‌اي حاشيه اقيانوس هند هستند. بي‌دي‌نيوز ۲۴ گزارش داد، آبزي‌‌پروري، گردشگري دريايي، مشاركت بخش خصوصي در توسعه زيرساخت‌ها، شبكه بنادر، خطر آلودگي دريايي و زباله‌هاي پلاستيكي از جمله مسائل مورد رايزني در نشست داكا خواهد بود.

خداحافظي قريب‌الوقوع موگريني از اتحاديه اروپا

مشاور فدريكا موگريني مسوول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه از كناره‌گيري قريب‌الوقوع او از سمتش خبر داد. به گزارش ايرنا، «سابرينا بلوسي» در پيامي در حساب كاربري توييتر خود نوشت: موگريني به زودي
با سمت خود به عنوان مسوول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا خداحافظي مي‌كند. او نوشت: موگريني اين موضوع را در نشست ساليانه سفراي اتحاديه اروپا بيان كرده است. موگريني در اين نشست گفته است: من سكان هدايت سياست خارجي اتحاديه اروپا را به زودي به دست‌هاي پرتوان «جوزپه بورل» وزير امور خارجه اسپانيا خواهم سپرد. هيچ قدرت جهاني قادر نخواهد بود تمام مشكلات جهان را به تنهايي حل و فصل كند. اساس رويكرد اتحاديه اروپا بر همكاري، مشاركت و احترام متقابل بنا شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون