• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4459 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ شهريور

خبر

حمله پهپادي به خودروي اسراييلي

منابع خبري در رژيم صهيونيستي روز گذشته از حمله پهپادي از نوار غزه به يك خودروي نظامي صهيونيستي خبر دادند. به گزارش فارس به نقل از وبسايت خبري ماكو رژيم صهيونيستي فلسطيني‌ها را گروه‌هاي تروريستي خواند و نوشت، «يك تيم تروريستي روز گذشته يك پهپاد مسلح از غزه به اسراييل فرستاد. اين پهپاد از مرز عبور كرد و به نظر مي‌رسد كه حامل بسته‌هاي انفجاري بوده است». خبرگزاري فلسطيني شهاب به نقل از رسانه‌هاي صهيونيستي گزارش كرد، «سخنگوي ارتش اشغالگر صهيونيستي از آسيب ديدن يك خودرو نظامي خبر داد كه در نتيجه حمله يك پهپاد بوده است.» شهاب نوشت: آويخاي ادرعي سخنگوي ارتش (رژيم صهيونيستي) گفت، پهپاد كوچكي كه از جنوب غزه وارد شده است، ظاهرا بسته‌اي انفجاري در محدوده مرزي رها كرده و فورا به داخل نوار غزه بازگشته است. كسي مصدوم نشده اما خسارتي جزيي به خودروي نظامي وارد شده است.»

آغاز گشت‌زني‌هاي زميني مشترك تركيه و امريكا

وزير دفاع تركيه اعلام كرد، كشورش براي آغاز گشت‌هاي زميني مشترك ميان نيروهاي تركيه و امريكا در منطقه امن واقع در شمال سوريه برنامه‌ريزي كرده است و آن را از امروز، يكشنبه (هشتم ماه سپتامبر) اجرايي مي‌كند. به گزارش ايسنا، به نقل از آناتولي، خلوصي آكار، وزير دفاع تركيه در اظهاراتي گفت، مركز عمليات مشترك فعاليت‌هاي خود را از شهرستان «آقچه قلعه» در استان شانلي اورفه در چارچوب جدول زماني آغاز كرده است. نخستين پهپاد به پرواز درآمد و سپس بالگردهاي مشترك امريكا و تركيه در آسمان شمال سوريه در چارچوب نخستين مرحله از ايجاد منطقه امن عمليات خود را آغاز كردند. آكار ادامه داد، آنكارا عمليات مشترك پرواز بالگردها توسط اين كشور و امريكا در شمال سوريه را فرصتي مي‌داند تا اقداماتي از جمله انهدام استحكامات تروريستي كه بايد انجام شوند را تعيين كند. تركيه و امريكا هفتم اوت پس از برگزاري مذاكرات متعدد، درباره ايجاد مركز اداره منطقه امن در شمال سوريه به توافق رسيدند تا اين توافق طي مراحلي اجرايي شود. پيش از اين سخنگوي پنتاگون ۲۵ اوت از اجراي نخستين پرواز بالگردهاي تركيه و امريكا در آسمان شمال سوريه خبر داد و آن را نقطه عطفي در تلاش‌هاي مركز عمليات مشترك براي هماهنگي تلاش‌ها جهت ايجاد منطقه امن در شرق فرات دانست. آكار اخيرا اعلام كرده است، مركز مذكور اجراي نخستين اقدامات مرحله ميداني براي ايجاد منطقه امن در سوريه را آغاز كرده است.

تجهيز ارتش بحرين به «سامانه دفاع هوايي پاتريوت»

روز گذشته شركت «ريتان» اعلام كرد كه بحرين توافقنامه‌اي را براي به دست آوردن سامانه دفاع هوايي، موشكي پاتريوت با ارتش امريكا امضا كرده است. به گزارش فارس، شركت ريتان اعلام كرده كه سامانه يكپارچه دفاع هوايي، موشكي پاتريوت، بحرين را برابر موشك‌هاي بالستيك، كروز و هواپيماهاي با سرنشين و بدون سرنشين محافظت مي‌كند. اين شركت به جزييات بيشتر اين قرارداد از جمله مبلغ و تعداد اين سامانه‌ها اشاره‌اي نكرده است. پاتريوت داراي چهار بخش عملياتي رادار، اتاق كنترل، واحد موشك و آتشبار است. بنابر ادعاي شركت ريتان، سامانه پاتريوت قابليت رصد 50 هدف در آن واحد را دارد. بحرين در ماه‌هاي گذشته رزمايش مين‌روبي را با ارتش‌هاي فرانسه و امريكا در خليج‌فارس برگزار كرد. «خبرگزاري فرانسه» در اين زمينه نوشت كه نيروي دريايي سه كشور امريكا، فرانسه و انگليس عمليات مين‌روبي را در سواحل بحرين براي حمايت از تردد آزاد كشتي‌هاي تجاري در خليج فارس برگزار كردند.

مادورو مذاكره با مخالفان را لغو كرد

به دنبال اظهارات مقام‌هاي كاراكاس درباره تحركات نمايندگان رييس‌جمهور خودخوانده براي فروش يك منطقه مورد مناقشه ونزوئلا با گويان، رييس‌جمهور ونزوئلا مذاكرات دولت با مخالفان را لغو كرده است. به گزارش فارس به نقل از «اسپوتنيك»، نيكلاس مادورو از پايان مذاكرات دولت ونزوئلا با مخالفان و اعضاي وابسته به رييس‌جمهور خودخوانده اين كشور خبر داده است. رييس‌جمهور ونزوئلا گفت: «من به اعتراضات درباره تلاش‌هاي گوايدو براي دادن اسكيبو (به گويان) ملحق مي‌شوم. تا زماني كه گوايدو قصدش براي تحويل دادن اسكيبا را تغيير ندهد، ما در ميز مذاكره با آنها نخواهيم نشست يا آنها موضع‌شان را تغيير مي‌دهند يا اينكه هرگز چهره‌هاي ما را (در ميز مذاكره) نخواهند ديد». پيش از اين نمايندگان مادورو و گوايدو با ميانجيگري نروژ گفت‌وگوهايي انجام داده بودند. «دلسي رودريگز» معاون رييس‌جمهور ونزوئلا روز پنجشنبه اعلام كرده بود كه نمايندگان گوايدو تلاش‌هايي را براي واگذاري اين منطقه نفتخيز به شركت‌هايي از قبيل «اكسان موبيل» امريكا آغاز كردند.

به دنبال معامله خوب با طالبانيم

مارك اسپر، وزير دفاع امريكا در يك نشست خبري با همتاي فرانسوي خود گفت: ديدگاه ايالات متحده اين است كه بهترين راه يك توافق سياسي است و اين چيزي است كه ما با جديت بر رويش كار مي‌كنيم اما به اين معني نيست كه ما هر توافقي را مي‌پذيريم. ما مطمئن مي‌شويم كه يك توافق خوب خواهيم داشت كه به قدر كافي تضمين كند كه دست كم امنيت كشورها برقرار است و راهي روشن براي مردم افغانستان در پيش است.وي همچنين با اشاره به درگيري‌هاي سياسي به وجود آمده در دولتشهر هنگ‌كنگ و اعتراضات دموكراسي خواهانه در اين منطقه به دولت چين تاكيد كرد تا در برابر اعتراضات هنگ كنگ خويشتنداري به خرج دهد.وزير دفاع امريكا به دولت‌هاي انگليس و ساير كشورهاي اروپايي نيز تاكيد كرد تا نيروهاي داعشي را به كشورهاي خود بازگردانند و آنها را در كشورهاي خود محاكمه كنند تا به اين ترتيب، خطري را كه آنها براي امنيت منطقه‌اي دارند، كاهش دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون