• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4461 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ شهريور

مسوولان به اخراج «جان بولتون» واكنش نشان دادند

بولتون؛ نماد تندروي ديپلماسي امريكايي و دشمني با ايران

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا روز سه‌شنبه جان بولتون، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد را بركنار كرد. ترامپ در توييتي اين موضوع را چنين توضيح داد: «شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم كه ديگر در كاخ سفيد به خدمات او نياز نيست. من و همين‌طور برخي افراد ديگر در دولت با بعضي از پيشنهادهاي او به ‌شدت مخالف بوديم، بنابراين از جان خواستم استعفايش را تقديم كند كه او صبح امروز اين كار را كرد. از جان بابت خدماتش بسيار متشكرم. هفته آينده مشاور امنيت ملي جديدي معرفي خواهم كرد.» خبري كه به سرعت در رسانه‌هاي ايراني و خارجي دست به دست شد و واكنش‌هاي بسياري را برانگيخت. مسوولان در دولت جمهوري اسلامي و بيرون دولت نيز به اين موضوع و تاثير آن به اوضاع و احوال روابط دو كشور و همچنين سياست‌هاي مغرضانه ايالات متحده عليه ايران واكنش نشان دادند. علي ربيعي، سخنگوي دولت و محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري كه با شنيدن اين خبر در حساب شبكه‌هاي اجتماعي‌شان به اين موضوع واكنش نشان داده بودند، ديروز در حاشيه جلسه هفتگي هيات دولت نيز با حضور در جمع خبرنگاران در اين باره اظهارنظر كردند.

علي ربيعي، سخنگوي دولت: «اخراج بولتون يك مساله داخلي امريكاست و درباره مسائل داخلي ايالات متحده ما نظري نداريم، اما باتوجه به سياست‌هاي بولتون تاكنون در قبال ايران داشته، بايد گفت كه او سياستمداري است كه از سال‌هاي پيش، هر كس كه با فضاي رسانه‌اي امريكا آشناست، مي‌داند كه او يكي از نمادهاي تندروي ديپلماسي امريكا و دشمني با ايران بوده است. متاسفانه از سال‌هاي قبل سازمان منافقين يكي از همراهان هميشگي و اصلي بولتون بوده و معمولا ديدگاه‌هاي خود را نسبت به ايران از تروريست‌ترين گروه مخالف با ايران دريافت مي‌كرد. اين هم درست است كه با اين حذف، يكي از اضلاع گروه «بي» تضعيف شده است. ما هيچ قضاوتي نمي‌كنيم و قضاوت خاصي هم نداريم كه كه اين مساله چه ميزان تاثيري در سياست خارجي ايالات متحده دارد اما به‌طور طبيعي اين امكان را براي تصميم‌گيران امريكا فراهم مي‌كند كه با سوءگيري كمتري مسائل ايران را ملاحظه كنند.»

محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهور: «آقاي جان بولتون از گذشته فردي بسيار تند و جنگ‌طلب بوده و از زماني كه در شوراي امنيت ملي امريكا آمده به هيچ‌ يك از اهدافش دست پيدا نكرده است. اقدامات او در ارتباط با ونزوئلا و كوبا و سياست اخير او در ارتباط با افغانستان با شكست مواجه شد. دشمني او با ايران قابل مقايسه با هيچ كشور ديگري نبود و او در دوراني كه مسووليتي برعهده نداشت حقوق‌بگير سازمان منافقين بود و حتي بعد از آنكه به مسووليت رسيد هم درباره ايران از آنها مشورت مي‌گرفت. آنچه او آرزو مي‌كرد تا دولت و حكومت ايران نباشد، امروز مي‌بينيم كه با مقاومت مردم بزرگ ايران حكومت و اهداف ايران همچنان به قوت خود باقي است و كساني كه آرزوي از بين رفتن ايران را مي‌كردند، امروز رفتند. پيش از بولتون اسلاف او هم رفته بودند و امروز هم خود رفته است. به نظر مي‌رسد دنيا هم از كنار رفتن بولتون استقبال كرده و قيمت نفت كاهش يافته كه اين به آن معناست كسي كه جنگ‌طلب و تندرو بود الان ديگر در شوراي امنيت امريكا نيست. بركناري بولتون فقط به مواضع او در قبال ايران نبوده است، آن طور كه ترامپ اعلام كرده اكثر پيشنهادهاي بولتون مورد قبول واقع نمي‌شد؛ بنابراين فقط بحث ايران مطرح نبوده؛ بلكه بحث اصلي درباره سياست‌هاي امريكاست؛ دولت ترامپ وارد عرصه انتخابات شده و نياز به اصلاح برخي سياست‌هاي غلط خود دارد تا بتواند علامت مثبتي به مردم امريكا براي انتخابات سال آينده بدهد؛ به نظر مي‌رسد اين اقدامات در آن راستاست.»

حسام‌الدين آشنا، مشاور رييس‌جمهور: «به حاشيه‌ رفتن و سپس حذف بولتون يك حادثه نيست، بلكه نشانه‌اي قاطع از شكست راهبرد فشار حداكثري امريكا در مواجهه با مقاومت سازنده حداكثري جمهوري اسلامي ‌ايران است. شك نكنيد كه ما توان مديريت رفتار ايالات متحده امريكا نسبت به ايران را داريم و هرگز عقب نخواهيم نشست. حصر ايران شكسته‌ خواهد شد.» توييتر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون