• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4462 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ شهريور

خبر

احضار زلماي خليل‌زاد به كنگره امريكا

در پي شكست مذاكرات ميان امريكا و طالبان، كميته روابطه خارجي مجلس نمايندگان امريكا زلماي خليل‌زاد، نماينده ويژه دولت در امور افغانستان را به كنگره فراخوانده تا دلايل شكست اين مذاكرات را براي نمايندگان مجلس توضيح دهد. به گزارش ايسنا، روز پنجشنبه اليوت انگل، رييس كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا، زلماي خليل‌زاد كه رهبري مذاكرات با طالبان را از سوي امريكا برعهده داشته براي شهادت در جلسه‌اي علني به اين كميته احضار كرده است. اين جلسه قرار است هفته آينده برگزار شود و انگل گفته انتظار دارد خليل‌زاد را راس ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه آينده در كنگره ببيند. انگل گفته است نامه احضار خليل‌زاد را پس از آن امضا كرده كه چندين درخواست او براي شهادت درباره مذاكرات صلح با طالبان توسط خليل‌زاد و وزارت خارجه امريكا ناديده گرفته شده است. به گزارش بي.بي.سي در بيانيه انگل با اشاره به كشته شدن بيش از ۲۰۰۰ سرباز امريكايي در جنگ افغانستان آمده است كه صبر او از «پنهان‌كاري‌هاي دولت درباره روند صلح» به سر آمده و زمان پايان دادن به اين جنگ طولاني فرارسيده است.

واكنش ترامپ به آغاز

روند استيضاحش

«دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا روز جمعه در پيام‌هايي در توييتر به فعال شدن روند استيضاح او در كميته قضايي مجلس نمايندگان امريكا واكنش نشان داد. او در اين پيام‌هاي توييتري نوشت: «چگونه رييس‌جمهوري را استيضاح مي‌كنيد كه به ايجاد شايد بزرگ‌ترين اقتصاد در تاريخ كشورمان كمك كرده است؟ بهترين آمار كاهش بيكاري، به خصوص در ميان سياه‌پوستان، اسپانيايي‌زبان‌ها و آسيايي‌ها و زنان. امروز مردم بيشتري بيش از هر زمان ديگر مشغول به كار هستند.» كميته قضايي مجلس نمايندگان امريكا روز پنجشنبه با دستورالعملي كه براي تحقيقات استيضاح رييس‌جمهور امريكا مورد نياز است موافقت كرد كه اين اقدام مهم‌ترين گامي به شمار مي‌آيد كه دموكرات‌ها تاكنون در زمينه استيضاح ترامپ اتخاذ كرده‌اند.

داوداوغلو رسما از حزب عدالت و توسعه جدا شد

احمد داوود اوغلو نخست‌وزير سابق تركيه از حزب عدالت و توسعه استعفا داد. داوود اوغلو اعلام كرد كه به همراه 4 نفر ديگر از نمايندگان اين حزب، از عضويت در عدالت و توسعه استعفا داده‌اند. به گزارش تسنيم، او در نطق استعفاي خود گفت: در حزب عدالت امكان محقق كردن اهداف‌مان وجود نداشت. يك حركت جديد سياسي را پايه‌گذاري خواهيم كرد. مدتي پيش رويترز اعلام كرد، يك مقام ترك كه خواست نامش فاش نشود، گفت كه كميته مركزي حزب عدالت و توسعه در تركيه در نشستي خواستار اخراج «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزير پيشين تركيه و «ايهان صفر اوستان»، «سلجوق اوزداغ» و «عبدالله باسكي» سه نفر از نمايندگان پارلمان اين كشور از اين حزب شده است. پيش از اين دو مقام ارشد پيشين و از اعضاي موسس حزب، عبدالله گل و علي باباجان، اعلام كرده‌ بودند دنبال تشكيل حزب جديدي براي رقابت با حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال آينده ميلادي هستند.

مسكو: جنگ سوريه تمام شده است

وزير خارجه روسيه با بيان اينكه جنگ در سوريه به پايان رسيده، بر لزوم تشكيل و آغاز به كار كميته بازنويسي قانون اساسي اين كشور تاكيد كرد. به گزارش فارس، لاوروف شامگاه پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه «ترود» گفت: «در واقع، جنگ سوريه به پايان رسيده است. اين كشور به تدريج در حال بازگشت به زندگي صلح‌آميز است. كانون‌هاي تنش جداگانه‌اي البته هنوز در مناطقي كه تحت كنترل دولت سوريه نيست، وجود دارد.» به نوشته خبرگزاري «تاس» او ادلب و منطقه شرقي رودخانه فرات را نمونه‌اي از اين كانون‌هاي تنش دانسته و توضيح داد: «كارهايي مانند كمك بشردوستانه فراگير به سوريه، پيشرفت فرآيند سياسي براي پايان دادن به بحران و رسيدن به ثبات پايدار و طولاني مدت در اين كشور و همچنين در تمام خاورميانه (غرب آسيا) بايد انجام شود.» وزير خارجه روسيه با تاكيد بر اهميت تشكيل هرچه سريع‌تر كميته بازنويسي قانوني اساسي سوريه، تصريح كرد: «ما معتقديم تشكيل و آغاز به كار كميته... گام مهمي در پيشبرد راهكار سياسي و اجراي آن توسط خود سوري‌ها با كمك سازمان ملل است. اين گام، كمك مي‌كند معارضان و دولت سوريه براي اولين‌بار به‌طور مستقيم درباره آينده اين كشور به گفت‌وگو بنشينند.»

برگزاري سومين مناظره انتخاباتي دموكرات‌ها

جو بايدن، از پيشتازان رقابت براي نامزدي حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري، در كنار رقباي خود، اليزابت وارن و برني سندرز در مناظره انتخاباتي در هيوستون حاضر شد. به گزارش ايسنا، اين سومين مناظره انتخاباتي حزب دموكرات بود اما اولين‌بار بود كه اين سه نفر هم‌زمان در يك مناظره شركت مي‌كردند. جو بايدن در اين مناظره طرح بيمه درماني برني سندرز را «نشدني» دانست و به باد انتقاد گرفت، درحالي كه اليزابت وارن و سندرز از اين طرح دفاع كردند. تنها 10 نفر از پرطرفدارترين كانديداهاي اين حزب در مناظره شركت داشتند. كسي كه از ميان ۲۰ كانديداي حزب دموكرات بتواند راي بيشتري به خود اختصاص دهد در گردهمايي رسمي حزب در ژوييه سال آينده به عنوان نامزد رسمي حزب در انتخابات شركت خواهد كرد. بيمه درماني كه اولين سوال در مناظره پنجشنبه شب بود در مناظره‌هاي پيشين هم از موضوع‌هاي مهم بود. به گزارش بي.بي.سي در اين مناظره برني سندرز و اليزابت وارن، دو كانديدايي كه گرايش چپ بيشتري نسبت به ديگر شركت‌كننده‌ها داشتند هدف انتقاد رقباي ميانه‌روتر قرار گرفتند. بايدن گفت برنامه بيمه درماني همگاني برني سندرز آنقدر پرهزينه است كه عملا آن را غيرممكن مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون