• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4460 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور

حفظ نظام با خلاف شرع نقض غرض است

وزير اطلاعات گفت: اگر براي دفاع از نظام از راه معصيت رفتيم، ثواب نمي‌كنيم. حفظ نظام جمهوري اسلامي با اعمال خلاف شرع، نقض غرض است. به گزارش جماران، حجت‌الاسلام سيد محمود علوي در شب عاشوراي حسيني در حرم امام خميني(ره)، گفت: سياست ما در حفظ نظام بايد حسيني(ع) باشد. او افزود: تهمت و افترا زدن يا بازي با آبروي ديگران حتي به اسم «افشاگري» و فحش دادن، براي دفاع از جمهوري اسلامي خسارت‌بارترين اعمال است. گاهي رفتارهايي مي‌بينيم كه مي‌گوييم چه ربطي به امام حسين (ع) و جمهوري اسلامي دارد؟

وزير اطلاعات با تاكيد بر اينكه دفاع از جمهوري اسلامي بايد در چارچوب شرع مقدس اسلام باشد، گفت: در دفاع از نظام فحش به اين و آن بدهيم و با نيش زبان آسيب برسانيم مصداق «اخسرين اعمال» است. گاهي بعضي رفتارهايي مي‌كنيم كه آدم تعجب مي‌كند اينها چه ربطي به مكتب امام حسين(ع) دارد؟ اينها چه ربطي به نظام دارد؟ چه ربطي به جمهوري اسلامي دارد؟ حجت‌الاسلام علوي با بيان اينكه اگر اسلام در خطر باشد، نمي‌توانيم بي‌تفاوت باشيم، گفت: كسي كه نزديك‌تر به پيامبر(ص) باشد، بار دفاع از اسلام بر دوش او سنگين‌تر است؛ لذا امام حسين(ع) مي‌فرمايد همه بايد دين خدا را نصرت كنند و من در خط مقدم نصرت دين خدا قرار دارم.

او با تاكيد بر اينكه بايد از اسلام دفاع كرد، افزود: امام راحل (ره) زماني كه براي اسلام احساس خطر كردند، سكوت را جايز نديدند. گاهي خطر متوجه اصل اسلام است و دشمن به دنبال اين است كه نامي از اسلام نباشد. گاهي خطر به اين شكل است كه احكام اسلام را تحريف و وارونه مي‌كنند. آن وقت اسم اسلام باقي مي‌ماند اما در مقام عمل از اسلام چيزي باقي نمي‌ماند. او با اشاره به اينكه امام حسين(ع) با قيام خود اسلام را از خطر نابودي نجات داد، تصريح كرد: نقاب زشتي كه بر چهره اسلام گرفته بودند، به وسيله امام حسين(ع) كنار گذاشته شد و قيام ايشان سفينه نجاتي شد كه اسلام را از امواج اموي نجات داد. در زمان يزيد موجوديت اسلام به بازي گرفته و ابزاري براي كسب قدرت شد و براي اهداف سياسي راحت از احكام اسلام عبور كردند. امام حسين(ع) اين را فاتحه اسلام مي‌دانست لذا فرمود در برابر چنين وضعيتي بايد واكنش نشان دهيم.

علوي با بيان اينكه امام حسين(ع) شرايط را شرايط دفاع از دين تشخيص داد، افزود: اسلام نردباني براي رسيدن به حكومت نيست؛ لذا در حكومت اسلامي بايد اسلام پياده شود و نبايد در حكومت اسلامي معصيت باشد. براي حفظ حكومت اسلامي هم نبايد مرتكب خلاف شرع شد.

او تاكيد كرد: اگر با خلاف شرع بخواهيم جمهوري اسلامي را حفظ كنيم، نقض غرض است چون جمهوري اسلامي براي شرع است و نمي‌شود با خلاف شرع آن را حفظ كرد؛ لذا هر حركت سياسي ما بايد دين‌پايه و شرع‌پايه باشد؛ وگرنه خداي ناكرده به جاي اينكه در مسير يك سياست الهي حركت كنيم، يك سياست غيرالهي و دنيايي مي‌شود. اگر سياست ما دنياپايه شد، ضرر مي‌كنيم و خسارت مي‌بينيم و به جاي اينكه اسلام را احيا كنيم، به اسلام آسيب مي‌رسانيم. علوي با بيان اينكه سياست حسيني(ع) آلوده به معصيت نبود، اظهار كرد: سياست حسيني(ع) سياست دين‌پايه و در چارچوب شرع مقدس اسلام است. اگر سياست ما هم در چارچوب شرع باشد، حسيني و الهي است؛ وگرنه دنيايي است. لذا قانون اساسي ما پيش‌بيني مي‌كند كه قانون مصوب مجلس بايد در چارچوب اسلام باشد و شوراي نگهبان پيش‌بيني كرده است كه اگر قانون مغايرت با شرع مقدس اسلام داشت، شوراي نگهبان اعلام كند و در جمهوري اسلامي به صورت قانون در نيايد.

او با تاكيد بر اينكه دين ما بايد اساس سياست ما باشد، افزود: سياست و دنياي ما بايد از دين ما تبعيت كند؛ در غير اين صورت ضرر مي‌كنيم. حضرت علي(ع) مي‌فرمايد اگر دين را ابزار اهداف دنيايي قرار دهي، هم دين و هم دنيايت آسيب مي‌بيند و اگر نظام حكومتي را تابع دين قرار دادي، هم دين و هم دنيا را به دست مي‌آوري. بنابراين در پرتو درس‌هاي عاشورا و قيام سيدالشهدا(ع) بايد سياست ما از ديانت تبعيت كند. بر اين پايه، جمهوري اسلامي نيازمند متدينِ سياستمدار است؛ يعني اول متدين و بعد دين‌فهم باشد. وزير اطلاعات گفت: اگر ما در مقام دفاع از نظام و انقلاب از راه معصيت عمل كنيم، نتيجه نمي‌گيريم و مثل مردم كوفه مي‌شويم. خيلي از مردم كوفه براي رضاي خدا به جنگ امام حسين(ع) آمدند و با ريختن خون امام حسين(ع) سعي مي‌كردند خودشان را به خدا نزديك كنند. مگر هر چيزي را انسان مورد رضاي خدا تشخيص داد، واقعا همان مي‌شود؟! گاهي انسان احساس مي‌كند براي رضاي خدا مي‌تواند گناهي را انجام دهد و حرام خدا، حلال نمي‌شود. بايد دين را اساس قرار دهيم.

او با تاكيد بر اينكه بايد چارچوب شرع را رعايت كنيم، ادامه داد: گاهي آدم نمي‌داند دارد مرتكب معصيت مي‌شود و خيال مي‌كند دارد كار درستي انجام مي‌دهد؛ اين خسارت محض است. بايد مواظب باشيم به چنين وضعيتي دچار نشويم. تهمت و افترا بزنيم و خيال كنيم از نظام جمهوري اسلامي دفاع مي‌كنيم؛ اين مصداق «اخسرين اعمال» است. با آبروي افراد بازي كنيم و خيال كنيم از نظام جمهوري اسلامي دفاع مي‌كنيم؛ اين مصداق اخسرين اعمال است؛ گرچه نام افشاگري بر آن بگذاريم. مگر خود افشاگري حرام نيست؟ مگر رسول اكرم(ص) نفرمودند افشاي سرّ برادرت خيانت است؟ علوي گفت: مقام معظم رهبري بارها فرموده‌اند كه از كوچك‌ترين حركت خلاف شرع دفاع نمي‌كنند و آن را نمي‌پذيرند.

او در پايان تاكيد كرد: اينها درس‌هايي است كه اگر بگيريم، مي‌توانيم از عاشوراي اباعبدالله(ع) نتيجه بگيريم؛ و الا يا حسين(ع) گفتن و سينه زدن ثواب دارد اما نتيجه لازم را نخواهيم گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون