• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4456 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ شهريور

كتابخانه

يادگيري آزادي

ايرانيان سده‌ها است كه خوگير زباني ناروشن و دو پهلو شده‌اند. روشني‌اي كه همچون پناهگاهي در برابر ساختار دلهره‌آور اجتماعي سياسي بوده است. دست‌كم از آن هنگام كه بيداد امويان و عباسيان بر ايران فرمان راند و بعدتر هم كه ايران دستخوش تاخت و تاز ايالتي‌ها شد و هر ايل و ايالتي، يك كشيش را دستاويز دزدي‌ها و كشتارهاي خود كنند.

«آموختن آزادي» با عنوان فرعي «بازخواني فلسفه ريچارد ستنلي پيترز» توسط انتشارات «نگاه معاصر» به چاپ رسيده است. از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به آزادي و فرهيختگي، آزادي چونان رهايي، آزادي چونان خودگرداني، آزادي چونان فرزانگي و... اشاره كرد.

 

بازي به مثابه جهان

«مطالعات بازي» راهنماي جامعي است درباره بازي‌هاي ديجيتال در مقام رشته‌اي علمي كه تاريخ و ماهيت اين موضوع را به عنوان پژوهشي تحليلي در بستر فرهنگ به خوانندگان عرضه مي‌كند و سپس مروري دارد بر بازي‌هاي ديجيتال به‌مثابه سازه‌هاي فرهنگي پويا. بازي‌هاي ديجيتال از رهگذر مطالعه مفاهيم اصلي تحليلي در بافت و فرهنگ آنها در چهار دوره (دوران آغازين و دهه‌هاي ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ ميلادي) توصيف و تحولات معاصر آنها بررسي شده است.

«مطالعات بازي» احتمالا حوزه‌اي نو براي مخاطب فارسي زبان است. براي فهم بهتر برخي از اصطلاحات رايج در اين حوزه، در انتهاي كتاب و در بخش اصطلاحات، برخي از پركاربردترين آنها را به شكلي مختصر توضيح داده است. «مطالعات بازي» نوشته فرانس مائورا با ترجمه حميدرضا سعيدي توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است. از جمله مباحث مطرح شده در اين كتاب مي‌توان به معناي بازي، تاريخ شخصي بازي‌ها، بازي به مثابه يك نظام فرهنگي، بازي‌ها و بازي كردن در تاريخ، بازي‌هاي ديجيتال به مثابه نظامي چند لايه و معناساز، ماجراجويي و داستان‌هاي ديگر، جهان سه‌بعدي، واقعيت و بازي، بازي به مثابه جهان و جهان به مثابه بازي و... اشاره كرد.

 

نگاهي به فلسفه علم

كتاب «توصيف فلسفي علم» كه به تازگي وارد بازار نشر شده است، مي‌كوشد تا پس از ايضاح شيوه فلسفه‌ورزي ويتگنشتاين متاخر، خوانشي جديد از كتاب ساختار انقلاب‌هاي علمي تامس كوهن عرضه كند تا بسياري از ابهام‌هاي مطرح‌ شده در خصوص آن رفع شوند. توماس ساموئل كوهن(۱۹۹۶-۱۹۲۲) فيلسوف و فيزيكدان امريكايي بود. ساختار انقلاب‌هاي علمي شناخته‌شده‌ترين كتاب توماس كوهن است كه در آن به ارايه معيارهايي براي تشخيص انقلاب علمي مي‌پردازد. اين كتاب 3 بار به فارسي ترجمه شده است و يكي از پر استنادترين كتب‌هاي آكادميك است.

فيلسوفان متعددي شباهت ميان آموزه‌هاي فلسفي كتاب ساختار انقلاب‌هاي علمي تامس كوهن با فلسفه ويتگنشتاين متاخر را نشان داده‌اند؛ اما بايد توجه كرد كه حاصل تاثير بنياديني كه كوهن از ويتگنشتاين گرفت نه صرفا مجموعه‌اي از آموزه‌هاي فلسفي بلكه شيوه فلسفه‌ورزي او بود. از نظر ويتگنشتاين، انديشه فلسفي رايج- متاثر از علوم طبيعي- به ‌دنبال «تبيين» امور است و از اين رو در ميان انبوهي از نظريه‌ها سرگشته و حيران است؛ در حالي‌ كه كار فلسفه صرفا «توصيف» است و بايد از هر نوع تبييني در فلسفه پرهيز كرد.

در واقع آنچه كوهن از ويتگنشتاين وام گرفت، همين شيوه فلسفه‌ورزي بود كه آن را براي فهم تحول و تطور «علم» به كار بست. همه شباهت‌هاي بعدي ميان آموزه‌هاي فلسفي كوهن با ويتگنشتاين، پيامد همين شيوه فلسفه‌ورزي است. كتاب «توصيف فلسفي علم» نوشته غلامحسين مقدم‌حيدري در ۲۱۴ صفحه از سوي نشر ني منتشر و وارد بازار نشر شده است.

از جمله مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به تبيين در علوم طبيعي، نظريه پوزيتيويستي درباره علم، نظريه ابطال‌پذيري علم، فهم علمي، بازي زبان، روش مردم‌شناسي، مردم‌شناسي علم و... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون