• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4462 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ شهريور

گمانه‌زني‌ها پيرامون دبير جشنواره جهاني

ميركريمي مي‌ماند يا مي‌رود؟

گروه فرهنگ و ادب

 

 

پنجشنبه شب حسين انتظامي، رييس سازمان سينمايي همزمان با روز ملي سينما با حضور در برنامه تلويزيوني شهر فرنگ به پاره‌اي از پرسش‌ها درباره مسائل مختلف سينما از جمله رده‌بندي سني فيلم‌ها و پايين بودن فروش فيلم‌ها در تابستان و... پاسخ داد. او در اين برنامه درباره ادغام دو جشنواره جهاني و ملي فجر توضيح داد: «برخي سينماگران معتقدند كه بهتر است دو جشنواره ملي و جهاني ادغام شوند و برخي نيز مي‌گويند بايد به صورت تفكيك شده برگزار شود. ظرفيت رو به تعالي كه جشنواره جهاني دارد، اين امكان را به وجود آورده است كه ايران به عنوان يك حامي منطقه‌اي مطرح شود و تاثيرگذاري بين‌المللي در سطح منطقه‌اي داشته باشد. به اين نتيجه رسيديم كه جشنواره به صورت مجزا برگزار شود و برخي اشكالات كوچكي وجود دارد كه به مرور مي‌توان آن را اصلاح كرد.»

انتظامي همچنين گفت: جشنواره جهاني با شرايط امروز ايران كه گروهي از كشورها سعي دارند با يك انزوايي با ايران رفتار كنند، مي‌تواند ظرفيت‌هاي خوبي ايجاد كند.»

رييس سازمان سينمايي درباره انتخاب دبير اين رويداد بين‌المللي از تشكيل شوراي سياستگذاري جشنواره خبر داد كه اين شوراي سياستگذاري طي روزهاي آينده معرفي مي‌شود و درباره دبير جشنواره تصميم‌گيري خواهند كرد.

بر اساس اطلاعات برخي رسانه‌ها پيشنهاد دبيري جشنواره جهاني به افراد مختلفي شده است، اما يا آنها از پذيرفتن اين مسووليت سنگين امتناع ورزيدند يا استعلام آنها از نهادهاي رسمي بالادستي براي واگذاري اين مسووليت منفي بوده است.

با اينكه برخي گمانه‌زني‌ها از اين حكايت دارد كه سازنده فيلم «قصر شيرين» بعد از حواشي به وجود آمده و براي جشنواره جهاني فجر رغبتي براي قبول مسووليت دبيري ندارد، اما ميركريمي اواسط مرداد بود كه به «اعتماد» گفته بود: «من با هوا و هوس به اين جشنواره نيامدم و از سر تفريح و تفنن آبرويم را به حراج نگذاشته‌ام كه هر كسي هر چيزي كه دلش مي‌خواهد بگويد و برود.

من تا لحظه‌اي كه فكر مي‌كنم براي اين جشنواره مفيدم، همكاري‌ام را ادامه مي‌دهم. شخصا بنا ندارم از اين رويداد بين‌المللي استعفا بدهم و ترجيح مي‌دهم كنار گذاشته شوم كه بعد افسوس نخورم پنج سال از عمرم را هدر دادم. به همين جهت منتظر تصميم سازمان سينمايي هستم.»

حالا پس از صحبت‌هاي پنجشنبه شب رييس سازمان سينمايي بحث تداخل دو جشنواره ملي و جهاني منتفي است. اما نكته مهمي كه در اين ميان مطرح مي‌شود، انتخاب دبير جشنواره است. يا بايد از تجارب ميركريمي در اين پنج سال دوباره بهره برد يا شخصي را انتخاب كرد كه بتواند جايگزين مناسبي براي او باشد و بتواند از پس مسووليت سنگين دبيري جشنواره در ابعاد جهاني بربيايد. آيا با مسيري كه جشنواره جهاني به دبيري ميركريمي در اين پنج سال طي كرده شاهد واگذاري دوباره مسووليت به او خواهيم بود يا اينكه شخص ديگري مسووليت اداره جشنواره جهاني را بر عهده مي‌گيرد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون