• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4457 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ شهريور

در دل زمستان

اسدالله امرايي

«هر بار كه عاشق مي‌شد، كه كم هم نبود، روياي ازدواج كردن و ماندگار شدن در كانادا را در سرش مي‌پرورد اما همين كه آتش عشقش سرد مي‌شد باز دلتنگ شيلي مي‌شد. وطنش آنجا بود، در جنوب جنوب، آن كشور دراز و باريك كه هنوز او را به خود مي‌خواند. روزي برمي‌گشت، مطمئن بود. خيلي از شيليايي‌هاي تبعيدي برگشته بودند و بدون جار و جنجال زندگي مي‌كردند و كسي هم كاري به كارشان نداشت.» ايزابل آلنده با سبك روايي خاص خود خواننده را تا آخر داستان ميخكوب مي‌كند. رمان‌ها و داستان‌هايش از خانواده، جادو، عشق، ستم، خشونت و رستگاري مي‌گويند اما بسيار باورپذير، دست‌يافتني و اين جهاني جلوه مي‌كنند. آلنده نويسنده طرفدار حقوق زنان و فعال حقوق بشر، يكي از پر مخاطب‌ترين نويسندگان عصر حاضر به شمار مي‌رود. از عشق و سايه‌ها، داستان‌هاي اوالونا، پائولا، دختر بخت، جزيره زير دريا و عاشق ژاپني از آن جمله‌اند. تمامي اين آثار با تقدير و تحسين منتقدان روبه‌رو شده‌اند. «وضع دل و روده ريچارد بهتر بود اما خستگي آن روز طولاني كش آمده او را از پا درآورده بود و پريشاني حاصل از تركيب ترديد و عشق تازه او را ذره ذره از درون مي‌خورد. در همين حين لوسيا و اولين حوله‌اي را پاره پاره كردند و بيرون رفتند تا اثر انگشت‌ها را از روي لكسوز پاك كنند.» ريچارد بو‌‌مستر، استاد ۶۰ ساله دانشگاه نيويورك، در كولاك اين شهر با مجموعه‌اي حوادث غافلگيركننده مواجه مي‌شود. اتومبيل او به يك لكسوز مي‌زند. راننده لكسوز، از ماشين پياده مي‌شود و بيهوده تلاش مي‌كند تا در صندوق عقب را كه باز شده، با فشار و زور ببندد. ريچارد كارت خود را به راننده مي‌دهد كه سريع از آنجا دور مي‌شود. او پس از حوادث عجيبي كه برايش اتفاق مي‌افتد، خود را به خانه مي‌رساند تا روز شلوغش را به پايان برساند. اما طولي نمي‌كشد كه راننده آن خودرو در منزلش را مي‌زند و از او طلب كمك مي‌كند.

سفر ريچارد با دو زن كه وارد زندگي او مي‌شوند گره مي‌خورد؛ اولين اورتگا، مهاجري از گواتمالا و لوسيا، استاد مدعوي كه در طبقه پايين آپارتمانش زندگي مي‌كند. اين داستان كه به زيبايي بازگو‌كننده تركيبي از رمز و راز داستان‌هاي عاشقانه و تاريخي است، داستان‌هاي شخصي اين سه شخصيت منحصربه‌فرد را با روش‌هاي غيرقابل پيش‌بيني به هم پيوند مي‌دهد.

عنوان كتاب را از آلبر كامو الهام گرفته است: «در دل زمستان، دانستم تابستاني زوال‌ناپذير در وجودم برپاست». در دل زمستان، با ترجمه گلشن محبوب در انتشارات مرواريد منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون