• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4456 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ شهريور

خبر

رايزني‌هاي چندجانبه پاريس براي حفظ برجام

ژان ايو لودريان، وزير خارجه فرانسه روز گذشته تاكيد كرد كه «هنوز اقدامات زيادي براي حفظ برجام بايد انجام شود.» به گزارش فارس، او با اشاره به مذاكرات اخير ميان تهران و پاريس گفت كه مذاكرات با ايران شكننده است اما در جريان است. وزير خارجه فرانسه درباره محتواي مذاكرات با طرف ايراني نيز اعلام كرد كه مذاكرات جاري با ايران درباره ايجاد يك خط اعتباري- كه با درآمدهاي نفتي ايران تضمين مي‌شود- است و همچنان ادامه دارد. او همچنين تاكيد كرد كه در نهايت اين خط اعتباري منوط به اعطاي معافيت از سوي امريكا است. لودريان اضافه كرد: «اين خط اعتباري، يك در ازاي بازگشت به برجام، امنيت در خليج (فارس) و شروع مذاكراتي درباره امنيت منطقه‌اي بعد از سال 2025 (پايان برخي بندهاي توافق هسته‌اي 2015) است.» او افزود: همه اينها با فرض اين است كه دونالد ترامپ معافيت‌هاي تحريمي صادر كند. خبرگزاري «رويترز» روز گذشته در تاييد اخباري كه پيش از اين هم منتشر شده بود، نوشته است كه پيشنهاد فرانسه به ايران براي حفظ توافق هسته‌اي، اعطاي يك خط اعتباري ۱۵ ميليارد دلاري تا پايان سال جاري ميلادي در ازاي بازگشت ايران به پايبندي كامل به توافق هسته‌اي است.اين خبرگزاري به نقل از يك فرد مطلع نوشته است: «سوال اين است كه آيا مي‌توانيم به اين سطح ۱۵ ميليارد دلاري برسيم؟ ثانيا اينكه چه كسي آن را تامين مالي مي‌كند و سوم اينكه ما دست‌كم يك تاييد ضمني از ايالات متحده نياز داريم. هنوز موضع ايالات متحده را نمي‌دانيم.»رويترز در ادامه به نقل از يك منبع مطلع نوشته است كه مذاكرات ايران و فرانسه هنوز به مرحله بحث در مورد نحوه بازپرداخت اين خط اعتباري نرسيده است، اما انتظار مي‌رود كه فروش نفت ايران به مرور از سر گرفته شود. تاكنون چند كشور براي پيوستن به اين ساز و كار با فرانسه رايزني كرده‌اند. «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه اعطاي اين خط اعتباري را به بازگشت ايران به انطباق كامل با برجام منوط كرده است. يك ديپلمات فرانسوي در اين رابطه گفته است: «اين موضوعي فوق‌العاده حساس است و نمي‌خواهيم مخالفان اين ايده آن را به شكست بكشانند. اوضاع به‌شدت ناپايدار است.»

ابتكار فرانسه، نمايش اراده اروپا

پك هاويستو، وزير خارجه فنلاند روز گذشته تاييد كرده كه ممكن است به ايران اجازه داده شود ۷۰۰ هزار بشكه نفت در روز بفروشد. هاويستو در مصاحبه با روزنامه فايننشال‌تايمز دعوت «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه از «محمدجواد ظريف» وزير خارجه ايران براي ديدار در حاشيه اجلاس گروه ۷ را اقدامي «بسيار شجاعانه» توصيف كرد. به گزارش فارس، وزير خارجه فنلاند مدعي شد ابتكار فرانسه نشان مي‌دهد اروپايي‌ها درباره مساله مربوط به ايران «جدي» هستند. به نوشته فايننشال‌تايمز هاويستو اين احتمال را كه بسته پيشنهادي به ايران، اعطاي خط اعتباري ۱۵ ميليارد دلاري و اجازه صادر كردن ۷۰۰ هزار بشكه نفت در روز را شامل شود، رد نكرد. پيش از اين رسانه‌ها از جمله المانيتور خبر داده‌اند فرانسه به‌دنبال مجاب كردن «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا به صدور معافيت‌هاي تحريمي براي برخي از خريداران نفت ايران براي مدت زمان محدود، درازاي برگزاري مذاكرات است. يك مقام اروپايي كه خواسته نامش فاش نشود گفته اين پيشنهاد، اعطاي مشوق‌هاي محدود براي مدت زمان محدود و در ازاي مذاكرات محدود را شامل مي‌شود و هدف آن به محك آزمون گذاشتن مذاكره است. او گفت كه مقام‌ها معتقد نيستند فشار صرف روي ايران موجب خواهد شد ايراني‌ها تسليم شوند.»

آغاز سفر ظريف به جنوب شرق آسيا

«محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه روز گذشته در راس هياتي سياسي عازم داكا پايتخت بنگلادش شد. به گزارش ايرنا، اين دومين دور از سفرهاي آسيايي وزير امور خارجه به‌شمار مي‌رود. ظريف هفته پيش هم به كشورهاي چين، ژاپن و مالزي سفر كرده و با مقامات اين كشورها ديدار و گفت‌وگو كرد. او در جريان اين سفر علاوه بر شركت در اجلاس مجمع كشورهاي حاشيه اقيانوس هند (آيورا) در داكا با مقامات عاليرتبه اين كشور درباره توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. ظريف پيش از آغاز اين سفر در جمع خبرنگاران گفت: امروز براي حضور در همايش بين‌المللي كشورهاي حاشيه اقيانوس هند به بنگلادش مي‌رويم كه فرصت ديدار با تعدادي از وزرا و هم يك جلسه ديدار دوجانبه با مقامات بنگلادشي را فراهم مي‌كند. وزير امور خارجه در ادامه تور ديپلماتيك آسيايي خود به جاكارتا پايتخت اندونزي سفر خواهد كرد.

نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در تهران

«گير او پترسون» نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور سوريه روز گذشته با وزير امور خارجه كشورمان در تهران ديدار و در خصوص آخرين تحولات سوريه و زمينه‌هاي همكاري در اين زمينه گفت‌وگو و رايزني كرد. به گزارش ايسنا، در اين ديدار دو طرف با مرور بر تحولات سياسي سوريه و تلاش‌هاي سازمان ملل و كشورهاي ضامن روند آستانه، درخصوص تشكيل و شروع به كار كميته قانون اساسي سوريه بحث و تبادل نظر به عمل آوردند. ظريف در اين ديدار با اشاره به تلاش‌هاي كشورمان در مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي و همچنين در چارچوب روند سياسي از جمله تشكيل كميته قانون اساسي در همكاري با ضامنان روند آستانه و نمايندگان دبيركل، فشارهاي دولت امريكا كه مانع تشكيل و شروع به‌كار كميته قانون اساسي شده بود را يادآوري كرد. وزير امور خارجه كشورمان ضمن تاكيد بر عزم جمهوري اسلامي ايران براي حل و فصل بحران سوريه از طريق سياسي از هر گونه تعامل مثبت دمشق و سازمان ملل حمايت كرده و اظهار كرد: تهران همواره مشوق تماس‌هاي طرفين بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون