• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4456 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ شهريور

خبر

نقش انگليس، امريكا و فرانسه در جنايت يمن

سازمان ملل در گزارشي امريكا، انگليس و فرانسه را به دليل ارايه اطلاعات و پشتيباني‌هاي لجستيك از ائتلاف تحت امر عربستان در يمن، به دست داشتن غيرمستقيم در جنايات جنگي در اين كشور و دولت سعودي را به بهره‌گيري از قحطي و گرسنه نگه داشتن غيرنظاميان به عنوان تاكتيك جنگي متهم كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، بازرسان سازمان ملل فهرستي محرمانه از مظنونان احتمالي جرايم جنگي بين‌المللي تهيه كرده كه از تازه‌ترين گزارش آنها درباره نقض‌هاي صورت گرفته در جريان اين جنگ 4 ساله بين ائتلاف كشورهاي عربي و حوثي‌هاي يمن به دست آمده است. بازرسان ارتكاب جرايم بالقوه از سوي دو طرف را اعلام كردند در حالي كه به نقش كشورهاي غربي به عنوان حاميان كشورهاي عربي نيز اشاره كرده‌اند. در اين گزارش، ائتلاف ضدحوثي به رهبري عربستان و امارات به كشتار غيرنظاميان در حملات هوايي و قطحي عمدي در يمن متهم شده‌اند. همچنين يك گروه مستقل از سازمان ملل فهرستي محرمانه به ميچل باچله، رييس حقوق بشر سازمان ملل ارسال كرده و افرادي را در آن آورده كه ممكن است مسوول ارتكاب جرايم بين‌المللي باشند. در اين فهرست بيش از ۱۶۰ عامل اصلي در ميان اعضاي ارشد يمني، سعودي و اماراتي ديده مي‌شوند. در اين گزارش همچنين آمده است: قانوني بودن انتقال سلاح ازسوي فرانسه، انگليس، امريكا و ساير كشورها همچنان جاي سوال دارد كه البته موضوع اصلي در برخي روندهاي دادگاهي داخلي است. اين گروه مستقل سازمان ملل همچنين اعلام كرد، اتهاماتي مطرح شده كه در آن اماراتي‌ها و نيروهاي مرتبط دست به شكنجه، تجاوز و كشتار اپوزيسيون سياسي در بند در مراكز مخفيانه زدند.

بوريس جانسون اكثريت پارلماني را از دست داد

با پيوستن يك نماينده محافظه‌كار به حزب ليبرال-دموكرات، «بوريس جانسون»، نخست‌وزير انگليس اكثريت پارلماني را از دست داد. فيليپ لي نماينده‌اي بود كه روز گذشته به عنوان مخالف نخست‌وزير در بخش مربوط به ليبرال دموكرات‌ها نشست و به اين حزب پيوست. به اين ترتيب محافظه‌كاران اكثريت خود را رسما از دست دادند. از سوي ديگر «فيليپ هاموند» وزير خزانه‌داري انگليس روز سه‌شنبه گفت كه اتحاد احزاب مخالف و نمايندگان محافظه‌كار، تعداد موردنياز براي شكست دادن «بوريس جانسون» درباره برگزيت را خواهند داشت.او كه با بي‌بي‌سي مصاحبه مي‌كرد، گفت: «معتقدم كه تعداد كافي براي پيشبرد اين موضوع را خواهيم داشت.»هاموند اضافه كرد كه بسياري از نمايندگان مجلس طي تحولات هفته پيش تحريك شده‌اند و فكر مي‌كنم گروهي از نمايندگان محافظه‌كار هستند كه اين احساس را دارند. هم‌اكنون زمان آن است كه بايد منافع ملي را در برابر تهديداتي كه ما را تهديد مي‌كند در اولويت قرار دهيم. جانسون به اعضاي حزب محافظه‌كار هشدار داده در صورتي كه به نفع مخالفان راي دهند، از اين حزب اخراج مي‌شوند. يك منبع دولتي نيز اعلام كرد در صورتي كه او در راي‌گيري برگزيت در پارلمان شكست بخورد، به دنبال انتخابات زودهنگام خواهد بود.

خشم كويت از عراق

منابع آگاه از شكايت عراق از كويت در شوراي امنيت در پي ايجاد تغييرات جغرافيايي در مرزهاي دريايي دو كشور خبر دادند. به گزارش ايسنا، چند منبع ديپلماتيك در سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه «الراي» كويت اعلام كردند، محمد بحرالعلوم، نماينده عراق در سازمان ملل هفتم آگوست گذشته نامه‌اي را به رييس شوراي امنيت ارايه كرده و از او خواسته است تا آن را ضميمه اسناد رسمي اين شورا كند.طبق آنچه در اين نامه آمده است، دولت عراق از سازمان ملل خواسته اعتراض رسمي بغداد از بابت تغييراتي كه دولت كويت پس از ميله‌ مرزي ۱۶۲ در منطقه دريايي خور عبدالله ايجاد كرده و بدون اطلاع و موافقت عراق و به شكل يك‌طرفه سازه‌هايي در اين منطقه ساخته، ثبت كند.دولت عراق اين اقدام كويت را در تعارض با قانون و طرح مشترك دو كشور براي سازماندهي كشتيراني در منطقه خور عبدالله دانسته است. عراق همچنين در اين نامه فرمان پادشاه بحرين در سال ۲۰۱۴ درباره تعيين مناطق دريايي كويت را «ترسيم يكجانبه مرزها بدون توافق طرفين و خلاف قوانين بين‌الملل» دانسته است.در ادامه اين نامه آمده است: اقدام كويت براي ادامه تحميل واقعيت‌ها از طريق ايجاد تغييرات جغرافيايي در منطقه، هرگز كمكي به دو كشور براي دستيابي به ترسيم نهايي مرزهاي دريايي نمي‌كند. در همين راستا، يك مقام كويتي كه نخواست نامش فاش شود اقدام عراق در سايه روابط كنوني دو كشور را تعجب‌برانگيز خواند و تاكيد كرد كه اختلافات مرزي معمولا به صورت دوجانبه و از طريق كميته‌هاي مشترك و غيره بررسي مي‌شود همچنين ترسيم مرزها ميان كويت و عراق نيز مطابق با قطعنامه ۸۳۳ شوراي امنيت در سال ۱۹۹۳ صورت گرفته است.او افزود: موضوع منطقه دريايي، ميله‌ مرزي و ترسيم‌ آن در تمام نشست‌هاي دوجانبه با عراق مطرح شده و اين كشور ترجيح مي‌داد كه به مسائل فني و قانوني آن ورود نشود در حالي كه روند گفت‌وگو را به مسيرهاي سياسي مي‌كشاند تا اقداماتي برخلاف نظر پارلمان عراق و افكار عمومي اين كشور انجام ندهد.اين مقام كويتي در ادامه ابراز اميدواري كرد كه نامه عراق به شوراي امنيت ضميمه اسناد رسمي اين شورا نشود.او همچنين گفت كه تاسيسات «فشت العيج» در چارچوب آب‌هاي منطقه‌اي كويت ايجاد شده و از نظر تاريخي و قانوني مستند است.در اين راستا، اسامه الشاهين، (نماينده اخوان‌المسلمين) اعلام كرد، شكايت دولت عراق عليه كويت اقدامي تشنج‌آميز است كه از همسايه شمالي بعيد نيست.او در توييتر نوشت: از دولت مي‌خواهم واكنش عملي و واقعي بدهد و احتياطات امنيتي و ديپلماتيك را هم درنظر بگيرد.صفاء الهاشم (نماينده مستقل) نيز گفت: اين از قديم رويكرد عراق بوده است، ما انتظار اين را از آنها داريم. الهاشم راه‌حل ممكن را مراجعه به حكميت بين‌المللي و موضع قاطع با عراقي‌ها دانست.عبدالكريم الكندري، نماينده مستقل و رييس كميته امور خارجه در پارلمان كويت نيز از وزارت خارجه خواست درباره اين شكايت توضيح دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون