• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4461 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ شهريور

ادامه از صفحه اول

ترامپ و عكس يادگاري

براي خودشان نوشابه باز مي‌كنند! اخيرا صادق زيباكلام در توييتي نوشته بود: «نمي‌دانم كدام شيرپاك خورده‌اي اين تصور را در ذهن جناب روحاني القا كرده كه ترامپ شديدا آرزومند گرفتن عكس با رييس‌جمهور ايران است تا به آن پز داده و افتخار كند. ايشان براي چندمين بار باز تكرار كردند كه حاضر نيستند اين آرزوي ترامپ را برآورده سازند و در كنار ايشان عكس بگيرند». در امريكا معمولا روساي جمهوري از ميان سناتورها يا نمايندگان مجلس يا نظاميان انتخاب مي‌شدند و ترامپ اولين رييس‌جمهوري است كه اين قاعده را تغيير داد. او يك تاجر و برج‌ساز و سرمايه‌دار است و با تكيه بر يك سلسله شعارهاي خاص توانست راي ايالت‌ها را به خود جلب كند. او به جاي تكيه بر خارج و نشان دادن قدرت امريكا در جهان و مداخله مستقيم نظامي در ديگر كشورها، ضرورت توجه به داخل و تقويت اقتصاد و رفع بيكاري و بازگرداندن سربازان امريكا به كشور را در دستور كارش قرار داد و در برخي از امور هم موفق شد. او بدون ايجاد جنگي جديد، سعي در كنترل اوضاع كشورهايي كرد كه امريكا در آن مداخله كرده بود. او توانست ميلياردها دلار اسلحه را به فروش برساند و برخي از كشورهاي سرمايه‌دار منطقه خليج فارس را بدوشد و رسما هزينه حضور ارتش امريكا در منطقه را بر ديگر كشورها بار كند. ترامپ بيشترين خدمت را به صهيونيست‌ها كرد و با طرح مسائلي مانند انتقال پايتخت به قدس و به رسميت شناختن مالكيت اسراييل بر جولان و همراهي نكردن با تشكيل كشور مستقل فلسطيني، نشان داد كه كاملا با نتانياهو و صهيونيست‌ها هماهنگ است. او براي حفظ اقتصاد ملي، همه قوانين مربوط به تجارت آزاد را زيرپا گذاشت و با وضع تعرفه سنگين بر كالاهاي چيني، بنيان سازمان تجارت جهاني را سست‌تر كرد. از بسياري از پيمان‌هاي جهاني هم خارج شد تا در طرح‌هايي كه به نفع امريكا نمي‌داند، مشاركت نكرده باشد ولو آنكه آن پيمان، حاصل تصميم جمعي كشورها بوده باشد. ترامپ جايگاه ابرقدرتي امريكا را لرزان و متحدان فراواني را در همراهي با اين كشور دچار ترديد كرد تنها به اين دليل كه منافع اقتصادي نقد اين كشور از دست نرود. رييس‌جمهوري امريكا به كارهاي نمايشي هم روي آورد تا مواد اوليه براي مصرف داخلي را هم فراهم كند كه ملاقات دوباره با رهبر كره شمالي يكي از آنها بود. حال آيا مي‌توان گفت كه ترامپ به عكس يادگاري با روحاني نياز ندارد؟ شيرين هانتر استاد روابط بين‌الملل دانشگاه جرج تاون اخيرا در گفت‌وگويي اعلام كرد: «اگر اين اجماع باشد و ايران از موضع واقع‌بينانه وارد شود، مي‌تواند ديدار سودمند باشد اما اگر اينگونه نباشد و روحاني مواضع خود را بگويد و ترامپ هم روي موضع خود پافشاري كند، چنين ديداري مي‌تواند حتي نتيجه عكس بدهد». وي خاطرنشان كرد: «بدون وجود اين پيش‌زمينه‌ها، شاهد تكرار سناريوي كره شمالي خواهيم بود كه سران امريكا و كره شمالي ديدار كردند، ولي هيچ يك از تحريم‌هاي امريكا عليه پيونگ يانگ برداشته نشد. ترامپ صرفا عكس خواهد گرفت و در داخل بهره‌برداري خواهد كرد، بدون اينكه ايران سودي ببرد». شيرين هانتر هم معتقد است كه ترامپ به عكس يادگاري نياز دارد.

 

كاهش ناملايمات

روشن است كه مردمي كه به ايشان راي داده يا حتي آنان كه راي نداده‌اند، انتظار داشته باشند كه دولت و دستگاه‌هاي اجرايي در مسير برآورده كردن اين مطالبات و تامين حقوق قانوني آنها گام‌هاي عملي و اجرايي بردارند.

تاكيد بر حقوق انساني زنان يكي از دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي است كه با برجسته كردن الگوهاي ارزشمند صدر اسلام معنا پيدا مي‌كند. زنان ايراني با بهره‌گيري از درس‌هاي عاشورا و شجاعت‌هاي مثال‌زدني حضرت زينب(س) در انتقال پيام امام حسين(ع) به تاريخ بشري، حقوق انساني خود را دنبال كرده‌اند. آنها در پرتوي چنين فرهنگي براي دفاع از حقوق و مطالبات قانوني خود كوشيده‌اند. بي‌ترديد حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه بالاترين و نه مهم‌ترين خواسته آنها، بلكه نمادي از پيگيري حقوق قانوني آنهاست. در شرايطي كه هيچ قانوني تامين اين خواسته را منع نكرده، نهادهاي مسوول بايد با تدبير و برنامه‌ريزي درست از حادثه تلخي كه محروم كردن زنان از حضور در ورزشگاه‌ها به وجود آورده و سبب خودسوزي دختري جوان و مرگ دلخراش او و جريحه‌دار شدن احساسات مردم شد، جلوگيري مي‌كردند. اصلا اين وظيفه‌ حكومت است تا از چنين رخدادهاي دردناكي به سادگي پيشگيري كند. اشاره رييس‌‌جمهوري به جلوگيري از بروز اين نوع حوادث ناگوار براي مردمي كه امروز سخت‌ترين فشارها را تحمل مي‌كنند و با شديدترين تحريم‌هاي بي‌سابقه دولت امريكا دست و پنجه نرم مي‌كنند، اين ضرورت را آشكارتر مي‌كند كه بايد از همه امكانات و ظرفيت‌هاي داخلي در جهت كاستن اين فشارها بر مردم استفاده شود. ترديدي نيست كه ايجاد شرايط مناسب براي دست يافتن كارگران به حقوق حقه‌شان و نيز تامين حقوق انساني زنان و مطالبات دانشجويان به سادگي حاصل نمي‌شود. همگان كم و بيش از فشارها و مشكلات داخلي و خارجي دولت اطلاع دارند، اما انتظار مي‌رود از امكانات و ظرفيت‌هاي قانوني موجود براي مبارزه با بي‌عدالتي، اختلاس و غارت منابع عمومي به درستي استفاده شود. اين تكليفي نيست كه به سادگي قابل تحقق باشد، اما انتظار مي‌رود همان‌گونه كه رييس‌‌جمهور اشاره كرد با تدبيرهاي مناسب براي كاستن فشارها بر عموم مردم به ويژه كارگران، دانشجويان و زنان اقدام شود. مردم پيش از اين تامين مطالبات‌شان را در صندوق‌هاي راي جست‌وجو كرده‌اند اما بيم آن مي‌رود كه در شرايط تشديد فشارهاي اقتصادي، نااميدي از اثربخش بودن حضور پاي صندوق‌هاي راي، چنان گسترده شود كه امريكا را در اجراي سياست‌هاي مداخله‌گرانه‌اش گستاخ كند. رييس‌جمهوري به درستي به اهميت تامين نيازهاي عموم مردم پرداخته، اما اين سخنان بايد با پيامدهاي عملياتي و اجرايي همراه شود و دستگاه‌هاي اجرايي همان‌گونه كه مردم انتظار دارند، در راستاي ايفاي وظايف‌شان عمل كنند. دولت بايد با تامين مطالبات قانوني همه مردم به ويژه زنان، كارگران و دانشجويان، با كاهش فشارهاي همه‌جانبه‌اي كه امروز مردم با آن روبه‌رو هستند و ريشه‌هاي داخلي دارند، كارايي و اثربخشي حضور آنان در پاي صندوق‌هاي راي را به نمايش گذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون