• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4464 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ شهريور

از درگذشت يك طنزپرداز تا مزايده يك سكه اسلامي در لندن

شهاب حسيني شمس تبريزي مي‌شود

گروه فرهنگ و هنر

 

 

محمد حاجي‌حسيني درگذشت

محمد حاجي‌حسيني، شاعر طنزپرداز در سن ۹۰ سالگي درگذشت. مراسم تشييع پيكر حاجي‌حسيني ديروز (۲۴ شهريورماه) در امام‌زاده جعفر كن برگزار شد. محمد حاجي‌حسيني، شاعر طنزپرداز متولد سال ۱۳۰۸ كن بود. او بيش از ۴۰ سال در راديو به خصوص در برنامه‌هاي طنزي مثل «صبح جمعه با شما»، «قند و نمك»، «جمعه ايراني» و... همكاري داشت. همچنين شعرهايش در مجلاتي مثل «گل‌آقا» و «توفيق» چاپ مي‌شد. از حاجي‌حسيني 3 مجموعه شعر منتشر شده است كه از جمله آنها مي‌توان به «بحر طويل» اشاره كرد.

مزايده يك سكه اسلامي نادر در لندن

يكي از نادرترين و ارزشمندترين سكه‌هاي اسلامي در حراجي «مورتون و ادن» به مزايده گذاشته مي‌شود. اين سكه كوچك ۲۰ ميلي‌متري با ارزش تخميني ۱.۴ تا ۱.۶ ميليون پوند قرار است بيست و چهارم اكتبر سال ۲۰۱۹ در حراجي «مورتون و ادن» واقع در لندن به فروش گذاشته شود. ارزش اين سكه بالاترين قيمتي است كه اين حراجي براي يك سكه تخمين زده است. يكي از دلايل گران‌قيمت بودن اين سكه‌ متعلق به دوران خلافت «امويان» ضرب شدن عبارت «معدن اميرالمومنين» روي آن است. اين اولين سكه‌ طلاي اسلامي است كه نام يكي از مناطق عربستان سعودي بر آن ضرب شده و قديمي‌ترين سكه‌اي است كه به مناطق نزديك خليج فارس تعلق دارد.

حضور خواننده راك در فيلم مهرجويي

كاوه آفاق، هنرمند عرصه موسيقي در فيلم «لامينور» مهرجويي بازي خواهد كرد. اين خواننده و آهنگساز پاپ و راك با ايفاي نقش در تازه‌ترين فيلم داريوش مهرجويي، نخستين تجربه بازيگري‌اش را در سينما رقم مي‌زند. آفاق كه در سال‌هاي گذشته با گروه راك ايراني به نام The ways فعاليت مي‌كرد چند باري روي صحنه تئاتر به نقش‌آفريني پرداخته است. پيش از اين حضور علي نصيريان، سيامك انصاري، مهرداد صديقيان، عزت‌الله رمضاني‌فر و پرديس احمديه در «لامينور» قطعي شده بود.

شهاب حسيني در نقش شمس تبريزي

فيلمبرداري فيلم سينمايي «مست عشق» به كارگرداني حسن فتحي كه توليد مشتركي ميان ايران و تركيه است به زودي آغاز مي‌شود. اين فيلم برشي از زندگي مولانا جلال‌الدين محمد بلخي و شمس تبريزي را روايت مي‌كند كه فيلمنامه‌اش را فرهاد توحيدي و حسن فتحي نوشته‌اند. شهاب حسيني نخستين بازيگر ايراني كه نقش‌آفريني‌اش در اين فيلم محرز شده است، شخصيت شمس تبريزي را ايفا خواهد كرد. تمامي صحنه‌هاي فيلم در تركيه فيلمبرداري مي‌شود و براي اين منظور شهر قونيه در زمانه حيات مولانا بازسازي مي‌شود. فيلم «مست عشق» مجوزهاي لازم را از كشور تركيه گرفته است و پس از اخذ پروانه ساخت از ايران، كليد خواهد خورد.

انتشار اشعار آگوتا كريستف

اصغر نوري، مترجم زبان فرانسوي به تازگي دست به ترجمه مجموعه اشعار آگوتا كريستوف به نام «ميخ‌ها» زده است؛ او پيش از اين كتاب‌هاي «دفتر بزرگ»، «مدرك»، «دروغ سوم»، «ديروز» و «بي‌سواد و فرقي نمي‌كند» را از اين نويسنده مجارستاني ترجمه كرده بود. اين كتاب از دو بخش تشكيل شده كه بخش نخست «شعرهاي مجاري» و بخش دوم «شعرهاي فرانسوي» نام دارد كه بخش اول از 57 شعر و بخش دوم از 8 شعر تشكيل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون